Hejhopp alla ni som fräst in nya VP i era väggar. Jag håller som bäst på att fräsa spår i mina träväggar med 12mm trätex. (går bättre än förväntat :) ) Av diverse anledningar skall trätexen sitta kvar, och inget nytt gips eller annat ska på utanpå detta. I slutändan skall allt bredspacklas och målas.

Har ni några tips på hur man bäst fyller igen / täcker över de infrästa rören innan man sätter igång med spackling?

/Egge
 
Trätexen bör målas med en tät färg så att den inte rör sig så mycke vid tapetsering mm. Missade detta vid första rummet som fixades till hemma då jag va tvungen att spackla någon skarv. Där svälde trätexen vid tapetsering och sprickor kom på några dar. :(
 
Jodå, den biten har jag koll på (eller snarare pappsen som varit målare i 40 år eller nått, som får utföra spackling och liknande) ;-)

Det är just vad som är lämpligast att fylla ut spåren med rören i som är min fundering. Vad funkar bäst tillsammans med trätex och inte sjunker allt för mycket?
 
Kanske kan använda gipsputs/spackel som man blandar själv? Det sjunker ju inte undan som vanligt spackel. Har själv gjort så i mina lättbetonväggar med gott resultat.
 
Typ "husfix" eller liknande då? Kan vara en ide ja. Får la testa och se hur det fungerar :)
 
skär bort en bred remsa tretex fräs in rören i trät spika till baka remsan........
 
Kruxet är ju att rören inte hamnar fullt så djupt, så då måste man börja pyssla med att göra trätex-remsan tunnare osv. Har faktiskt tänkt tanken själv, men hoppade över och nu är spåren frästa utan extra breda trätexremsor ::) :-[

/Egge
 
Gipsputs funkar fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.