Hej

Funderar på att nästa år börja bygga en stuga. Restriktionerna är 50 kvm byggyta. Vi hade tänkt bygga en stuga med loft för att få lite mer sov/lekutrymme. Skulle vara kul att få lite tips angående ideér på planlösningar med fokus på byggekonomi samt finurliga lösningar för att få så bra utrymme som möjligt. Vår tanke idag är att ha en storstuga med öppet till tak.

Någon med ideér?

Mvh
Andreas
 
Om du kollar på min blogg http://klasoida.blogspot,com så kanske du kan få lite inspiration.
Vi har byggt ett hus med 48 kvm byggyta, 2 sovrum, litet badrum, storsuga och loft.
Tyvärr fick vi bara tillåtelse till 30 graders tak, annars hade vi haft 160 i nock på loftet- nu blev det bara ett lekloft/svoloft med 120 cm nockhöjd

/K
 
Tackar för tipsen. Kul att planera och kika runt på olika lösningar.

Edit: Vilken fin stuga Klas. Vet du om den går att få för byggnation på gjuten platta. Vilken strålande budget också. Det måste varit en utmaning att få det att gå så pass bra ekonomiskt. Grattis!
 
Redigerat:
EA_73 skrev:
Tackar för tipsen. Kul att planera och kika runt på olika lösningar.

Edit: Vilken fin stuga Klas. Vet du om den går att få för byggnation på gjuten platta. Vilken strålande budget också. Det måste varit en utmaning att få det att gå så pass bra ekonomiskt. Grattis!
Tack. Ja det var rätt tajt. Vi är ju inte riktigt klara ännu heller med alla detaljer - men tack vare ett litet bidrag från min far så har vi lyckats släppa budgeten ngt den senaste tiden -vilket har till följd att pengarna "flyger" ut på saker som ny soffa osv :s
Vi jagar inte fynd på samma sätt som tidigare heller utan åker till bygghandlen och köper det som vi behöver istället i större utsträckning. Ett par byråer har det iaf lyckats bli för 200kr st.

Men bra blir det - och skall man vara på landet och slappna av så är det ju bra med en soffa som man inte behöver sitta stelryggad i :)

Well - du kan ju kontakta CA-boden om du vill bygga på platta - men varför har du ett sådant krav ?
Är det lerjord så att plintar inte funkar så bra, så borde tex en krypgrund på sockel funka lika bra och bli billigare ...

Det går säkert att anpassa CA boden för platta också dock- då skippar man nog bjälklaget och sätter väggelementen i en isolerad platta istället bara tänker jag mig...

/K
 
Kolla sista numret (ute nu) av Hus & Hem. Där finns just 50 kvm med loft (2 sovrum uppe), mycket bra lösning på ljusinsläpp kontra insyn. Kanske kan man få köpa deras ritnignar (arkitektritat).
 
Källare? Då får du 50kvm till, men det kanske aldrig har varit intressant?
 
Så här har jag gjort fast med 40kvm byggyta (bortsett från altanen på sidan). Fast timmer kanske aldrig har varit ett alternativ?
Min tråd

/Christian
 
Woppidoo... nu bumpade jag visst en tråd utan att läsa datumen...... hehehe :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.