jettan skrev:
Den brunsvarta "geggan" är troligtvis lim. Går bort med varmluftsbistol och skrapa.
Det kanske är lim, men det går inte bort med varmluftpistol och skrapa.

Förr användes något som kallas "svartlim". Det otrevliga är att det kan innehålla asbest.
Jag har inte lyckats ta reda på om det är det vi har. Vårt hus är byggt 1979/1980.

Här kommer en länk till en firma som tycker att blästring är en effektiv metod.
Klicka på den lilla bilden för att se vilka monstermaskiner de använder!
http://www.abvac.se/golvrivning.html


/Hasse
 
Vi har ett vinyl/plastgolv bestående av kvadratiska plattor i källaren som är limmade på betongplattan med detta brunsvarta (mycket mer svart än brunt) klet. I vårt fall funkar det med varmluftspistol och skrapa, men det tar en evig tid... så pass mycket tid att jag har avfärdat alternativet. Därav av intresset för betongfräsen.

Man kan nog också tvätta bort det på något sätt. En del av golvet i vår källare ersattes någon gång på 70-talet med en otroligt vacker heltäckningsmatta, och under den kan man se att de har tvättat bort limresterna efter plattorna som man då tog bort (man ser betongplattan tydligt, men det finns svarta "utdragna" spår kvar som man skulle kunna tänka sig är kvarlevor efter en tvätt). Tyvärr är inte föregående ägare i livet längre så att man kan fråga... Men man hade väl blivit hög på livstid med tanke på att det sannolikt behövs ganska starka lösningsmedel för att tvätta bort gucket...

Nu är vi nästan i golvforumet... jag skall söka där ikväll o se vad man kan hitta.
 
  • Gilla
Steef_H82
  • Laddar…
Stålborste på vinkelslipen/polermaskinen kanske? För det där kletet alltså. Jag använde sådan för att riva bort fuktspärr i källaren och det funkade hyffsat. Jag hade tyvärr inte sett denna tråden då så det blev å andra sidan sjukt dammigt. Det gick att hålla på cirka tio minuter sen var jag tvungen att gå ut ett tag för att låta dammet lägga sig. Nästa gång åker microocket...
 
Grym uppgradering av "min" uppfinning. Att köra polermaskin är säkert bättre än en varvtalsreglerad vinkelslip. Jag kan dock tycka att microlocket är väl stort - i diameter. Det är svårt att komma åt vid väggar och hörn med den - men plasten är bättre än en kakburk....
Vad gäller skiva så har jag avverkat en-två skivor av typen som b_hasse kört med (tycker mej känna igen de "gruskorn" som sitter fast på skivan). Den skiva jag har på bilderna har mycket bättre avverkningshastighet.
 
Redigerat:
Grym tråd för mig :) och smidiga lösningar ni har gjort!
Apropå vinkelslip vs polermaskin, är man ute efter högsta eller lägsta varvtalet möjligt?
Var i övrigt och införskaffade en Kärcher 2504 (1400W), igår, överlever den betongdamm i såna mängder som det blir? Sen säger flera att ni använder påsar, de trodde jag man bara behövde för att skydda motorn när man suger vått?
 
Danne031 skrev:
...Sen säger flera att ni använder påsar, de trodde jag man bara behövde för att skydda motorn när man suger vått?
Tvärtom, du skall inte använda påse när du suger vått. Testa och fyll en papperspåse med vatten så skall du få se vad som händer efter en stund ;)
 
Jo jag tyckte väl det lät lite konstigt efteråt när jag satt i bilen..fast han sa att den var för att skydda motorn :confused:
Aja, ska man alltså alltid köra med påse? Eller ska jag kanske ta och öppna manualen för en gångs skull :p
 
Apropå vinkelslip vs polermaskin, är man ute efter högsta eller lägsta varvtalet möjligt?
Kör med låga varv, annars blir det ett jäkla dammande. De låga varven gör tyvärr att vissa (bl.a min fattigmansfräs) brann upp. De är sällan designade för att köras på låga varv kontinuerligt med det motståndet som blir.

Men, som sagts i tråden innan - prova med en polermaskin.
 
Nu har jag provat denna mot lunnpapp+tjära på betonggolvet.
Ett jäkla slit innan, men så provade jag detta, fast utan dammsugare för jag vill inte klegga igen den.

Köpte Biltemas diamantslipskiva, efter 2,5kvm så gick det slöare, kikade på slipen och slipräfflorna var borta,
tog fram mejseln för att se om tjäran behövde skrapas bort men spåren var bortnötta.
Blir inte direkt billigt när skivorna går i den takten.

Nu skall jag prova Julas diamanslipskiva och se om den kanske håller lite längre.
 
Det kanske inte funkar att få bort tjära med en diamantskiva. Det riskerar nog bara att bli varmt och klegga igen - precis som Mikeett säger.

Troligen är blästring är enda realistiska alternativet.
 
Tydligen fungerar det bra för en del och jag vill inte avskräcka någon med detta inlägg. Jag hyrde betongslipmaskin hos Cramo, blev rekommenderad att ansluta en dammsugare, det dammar ju något alldeles .......Den första dammsugaren lät som en stenkross efter kanske 1½ timme (hamnade på soptippen), den andra började låta likadant,då slutade jag, används i garaget ibland. Blev tvungen att anlita en golvläggare för att spackla golvet istället.
 
Du måste minst ha en grovdammsugare med både påse och filter. Filtret är trevligt om påsen spricker. Dock är en grovsugare typ Kärcher konsumentmaskin inte heller riktigt lämpad för stora mängder betongdamm. Det bästa är att hyra en sugare tillsammans med fräsen. Då får du en bra sug som jobbar optimalt med fräsen!
 
Har nu provat Julas diamantskiva, och den fungerar bra mycket bättre än biltemas till att fräsa bort tjäran.
Fast man får passa sig för när väl tjäran är bort så tuggar den ordentligt med betong :)
Har nu slipat bort lika mycket tjära som jag gjorde med 3 biltemaskivor och Julaskivan är inte utsliten än.
Så det går dubbelt så fort och skivorna håller längre om man använder Julas diamantskivor.
Varför köpte jag två???

Tjäran har gått bort fint, men jag är rädd för att vinkelslipen har lämnat in, den blixtrade till ordentligt igår,
fast den slipmaskinen var billigare än Julas diamantskivor. Nu har jag bara lite kvar och brorsan
har sin vinkelslip hos mig så jag kanske 'lånar' den lite och ser hur länge den lever, hehe.

För att fräsa tjära så funkar det dock bäst med högre varv på vinkelslipen (annars bromsas den upp för mycket och överhettas). På höga varv tuggar den ordentligt med betong när väl tjäran är väck. Paketet till diamantskivan sa dock max 9000rpm...

Det är ett jäkla slit att slipa tjära, och smutsigt blir det. Nästa rum skall jag nog prova blästring itsället.
Då får jag hitta en uthyrare av bra blästringsmaskiner...
1 rum á 10kvm snart klart, 70 kvm fördelat på 2 rum, bad, kök o hall kvar... plus 40 kvm i källaren och jag vet inte hur det ser ut under golven där än...
 
Redigerat:
  • Gilla
10802
  • Laddar…
Det är lite knepigt det där med slipskivor, det finns diamantskivor som är anpassade för olika användningsområden, som privatperson vet man inte detta och uthyrarna är oftast inte så kunniga på det heller. Hyr man en betongslipmaskin med "fel" skiva så kostar det pengar i onödan, (skivan slits onödigt fort). Men med rätt saker så kan man slipa bort det mesta.

På tal om betongslipar...denna kostar som en ganska normal villa, runt 3 000 000. http://www.htc-sweden.com/sv/grinding/machines/grinding/htc2500/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.