Sommarens semester är tillägnat ett garagebygge. Det kommer att bli 90 m2 (10,8*8,40 samt 3,2 högt) stort med golvvärme i betongplatta. 20 m2 kommer att balkas av till ett förråd.
Jag har kommit så långt att jag rest väggar och takstolar är på G för fullt.
Det jag funderar på är att om jag skall hålla ca 10-12 vintertid, hur mycket isolering bör jag ha i taket
Väggarna kommer att isoleras med 145 mm.

Någon som har tips/råd ?
 
Fyll så mycket som underarmen på takstolarna är höga skulle jag säga. Enkelt och bekvämt :)
 
lr bygg gärna på dom lite till så får du mera som gör susen.........

mvh
snickar estwing
 
Mikael_L
170mm - 300 mm på vinden matchar väl väggarnas 145mm.
Det mindre om du ska hålla svalt, det tjockare om du ska ha varmt i garaget ...

Vinden är kanske möjlig att komma åt för att lägga på mer isolering i framtiden, det är också en option.
 
Jag isolerade mitt garagetak denna sommar och hörde mig för med ett byggföretag. Jag frågade om dubbla 145mm skivor var tillräckligt och det var det visst enligt dem. Givetvis är det inte fel med ytterligare isolering, men nånstans går också gränsen för vad börsen klarar av gentemot effektvinsten.

Lycka till
 
Jag har gjort en kryplucka 400 mm upp från botten på takstolen så jag bör kunna isolera upp till 350 mm i vart fall.
 
Mikael_L
Över 300mm tycker jag känns som overkill ifall du inte ska ha minst 18° i garaget, året runt.

Men detta med isolering, engångskostnaden jämfört med den långsiktiga besparingen, är trots allt ett väldigt personligt beslut. Det är ju inte så att det går att säga "så här och så där ska det vara...!" ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.