mino skrev:
Ett annat sätt att hantera det är att du plockar ur klinkern, lägger in nytt trägolv och målar alla golv (gamla och nya) i en och samma färg, då syns det inte så mycket att ni har gammalt och nytt golv.

Hur viktigt är det ekonomiska i det hela, det blir ju trots allt en betydlig skillnad om ni lägger nytt golv där det är trägolv nu mot om ni bara ändrar klinkerytan. Vad vill ni ha för stil i huset? Ett alternativ skulle ju annars kunna vara att man lägger något modernt golv, typ industrigummigolv, där klinkersen ligger nu. Kan det möjligen vara så att klinkersläggaren har bevarat trägolvet under klinkersen så att det går att ta fram (eftersom det är högre menar jag)?
Måla är en idé.....

Jag har kommit till att det faktiskt blir dyrare med nytt klinkers än trägolv. Fint klinkers med fix och fo är riktigt dyrt. Tyvärr finns inget trägolv under klinkersen, bara betong.
 
En fantastisk sak med enhetligt golv är att jag är 100% fri från trösklar! (undantaget badrum). Hela golvet ligger öppet som en ocean.
 
akhagen skrev:
En fantastisk sak med enhetligt golv är att jag är 100% fri från trösklar! (undantaget badrum). Hela golvet ligger öppet som en ocean.
Helt klart..... lutar efter läst tråden att jag kommer lägga nytt golv i hela huset. Några kronor extra men det är det värt hoppas jag.
 
  • Gilla
Maud#
  • Laddar…
Nackdelen med att ha en öppen planlösning är att även väggarna berörs, det kan se konstigt ut med olika tapeter om man nu inte är inredarproffs förstås, då är det fritt fram att blanda.
 
samma golv vid öppen planlösning med undantag av vissa mer utsatta ytor som hallen säger jag. Och inte heller ha kvar dörrkarmar där ingen dörr finns för att få ett bra "flyt". Ett furugolv är alltid ett furugolv, det går att slipa och göra i stort sett hur man vill, vi valde att slipa och betsa våra mörka. Jag skulle satsa på ett furugolv även i köket, slipa det i vardagsruimmet och i samma veva behandla både vardagsrumsgolv och köksgolv på samma sätt. Då det blir en nivåskillnad; få det at se planerat ut!! blir nivå skillnaden på 2 cm blir det nog inte bra, gör man den på 4-5 cm med hjälp av reglar tror jag det ser "naturligare" ut och inte något man var tvungen att göra.
 
Du har ingen möjlighet att bila upp klinkersen?
I sådana fall skulle man ju kunna hitta ett liknande furugolv och lägga där det nu är klinkers..
Lite mer arbete dock.. :)
 
Jag röstar också på bort med klinkersen. Med det är ju som sagt svårt att få till ett lkadant furugolv.

Men hur vore det om du skulle leka med mörkt och ljust? Det verkar ju finnas många fönster, så mörkt golv borde inte vara något problem. Om du hittar ett nytt golv som liknar det gamla i form och material (furu, lika breda) så kan du betsa det nya t.ex brunt eller grått. Och så fixar du väggarna i den delen så att de liknar färgen på det befintliga furugolvet, typ gräddvita.

Det befintliga golvet behåller du, och så gör du väggarna i den delen i en färg som liknar betsen på det nya. På så sätt kommer det att hänga ihop även om det är olika färger.
 
När man ser planlösningen verkar det inte alls göra så mycket att ni har olika golv, det blir ju ingen skarv mitt i ett rum (det har nämligen vi och naturligtvis är det precis där köksbordet borde stå).

Beroende på vad ni har för stil i övrigt skulle ju snygga, lite lantliga, stora klinkers passa jättebra, men om det är dyrt är det förstås svårt. Själv skulle jag satsa på ett klickgolv i vitlackat trä, som bryter av ordentligt men samtidigt passar ihop.
 
Om man ser på er planlösning så skulle jag absolut behålla klinkers (elelr byta mot en snyggare variant, kanske granit eller marmor) i tamburdelen. Trägolv slits oerhört fort i en tambur. P åden övriga delen med klinkers tycker jag att det bästa blir att ta bort den fula klinkersen och byt ut den. Antingen mot ett trägolv likt det ni har (måste gå att hitta), eller mot snyggare klinkers eller sten som passar bättre mot trägolvet. Ett sätt att minska intrycket av skarvning kan vara att lägga en snygg matta på eller i närheten av skarvarna, fast det är tveksamt om det passar i er planlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.