En fråga till er som har excel som andranamn

Jag vill uppnå en beräkning där man s.a.s kan se hur mycket tid man tjänar på extraamorteringar.

Säg att man har lånat 2 000 000 kr och har planerat en avbetalningstid på 30 år vid rak amortering. Givet att räntan är 5 % har du en räntekostnad på 8 333 kr och en amortering på 5 556 kr. Detta ger en total utgift på 13 889 kr.

Givet att du har råd med säg 16 000 kr i utgift har du alltså möjlighet att betala 2 111 kronor i amortering.

Vad jag vill veta är om det finns någon möjlighet att i excel beräkna hur mkt tid man tjänar på detta?

Det kan alltså liknas vid en beräkning av ett annuitetslån fast där avbetalningstiden inte är fast.
 
Okej, jag vet hur jag skulle göra, men det blir inte snyggt. Kommer ingen med en bättre lösning så får du hålla till godo :D

Cell: Formel
==========
A2: Lån
A3: Ränta
A4: Månadsbudget
A5: Avbetalningstid

B2: 2000000
B3: 5%
B4: 16000
B5: =MAX(C:C)/12

C1: Månad
C2: 1
C3: =OM(D3>0;C2+1;"")

D1: Skuld
D2: =B2
D3: =D2-F2

E1: Ränta
E2: =B$3*D2/12
E3: =B$3*D3/12

F1: Amortering
F2: =B$4-E2
F3: =B$4-E3

När du har skrivit in ovanstående så markerar du cell C3-F3 (i ett svep). Ta sen tag i den lilla fyrkanten till höger och "dra ner" rutan för att kopiera formlerna till typ rad 800 eller så.

Har du gjort rätt så ska det stå "Avbetalningstid 14,83333" (år då)

Den här filen är inte speciellt felsäker. Det märks om man skriver in månadsbudget: 1 kr. För att den ska fungera så måste man ha kopierat formlerna så långt att skulden "i kolumn D" är negativ på sista raden.

Det fina är att om du markerar alla celler i kolumn E och F på rader där skulden är positiv så kommer du se vad lånet kostat dig.

Vill du räkna med skatteavdraget så ändrar du till
E2: =B$3*D2/12*7/10
E3: =B$3*D3/12*7/10
 
Redigerat:
Det funkade ju fina fisken förutom att jag fick skriva =B2 på D2. Fick dock B5 till 14.75.

Precis vad jag var ute efter! Finns ju en del man kan lägga till, tex ett fält med total räntekostnad.

Tack så mycket för hjälpen!
 
Freco skrev:
Finns ju en del man kan lägga till, tex ett fält med total räntekostnad.
Vilket inte visade sig så enkelt som jag trodde...

Måste ju gå att begränsa summeringarna där de blir negativa?

Gjorde en kolumn med och utan skattereduktionen, kul att se hur den påverkar!
 
Om du vill begränsa ett värde till enbart positivt så skriver du:

=OM(A1>0;A1;0)

"OM" tar tre argument: ett villkor, om sant, om falskt.

Först kontrolleras om A1 är större än noll (positivt). Är det det så presenteras värdet för A1, annars noll.

I ditt fall skulle jag lägga till följande:
A6: Räntekostnad
B6: =SUMMA(G:G)
G1: Ränta
G2: =OM($D2>0;E2;"")

kopiera sedan ner formeln i G2 till evigheten ;)

Vill du kan du sedan dölja E-kolumnen. Högerklicka på rubriken och välj "Dölj"

Amorteringen i sista rutan kommer vara fel, men man kommer tillräckligt nära.

:cool:
 
Tackar!

Men borde inte det gå att göra på samma sätt i den första räntekolumnen?
 
Jodå. Skriv formeln i den första räntekolumnen, men byt ut A1 på båda ställena mot det som står i den cellen nu. Nackdelen är att det blir lite svårare att spåra fel. :)
 
Man tackar!

Som jurist är man inte begåvad med skicklighet i excel, även om jag brukar ses som undantaget som bekräftar regeln ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.