Vår grund, platta på mark, blev 20 - 30 cm större i bredd och längd än vad som framgår av ritningarna. Vad ska jag göra? (Knappast är det väl så att det går att korrigera i efterhand...)

Massor av frågor: Kan man bygga huset på en för stor grund utan att det blir problem, vad ska man tänka på? Kan jag kräva ersättning/kompensation från byggaren?
 
Du kan ju alltid flytta in ytteväggarna 10-15 cm, bara voten är bred nog så plattan tål belastningen där väggarna hamnar. Sedan får man ju se till att allat annat blir rätt, röranslutningar mm.
 
Det beror på om du bygger lösvirke eller prefab (då kommer elementen redan anpassade efter den ursprungliga ritningen). Om du bygger lösvirke är det bara att t ex använda en spikläkt på 34 istället för 28 (då försvinner ju 12 mm - 6 mm åt vardera hållet). Utegipsen är 9 mm, och det gör ingenting att flytta in gipsen så länge gipsens ytterkant hänger utanför plattan (för vatten/kondens ska kunna rinna av utan att vatten blir stående på plattan). Det innebär ju att 10 mm försvinner om du inte låter hela gipsen hänga utanför plattan (5 mm åt vardera hållet).
 
Jag vet inte hur de som svarat tänkt. Trådskaparens grund är 20-30 CENTIMETER större på bägge ledderna.

Jag tycker du skall prata med din KA, kvalitetsansvarig, som får ta en titt på hur i all världen det kunde bli så här. Om du bygger med ett prefabricerat hus är det ju viktigt att avlopp och el sitter rätt.

KA brukar också ha erfarenheter om hur man går vidare på bästa sätt.
 
Anpassa huset efter betongplattan. Jag är förvånad att du inte redan kontaktat din huslevereantör- eller om du bygger i lösvirke- korrigerat ritningarna. Du måste också ändra bygglovet.
 
Vi kommer att göra så här... Dels lägga på ytterligare isolering i ytterväggarna, och då får vi ca 8 cm på vardera sida. Dels kommer vi att fasa av grunden i kanten så att plåtsockeln kan fästas enligt ritningarna. Skillanden mot originalritningarna är att grunden nedanför plåtsockeln sticker ut med 7 - 8 cm runt om huset. Där grunden fasas av runt om kommer vi att lägga isolering och ngt vattentätt skickt. Att göra avfasningen är ok enligt konstruktören av plattan och att göra plattan några kvadrat är ok från kommunens sida, ngt som vi tar upp i relationshandlingarna. Att det blev så här beror på att vi var tvungna att bredda grunden pga att pålar "hamnade" för långt ut. Avlopp etc är rätt placerade. (Vi bygger lösvirke.) Åsikter på denna lösning välkomnas.
 
Låter som en tanke. Men istället för att fasa osv varför inte utöka boytan med den biten?
Extra isolering är bra men plats kan man inte få för mycket av
 
Det blir inte alltid så kul med avstånd mellan reglar och takstolar mm om man lägger på några cm. Ofta är det ju beräknat så att skivor mm skall passa utan alltför mycket kapning.
 
På någon sida av huset kanske ni vill ha ett trädäck eller liknande. Utsprånget kan då användas till trapp eller upplägg för bärlinor.
 
Vet ni exakt hur långt ut i voterna golvvärmen ligger? Bilder tagna innan gjutning vore till stor hjälp. Kanske något att tänka på innan man börjar fasa av voter.
 
Bra synpunkter och här kommer några svar. Tack!

Vi vill (kan inte) göra huset större pga att fönster är beställda och det blir struligt att rita om. (Observera att det är ett arkitektritat hus.)

Vi kommer att ha trädäck runt hela huset.

Vi har bilder på grunden innan gjutning som visar var värmeslingorna går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.