Har suttit och jämfört några av fjuttdragarna som finns på marknaden inför
ett köp och sammanställde lite för mig själv och kom på att jag kunde
ju dela med mig av det jag hade hittat.

Ska komplettera det som saknas så fort jag hittar de data som saknas.
Priser varierar ju en del beroende på var man hittar maskinerna och
eventuellt importerar själv. Saknar ni nån maskin i detta segmentet så säg
gärna till så lägger jag till den.

De med slag har jag inte i denna jämförelse.

Här finns länken iaf:

http://hem.passagen.se/sentinel/fjutt.htm
 
Redigerat:
Batterityp kan ju vara av intesse, vet inte om alla har Li-ion batterier!?
Riktpriset från Essve på Makitan är 1690:- + moms (brutto) och den levereras i "plastväska".
Milwaukeen har 1,5Ah batterier...
 
Tack för hjälpen. Rättat till det.
/S
 
Bra sammanställning! Ta gärna med om dragaren har motorbroms eller ej. Vad gäller Makitan så levereras den med 2 st batterier om man beställer den från Tyskland, http://www.hundt-direkt.de/katalogseiten/KAT300084.html . Då kostar den inkl moms EUR 141,61 = 1335 SEK. Frakten lär kosta ca EUR 20, ung knappa 200 spänn.

Det är tufft med den vetskapen att knata in till en handlare i Sverige och betala 2112 spänn för samma dragare med bara ett batteri. OK, garantimöjligheterna är väl bättre, men går det att skicka grejor från Tyskland så lär det gå att skicka grejor till Tyskland. också. För en hantverkare så duger väl inte den hanteringstiden så bra. Likväl så har ESSVE en tråkig (läs, icke konkurrensanpassad) prissättning av Makita på den svenska marknaden.



 
ClasseClas skrev:
Vad gäller Makitan så levereras den med 2 st batterier om man beställer den från Tyskland...Då kostar den 1335 SEK.
Bra tips!

För en hantverkare så duger väl inte den hanteringstiden så bra.
Jag beställde Makitan för någon månad sedan, men har inte fått den ännu trots att dom skulle finnas i Sverige. I morgon avbokar jag den ordern och tar mig en funderare på om jag inte ska köpa den från Düskland istället.
På en bonusmaskin, som en fjuttdragare ändå är, så kan jag ta att det dröjer lite vid garantiärenden. [Svenska handlare är inte dom snabbaste i alla lägen heller. Senast var jag utan spikpicka i tre veckor, och när jag fick tillbaka den så var den orörd, och kollegans Fein Supercut var inne på service i två månader när fästskruven till bladet hade gått av i maskinen.]

Finns det någon stockholmsbutik som har Makitan på hyllan?
 
Skall bara slänga in att Ahlsell har ett erbjudande om bosch. Gsr och Gdr i samma paket för 1495 plus moms. Ingår också 2 batteri, laddare, hölster och väska. Gamla modellen av skruvdragaren dock men känns lite som det kvittar. Skulle den vara slut lokalt så vet jag att det finns några paket kvar i Kristianstad. Köpte själv detta och är jättenöjd. Har använt det för att montera markiser i sommar och funkar kanon. Skulle tro att man täcker en stor del av sina skruvbehov med hjälp av detta paket
 
Uppdaterat med mer data och info. Hittar dock inte all data till samtliga. Hojta till om ni hittar det
som saknas. Angående för och nackdelar samt var bästa pris finns och eventuella
kampanjer kan man ju fylla på i denna tråden.
 
ACME skrev:
Jag beställde Makitan för någon månad sedan, men har inte fått den ännu trots att dom skulle finnas i Sverige. I morgon avbokar jag den ordern och tar mig en funderare på om jag inte ska köpa den från Düskland istället.
Tåkigt för Essve har själva 471st i lager...
...det jag inte har hemma får jag nästan alltid till dagen efter så handlaren du beställt av borde skämmas! ;)
 
ACME skrev:
...
Finns det någon stockholmsbutik som har Makitan på hyllan?
Jag pratade med ESSVEs Sthlmssäljare för ca 3 veckor sedan och han hade inte sett eller tagit i maskinen! Första leveransen skulle komma i juli, vilket precis verkar ha skett. Vad gäller ÅF i Sthlm norrort så tipsade han mig om Norrvikens Trä i Sollentuna och Bygma i Spånga som ska ha ett större uppskyltat butikssortiment. Det är nog bäst att ringa å kolla först med affären så att de har fått in några grejor.
 
Mellanbarn skrev:
Gillar för det mesta inte att gnälla men:
Då måste jag upprört dig ordentligt...ber om ursäkt. ;)

Tackar för inputten...ska vara fixat nu.

(Länken blev kvar vid klipp och klistra då jag har en liknande jmf på battericombokit där dewalt är med.)

/S
 
Redigerat:
Skönt, då känns det bättre :)

Snabba bud var det också.
 
Makitan finns att köpa på Verktygsladan för 2000kr och då ingår det 2 batterier. :surprised:
 
P-plats skrev:
Tåkigt för Essve har själva 471st i lager...
...det jag inte har hemma får jag nästan alltid till dagen efter så handlaren du beställt av borde skämmas! ;)
Ja, det är dåligt. Dom skyllde på att deras leverantör (inte Essve) har strulat en hel del, men som jag ser det så är det min leverantörs jobb att se till att varan kommer hem -Inte bara sitta på arslet och vänta när beställningen är lagd.
 
Lysande sammanställning förresten!

Jag undrar dock hur mycket man vågar lita på siffrorna, men tanke på Flexen's avsevärt högre vridmoment?
Sen finns ju även Durofix 10,8V (RD1295), som är stöpt i samma form som Flex.

Batterispänning: 10,8 V
Batterikapacitet: 1,1 Ah
Varvtal, 2-växlad: 0-345 / 0-1240
Max vridmoment: 27 Nm (20+1 lägen)
Borrchuckens spännvidd: 10 mm
Vikt: 1,08 kg

Maskinen har steglös hastighet, inbyggd belysning och motorbroms.
Levereras i plastlåda med laddare (15 minuter), två batterier, box med elva bits och en arbetslampa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.