Hejsan!

Jo, nu är det såhär att jag och min familj nyligen renoverat en sommarstuga som vi om några månader ska flytta in i. Vi har en ritning från Telia som säger att där ska ligga en telekabel i gräsmattan, dock hittade inte snickaren den då han grävde. Där går från ett telejack i huset en kabel genom väggen ner i marken, så där ligger en ledning någonstans - dock vet vi inte var den är eller om den är hel eller inte.

Av Telia har vi fått ett nummer ut i stugan, och skulle nu vilja kontrollera så att det fungerar (innan vi börjar flytta över bredband och vårt vanliga telefonnummer).
Först och främst är bara blå och vit inkopplad i jacket. Tydligen (enligt min far) finns där även grön och lila från telestationen; måste dessa kopplas in för att det ska fungera?
Den telefon vi hittills provat med fungerade inte, men det var en utan plaststift i mitten på kontakten. Kan det tillsammans med att grön/lila inte är inkopplade göra så att det inte fungerar?

Om allting skulle vara inkopplat korrekt och det ändå inte fungerar, vad brukar vara problemet och hur felsöker man enklast?

Ju mer jag försöker sätta mig in i hur signalerna vandrar runt i kretsarna desto mer förvirrad blir jag, så om någon har en länk eller så till hur signalerna skickas från telestationen och hur signalerna går när där finns eller inte finns telefoner och när telefonerna är av eller på, skulle jag bli väldigt glad. :)


Tack!
 
ta en multimeter och kolla. du ska 50v mellan 2 av ledarna dessa 2 ska du placera på dom 2 nedre stiften i jacket, kolla om du får ton, annars växla höger / vänster
 
inkommande från telelinjen till stugan är blå o vit som första par........om du vill ha en linje till eller om första paret är kass av nån anledning används par 2 som är lila grön--------testa som marive sa....men det kvittar vilken som ligger till höger eller vänster
 
Right, så bara blå och vit behövs alltså, vilket rimligtvis borde betyda att plaststiftet inte har någon betydelse om jag nu bara ska prova med ett jack/en telefon?

Nu har jag ingen multimeter tillgänglig men en vanlig telefon ska ju gå bra att testa med. Vi får hoppas att det fungerar, annars blir det väl att riva upp väggen och gräva sönder gräsmattan.

Tack för de snabba svaren! :)
 
Teleuttag

Svenska teleuttag ska kopplas så att inkommande signal går till de två nedre stiften i uttaget. De två övre kopplas vidare till nästa uttags nedre stift.
Kaskadkoppling


kaskad.gif
Denna koppling kallas förutom för kaskadkoppling även seriekoppling.
Tjuvlyssning

För att förhindra "tjuvlyssning" från andra telefoner i samma nät är uttagen försedda med en mekanisk switch. Switchen manövreras med det plaststift som sitter mellan de två nedre kontaktstiften i en telefonpropp.
teleuttag1.gifSwitchen är sluten så länge det inte sitter någon telefonpropp i uttaget. Signalen leds då direkt vidare till nästa uttag.
När en telefon kopplas in flyttas switchfunktionen upp till telefonen (under förutsättning att plaststiftet i pluggen finns kvar). När telefonluren lyfts bryts alla telefoner efter jacket.

Parallellkoppling

Om man önskar att inte telefonjacken bryts när någon lyfter luren ska uttagen parallellkopplas:
parallell.gif
Med denna koppling kan man prata i flera telefoner samtidig. I stället för att parallellkoppla i uttaget kan plaststiftet på teleproppen avlägsnas. Man får då samma funktion som parallellkoppling.

Var sitter första jacket?

Vanligtvis hittar du första jacket i hallen. Du kan prova dig fram om du har tillgång till två telefoner. Båda telefonerna måste ha mittstiftet på anslutningskontakten kvar och får inte vara byglade mellan inkommande och utgående stift. Uttagen måste också vara kaskadkopplade.
  1. Ring t.ex. fröken ur från en av telefonerna (denna telefon blir nr:1 i testet).
  2. Koppla in den andra telefonen (telefon nr:2) i ett annat uttag.
  3. Lyft lur nr: 2 och lyssna. Om det är tyst, är detta något av uttagen efter lur nr: 1. Om du hör något i nr: 2, är det något av uttagen före.
  4. Låt nr: 2 sitta i. Tag telefon nr:1 och koppla in den i ett annat jack. Lyssna. Om det är tyst i nr:1 är detta ett uttag som kommer efter det uttag nr: 2 sitter i
  5. Upprepa proceduren tills du hittat det jack som bryter alla andra jack. Detta jack är det första jacket.
 
Vi hittade förra helgen en ledning under en av våra stugor som förmodligen är en inkommande teleledning. Då mina föräldrar börjar fundera på att bo där mer permanent så undrar jag hur man enklast får reda på om kabeln leder någonstans. Jag antar att man inte kan komma undan inkopplingsavgiften på 7000:- även om kabeln redan är dragen men inte inkopplad.
 
Nix den får du ta ändå.
Är ju lite mer som ska fixas i Telias nät och system också
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.