Vi är i behov av en bättre entré och har planer på att bygga om vår furstukvist till en isolerad punschveranda. Funderar även på att pressa in en gästtoalett i detta utrymme. Huset är ett trähus från 1912 som i princip är helt oförändrat genom tiden. Vi tycker därför det känns viktigt att tillbyggnaden passar in och känns tidsenlig.

Bifogar bild på huset samt en skiss på den tilltänkta tillbyggnade,

Då jag själv har begränsade kunskaper i byggnadsvård tar jag tacksammt emot kommentarer på vår tilltänkta tillbyggnad.

1. Passar den huset?
2. Är fönsterspröjsen lämplig med tanke på befintliga fönster och hustyp?

Lagmannen 11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagmannen 11 proposal 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Det första jag tänker på är att en stor veranda är en modern konstruktion som inte lätt låter sig göras i samklang med ett hus anno 1912, men nog kanske kan läggas till då den är lätt att "ta bort". Jag vet att man på just din typ av byggnad i vissa fall hade liten smäcker balkong med träräcken/spjälor, på sidan upptill (vid ena fönstret som då ersattes av en dörr), då kåken var en 2-familjebostad. Spjälor etc. bör följa övriga utbyggnader/utsmyckningar på kåken och ev fundera på att göra en täckning undertill så att man inte får luftkänslan. En uteplats uppbyggd på tomten kan vara ett alternativ. Annars var det ofta så att punschverandan vände i motsatt riktning mot entren.

Punschverandan bör gå hela vägen ut för att bli mer tidenlig. Är det nuvarande taket en sentida konstruktion? Svårt att uttyda bilden. Ofta men inte självklart, hade punschverandor ett "avfasat"/brutet tak för att göra utbyggnaden "lättare", jfr med fönsternischen på sidan av huset.

2. Vad gäller fönstertyp, gå in på exempelvis Byggigen och leta reda på lite tidstypiska fönster. Under perioden ditt hus är byggt var variationen stor och jag tror nog att modellen du tittar på passar tiden. Däremot så bör man kanske fundera på hur de harmoniserar med övriga fönster. Modellen är annars vacker, och inte helt ovanligt var att småluftarna i sidan kunde vara i färgat glas.

Somsagt, detta är bara funderingar, det var inte jättestrikta regler under denna tid, exempelvis hade assymetrin i fönsterplaceringar etc. börjat accepteras på ett nytt sätt. Lekfullheten i färgsättning är även det något att tänka på med en brytande färg i avfasade delar o likn. Håller definitivt med om att man skall vara försiktig med utbyggnader på en förhållandevis "oförstörd" fasad.
 
Det är jättesvårt att svara på hur ni skall göra då vi alla har olika smak och tycke. Jag kan svara för hur jag hade gjort iallafall.

1. Ett flackare brutet plåttak skulle kännas mycket smäckrare och vackrare.
2. Passat på att bredda verandan någon halvmeter åt varje håll.
3. Fönstren i skisserna ser jättefina ut och passar perfekt.
4. Uteplatsen bredvid känns helt fel och passar inte alls med huset, fungerar det inte lika bra med en stenlagd plätt där istället för trädgårdsmöblerna?

För övrigt måste jag säga att det var ett väldigt vackert hus!

På tal om fönsterval på verandan, bifogar jag en bild på vår veranda byggd 1917 samtidigt som resten av huset. Den är i full schweizerstil till skillnad från resten av huset, så man blandade och kryddade lite förr också :)
snc12134.jpg
 
Stort tack för era kommentarer. De är mycket konstruktiva och har gett oss en hel del att tänka igenom.

Furstukvistens tak är orginal, dock har jag i utbyggnadsförslaget förlängt det. Värdefull information att man normalt lät verandan gå ända ut.
Angående balkong så har huset en som du beskriver Anders. Ritade dock inte in den då min ork i brottningsmatchen med Google sketchup tog slut :) (se bifogad bild)

Håller med om att det troligen skulle bli vackrare och mer harmoniskt med ett mindre brant tak. Dock större ingrepp och mer arbete.

Vi har varit tveksamma till uteplatsen. Det lockar att ha en uteplats i nivå med huset men efter era kommentarer lägger vi definitivt ner det.

Återigen stort tack.

mvh
Henrik
 
  • Hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På "http://www.hallahus.se/stilhistoria/varsam3.htm" finns lite inpiration och där kan du även se de "lättare" taken. Men är taket som sitter på nu orginal finns all anledning att behålla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.