Vi har en extra toalett på nedervåningen som alltid står med ljuset på. Det vilar som en förbannelse över detta lilla rum i hallen verkar det som. Toaletten är inget våtutrymme och innehåller ett handfat och en toa på 1,5 m2.

Finns det något smart sätt att sköta belysningen automagiskt när man går in/ut? Det kanske redan finns färdiga lösningar för detta?

Jag sökte på "automatisk belysning", "ljussensor" och "beslysning sensor" men hittade ingenting.
 
Sök på rörelsedetektor så får du bättre napp. Finns för ca 500kr och uppåt. Alternativt sätt en timer med vred! :D
 
Lite svår att sätta i en apparatdosa bara! Men billigt! :D
 
Sätt en som du sätter istället för strömbrytaren.. helt klart bäst/snyggast. kostar några hundringar mer än jula-skräpet dock.. men det är som vanligt "man får vad man betalar för" :)
 
Brukar sätta lågenergilampor på ställen där ungarna (jo, jag skyller på dem) aldrig släcker.
 
Rrrrr skrev:
Sätt en som du sätter istället för strömbrytaren.. helt klart bäst/snyggast. kostar några hundringar mer än jula-skräpet dock.. men det är som vanligt "man får vad man betalar för" :)
Hade samma tanke som du om denna Jula-modell, men köpte 2 st för att testa och monterade en i källaren och en i tvättstugan och de har fungerat klockrent hittills (c:a 3 år med tur?).
 
Just det, precis en sån! :)
 
Vilket gensvar! Tack alla!

Lamknappen sitter dessvärre utanför toaletten så det kan bli svårt att ersätta den med en rörelsesensor, då lyser det väl arje gång man går i hallen istället. :)

Rörelsevakten från CO verkade ju lite rimligare prissatt (515kr från Elonline tror jag blir svårt att sälja in till sambon) men det faller ju på att den måste vara för utanpåliggande installation. Kanske det bara går att sätta den i en doslåda?

Kopplas dom mellan brytaren och lampan eller hur fungerad det egentligen rent praktiskt?
 
Sätt en vanlig timer! Tiden sätts till hur länge man får sitta! ;)
 
vad har du för ljuskälla / lampa i utrymmet???
 
Rörelsevakten från CO verkade ju lite rimligare prissatt (515kr från Elonline tror jag blir svårt att sälja in till sambon) men det faller ju på att den måste vara för utanpåliggande installation.

Finns samma fast billigare, 470:- på elfa, finns säkert ännu billigare nån annanstans, mest för att du skulle få en bild...

Kanske det bara går att sätta den i en doslåda?

Japps, finns utanpåliggande ramar till dom.

Kopplas dom mellan brytaren och lampan eller hur fungerad det egentligen rent praktiskt?

Som en vanlig strömbrytare, fas till vakten och tändtråd från vakt till lampa. Denna behöver ingen nolla, fast det finns de vakter som behöver nolla, så man får kolla lite innan man köper en sådan så du slipper dra om trådar el kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.