När man isolerar vinden mellan takstolarna ända upp i nock blir det oventilerat utrymme högst upp, så det hjälper inte hur väl man än sätter dit masoniten för att ventilera mellan takbördningen och isoleringens ovansida. Då har jag förstått att man kan borra hål lägst uppe vid nocken med en dosfräs och täcka hålet med en nockventilator t ex Mögelstopper. Då undrar jag
1) Hur många Mögelstopper ska man ha i varje takstolsfack för att luftströmmen ska bli tillräcklig?
2) vad använder man för typ av tätmassa för att täta mellan mögelstoppern och underlagspappen. Även om man skär ett snitt i underlagspappen och skjuter upp Mögelstoppern under pappfliken kan det behöva tätas lite på sidorna. Finns något hyfsat lätthanterligt att täta med?
 
1. Omöjlig att svara på.
2. Det finns en Tub/patron som heter "tätpasta" Den lär nog duga åt för det ändamålet.

att 1:an är omöjlig att svara på beror på en massa olika faktorer (tex innomhusventelation, Diffspärr finns? finns inte?, typ av isoering, Var huset finns), Vissa vindar klarar sig utmärkt utan någon ventelation överhuvudtaget & andra behöver venteleras. Tror att ingen kan svara på den frågan utan, man får nog tyvvär kontakta en expert som kommer ut o tittar och mäter eller vad dom nu gör..

Jag skulle dock tro att "Experterna" fammlar lite i mörkret dom med... Mao det är knepigt detta..

Kanske är bäst att inte göra något alls? och vänta o se vad som händer.. lär nog dröja ett bra tag innan du märker någon förändring.. år kanske.. Regelbunda inspektioner är ett måste vad du änn gör..

Ventelera vindar är lite som att spela tärning.. I bland vinner man i bland torskar man..
 
Hej,

Jag skar aldrig någon skåra i pappen. Istället klippte jag bitar av takpapp som jag strök takpappsklister på och överlappade på överkant av ventilen. Sedan spikade jag tätt längs kanten på pappbiten.
Kan maila dig en bild ifall du vill.

/erikW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.