Hej Alla.

Vore tacksam att få feedback på detta hus som vi funderar att bygga. Det är i grunden ett ettplans hus men då huset i nordöstligt/mest östligt läge kommer att ha utsikt över en trollsk dal så ville vi ha in ett rum på ovanvåningen där man till fullo skulle kunna dra nytta av havsutsikten, samtidigt som utrymmet bakom detta rum skulle bli ett förråd och sen eventuellt i detta förråd sätta en dörr till ett vindsförråd.

Vi kommer eventuellt att skala ner storleken något, men den yttre layout:en kommer att vara snarlik. Dock så finns det saker som kommer att ändras, ex. vis fönsterstorlek och orientation. Sen i "bonus-rummet" på ovanvåningen så har jag bara lagt in ett STORT fönster, detta kommer att bli annorlunda är jag helt övertygad om, men principen är att mycket ljus ifrån öst skall söka sig in detta håll.
Något som förmodligen också kommer att ändras är burspråket under/framför bonus-rummet.

Min tanke är att genom att få in lite kommentarer och synpunkter på designen i stort, att ta åt mig det som jag tycker är befogat och senare skicka in uppdaterade 3D modelleringar när jag tagit höjd för era förslag.

Som en liten parantes när ni tittar på bilderna, jag har för avsikt att få ytterväggar tillverkade som betongelement/väggelement från ex. vis finja betong. Då jag resonerar som så att det helt klart kommer att bli dyrare materialmässigt, men mantimmemässigt skall det gå bra mycket snabbare att få upp "stommen"

Själva planlösningen i sig, är där jag kommer att anlita en arkitekt för att se saker som jag/vi inte ser idag, men kommentarer/förslag på denna är även välkommna.

west.jpg
Sett från vägen.

southeast.jpg
Sedd från öster/sydöst


south.jpg
Sedd från söder

northeast.jpg
Sedd från nordöst

plan1.jpg
Plan 1

plan_ovan.jpg
 
Det jag skulle fundera allra först och mest på är yttertakets utformning, 'kupans' takform, burspråkets utformning mtp. att den bör harmoniera med 'takkupan' ovanpå (någon av dem bör anpassa sig till den andre ;)), samt fönstrens varierade format/former.

Mina personliga preferenser är def. inte 'för' valmat tak för det första (och redan där kanske jag är diskvalificerad som 'tyckare' ;)), för det andra så tycker jag att taket bryter åt för många håll, spec. i kombination med den taktyp du valt för takkupan :-/

Jag skulle hellre se ett tak vinklat åt endast ett håll med högsta punkt mot den där trolska dalen.
Antingen rakt eller böjt/rundat, takkupan skulle också få ett rundad form och sedan belagt alltigenom med bandfalsad plåt om jag fick bestämma, för att undvika intrycket av ett kartong-lock.
Om du inte absolut vill ha en rundad balkong utanför glasväggen/fönstret på öv (vilket fö. bör få en annan utformning) så skulle jag tycka det vore mer estetiskt tilltalande om burspråk och takkupa hade samma runda form ända uppifrån och ner.

Tycker dessutom att du lagt in väl så många divergerande format på fönstren, smala, breda, höga, låga, stående, liggande, runt, kantigt osv. och sedan dessutom det där jätteformatet på Öv.
Försök hitta ett format på fönstren som tål storleksvariationer utan att för den skull tappa harmonin, med tillägg av ytterligare en avvikande form, typ de runda du valt.

Hoppas nu verkligen att du inte tar illa upp, men jag ger hellre ingen åsikt alls, än en som inte är helt uppriktig.

Du har utmärkta förutsättningar att få till ett både vackert och 'eget' hus (i positiv bemärkelse) men på din diamant finns några facetter som behöver slipas ytterligare, för att helhetsintrycket ska ge den, för diamanter, så fullständigt självklara, harmoniska och samtidigt unika glansen :), men det är förstås bara min personliga åsikt ;)

MVH//Christina.
 
I utgangspunktet tycker jag det värkar som et väldigt spännande projekt, men jag har några funderingar:

Jag antar att den vakcra vyn kan sees från burspråket, samt även från rummen brevid till höger och vänster? Sovrummet m två fönster känns lite som et slöseri, eftersom det väl är i dom gemensamma yterna man umgås?

Det känns som det blir lite ljusinsläpp i huset, med till ex bara ett fönster i köket, och badrummet i mitten som skymmer litegrann. Känn som man skulle vilja byta sovrum och kök.

Och jag skulle ochså vilja slopa dom runda fönstrarna.

Detta var omedelbara tankar, kanske kommer flera sedan
;)
 
Om du tittat på Vårgårdahus så har de en lösning på tak och fönsterpartiet i sin modell som heter Ekenäs http://www.vargardahus.se/hustyper/1planshus/ekenas/ekenas.asp

Om du tänker dig att du höjer det spetsiga partiet till två våningar, då kan du kaske även få till ett ryggåstak i utsiktsrummet. Plus att burspråket på första våningen harmoniserar bättre med övre planet.

Det finns en risk för akvariumkänsla med det stora fönsterpartiet som du har ritat in.
 
Håller med Gaia om det där med harmonin.

Sedan så skulle jag vilja ha en kamin i utsiktsrummet oxå.
Mysigt med en sprakande eld samtidigt som man sitter och njuter av sin fulländade utsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.