Jag skall dra in el i sommarhuset som ligger på en bergknalle i skogen. Vattenfall som är leverantör vill ha 50 mm kabelrör på minst 35 cm djup från tomtgärnsen fram till mätarskåpet som jag har tänkt sätta på huset, men jordlagret är så tunt att jag inte kommer att få ner röret så djupt på alla ställen.

På fråga svarar Vattenfall att det finns ett svart kabelrör som de kallar bergsrör och som man t.o.m. får klamra på berg om så behövs, men jag har haft lite svårt att hitta och få pris på detta. Låter dock som att det skulle kunna vara ganska dyrt. Sträckan med rör blir ca 70m, varav kanske 25m har problem med djupet. Är det nån här som har erfarenhet och vet mer om detta rör?

Ett alternativ jag underar på är att sätta mätarskåpet på en befintlig telestolpe en bit från huset, och sen dra en luftledning därifrån (ca 50 m). Nån som har åsikter eller erfarenhet av dylikt?
 
Redigerat:
Jag hade nog kört luftledningas alternativet, snacka med montörerna så kan du säkert få lite hederlig alus50 att hänga upp.
 
Svart PE-rör tryckklass PN10 går bra enligt SS4241437 Kabelförläggning i mark
 
jag hade också valt luftledningen, inte så jäkla kul att ha ett kabelrör på bergsknallarna om man måste fram med grävmaskin över det osv.. det blir allmänt ivägen helt enkelt.
 
Tackar för tipsen. Skall gå en sväng med spettet och se vad det finns för lämpliga vägar och hur mycket som hamnar för grunt. Skulle var lite skönt att slippa luftledningen, har en massa närstående träd.

Är det möjligt att skarva i bitar av PE rör när djupet blir för dåligt, och lägga vanligt gult för i övrigt?
 
kanske kan skära upp PE rör och vika det över 50slangen som skydd där de blir för dåligt djup :/ Vet ifs inte om det ä 100% korrekt att göra så men du skyddar ju kabeln med både 50slang och en bit PE på mindre djupa ställen
 
Röret tappar ju lite i styrka om man klyver det, det skulle vara bättre om det gick att trä över så mycket som behövs istället. Eller lämplig U-profil i plåt/stål kanske?
 
en U-profil är ju det allra bästa, då tål det ju att köras över också!
 
Du ska använda en typ som heter SRE-P.. den kan man köra över och är tillåtet att lägga ovan mark men fixerad!

E0661812.. finns flera varianter.. som halvrör med böjmuffar.. även slät med dragtråd, olika dimensioner
 
  • e0661812.jpg
Linjemontoren skrev:
Du ska använda en typ som heter SRE-P.. den kan man köra över och är tillåtet att lägga ovan mark men fixerad!

E0661812.. finns flera varianter.. som halvrör med böjmuffar.. även slät med dragtråd, olika dimensioner
Yupp!
 
Tackar. Då vet jag vad jag har att välja på.
//o
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.