Jag har alltid bott i hus (förutom när jag bott i hyresrätt och inte gjorde något hemma själv) och har inte riktigt funderat på vad man får och inte får göra i en bostadsrätt.

Nu är det så att jag skall flytta till en lägenhet och vill (som van husägare) gärna renovera lite.

Först och främst gäller det badrummet där det skall bli totalrenovering med klinker. Golvvärme måste man ha och eftersom man i denna HSB-förening betalar för el men inte för (vattenburen) uppvärmning, känns det ju ganska givet vilket valet blir.

Förutom då: tror ni att det finns några problem med att installera vattenburen golvvärme i en bostadsrätt. Jag tänker på saker som t.ex
Q1: hur man bär sig åt för att stänga av vattnet?
Q2: var fördelaren skall sitta?

Sedan är det detta med komfortvärme på sommaren. Förut fanns det lågspänningsprodukter, men de verkar inte gå att hitta. Ebeco t.ex. verkar inte ha något. Kanske lika bra att dra in 230V elvärme också...
Q3: vilken effekt behöver man per m2 för att bara få lite komfort?

Tacksam för era aspekter
 
Redigerat:
Har du någon radiator i badrummet?
 
Kolla upp så att du verkligen får installera golvvärme.
En kompis fick nämligen inte det i sin HSB bostadsrätt trots att hela badrummet totalrenoverades.
 
Har svårt att tro att du får installera vattenburen golvvärme från befintliga värmeledningsrör. El. golvvärme går däremot bra. Det har jag i min HSB bostadsrätt.
Egentligen ägar man inte sin lägenhet utan en andel i Bostadsrättsföreningen. Men man har nyttjanderätt för lägenheten. Hur nu det går ihop. Förutom att måla och tapetsera kan du med styrelsens godkännande få riva icke bärande väggar för att göra en öppen planlösning eller ändra indelningen.
 
Ja det finns en radiator i badrummet, så därifrån tar jag vattnet till golvet. Men det betyder ju även att den kan vara på och att det eventuellt får bli elvärme för komfortens skull.

Vad tror ni händer om jag "glömmer att fråga", kan jag bli vräkt, eller kan man det från en bostadsrätt?
 
Ja man kan även få lämna en bostadsrätt om man inte "sköter" sig.
 
Eller också tvingas du återställa, eller govvärmen plomberas så du inte har någon glädje av den. I båda fallen kastar du pengarna i sjön om du inte stämmer av med bostadsrättsföreningen i förväg.

Svaret på Q1 ger nog också att du inte kan koppla in vattenburen golvvärme utan att blanda in föreningen.
 
Om du inte hör med din förening kan det som tidigare sagt att du kan få riva upp hela golvet alt plombera golvvärmen.

vet inte hur skicket på föreningens värmesystem i övrigt är, men tråkigt om föreningen bestämmer sig för att ex, göra en värmebalansering, då märker det snabbt att något inte är som det ska i din lägenhet.

Jag jobbar med värmebalansering i bostadsrätter och hyresrätter, och då för vi protokoll hur det ser ut med radiatorerna i lägenheterna.

Då har vi ex fått riva stora delar av kök och badrum där folk inte renoverat i sammråd med sin förening.
 
Ok, det var ju ganska tydliga besked. Det blir nog inget fuskande här inte.
Frågan om de kan motsätta sig elektrisk värme, men det får vi väl se.
 
Skitförening. Hos oss stöttar vi de medlemmar som vill ha vattenburen golvvärme på husets system. De pröjsar ju och vi äger! Vi höjer alltså standarden = värdet på föreningen.

Att man inte brukar tillåta avttenburen golvvärme vid ombyggnader / renoveringar som föreningen driver, beror på:

1) Krångligt
2) Vinsten för entreprenören som lägger elslingor är skyhög
3) Om man gör det i många badrum måsdte man anpassa resten av värmesystemet, strypningar, ventiler och schuntgrupper.

Men, va fan, det är ju medlemmarna vi finns till för. Vill medlemmen /medlemmarna ha något, så försöker vi verkligen fixa det. Vi äger ju huset tillsammans! En motsträvig styrelse är inga ägare, bara dåliga representanter för sina ägare!
 
Oavsett vad man tycker om det, är det vattenburna värmesystemet föreningens och inte bostadsrättshavarens. Du måste mao ha tillstånd från föreningen för detta, och det är oftast inte något du får. Som du nämner bekostar ju föreningen värmen, och detta är ytterligare ett skäl till att man är restriktiv till detta. (Läs: på föreningens bekostnad får du i ett rätt injusterat värmesystem 18-20 grader i badrummet, vill du ha mer får du fixa det med egen köpt el)
 
Allt är ju en samvetsfråga men en liten shunt med elpatron och T.ventiler på rören till det befintliga elementet borde ju lösa det mesta... Då går det ju att stänga av den värmekrets som inte är önskvärd.

Men orsaken till att man i bostadrätter är rätt skeptiska till vattenburen värme har nog mer med skaderisken än värmebalansering...
 
Jag tror som övriga här att du nog måste kolla med föreningen innan du kopplar vattenuren golvvärme.

phulden skrev:
Sedan är det detta med komfortvärme på sommaren. Förut fanns det lågspänningsprodukter, men de verkar inte gå att hitta. Ebeco t.ex. verkar inte ha något. Kanske lika bra att dra in 230V elvärme också...
Q3: vilken effekt behöver man per m2 för att bara få lite komfort?
Jo lågspänningssystem finns för komfortvärme. Här tex.
http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=28
Räkna med ca 40-50W per kvadratmeter för komfortvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.