Om jag har en vanlig frysbox som står i ett ouppvärmt förråd bidrar frysen med värme till förrådet eller går det jämt ut på grund av att frysen läcker kyla?
En till fråga: samma frys som man öppnar dörren/locket och kör frysen på full effekt. Blir rummet varmare,kallare eller blir det oförändrat?
Hoppas det finns någon kunnig kyltekniker på forumet
 
1/ Beror sannolikt på temeraturen i förrådet, kompressorn har ju en viss förlusteffekt och ska jag göra en högst ovetenskaplig gissning så bidrar frysen med värma ner till ca 0 grader, jag ser gärna fler synpunkter och diskussion här.

2/ Varmare, pga kompressorns förlusteffekt.
 
1) Kompressorn gör inget annat än att under en viss effektförlust i form av värme flytta värme/energi från insidan av frysboxen till utsidan. Detta sker genom att förånga komprimerat köldmedia. Det blir mao mer värme än det blir kyla då kompressorn som komprimerar köldmediat matas med elenergi som i sin tur omvandlas till värme. Om det gick att komprimera köldmediat utan någon effektförlust, dvs ingen energi behövde tillföras kompressorn, så skulle det bli ett nollsummespel.

2) I ett slutet system, dvs ett stängt rum med en öppen frys i, kommer rummets temperatur/energiinnehåll att öka med kompressorns energiförbrukning, dvs elförbrukningen. För att rummet skall bli kallare måste värmen ledas ut ur rummet på något sätt. Jämför med hur en luftkonditionering fungerar. Utedelen avger den värme som köldmediat tagit upp under förångningsfasen och kompressorns förlustvärme om den sitter ute. Hypotetiskt, om exakt den energi som kompressorn förbrukar kunde avledas ut ur rummet så skulle temperaturen i rummet inte ändras annat än att värmeenergin skulle omfördelas. Så fort kompressorn slutar att gå skulle rummets temperatur utjämnas och det skulle bli exakt lika varmt i hela rummet som innan kompressorn startades. Termodynamikens lagar styr.

Oj, vad långt det blev!
 
Redigerat:
Tack så väldans för snabba svar.
 
Snailman
i de frysars manualer jag sett, så brukar det stå att de inte ska användas under vissa temperaturer, det står inget liknande om din frys?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.