Hej!

Superbra forum! Har googlat flertalet gånger om byggtips och då hamnat här, kanon!

Tyckte det kunde vara läge och gå med då jag inte har funnit svar på min fråga. Så ställer jag den själv istället:

Kan man sätta kakel på målad vägg?

Vi bor i en lägenhet från 1929 och ska kakla badrummet. Kakelsättaren ville att jag skulle slipa ner befintlig målarfärg. Sagt och gjort, en ny exenterslip inhandlades och snabbt och lätt.... ehh. Nej.
Färgen är stenhård!!! Jag använder hyffsat gruvt paper, 80 men det kommer att ta eveighter!!!!
(Väggen är murad och målad i ex. antal gånger)

Vad ska jag göra? Räcker det att matta målarfärgen för att sedan lägga någon primer innnan fix?

Annars, hur ska jag få ner färgen? Det är ju säkert ett antal lager färg också...

Tacksam för svar och tips!
 
Hyr en diamantslip e bättre än vanligt sandpapper då detta bara polerar färgen. du borde klara dig på en dag max eller ett par timmar beronde på hur stort badrum du har
 
Sitter färgen så bra kan de väll inte finnas nån anledning å ta bort den?
 
Jo, det anses inte vara fackmässigt att behålla färgen under. Det finns förvisso specialprimers som ger riktigt bra hugg i färg, men i badrum bör man riva och göra det ordentligt. Särskilt som att färgen ofta sitter på ett limbundet sandspackel som inte är starkt nog att klara keramik i längden.
 
Det gick inte att använda en saneringsfräs när jag skulle ta bort min färg från mitt badrum. Det gick inte att använda någon maskin alls faktiskt, då färgen bara smälte. Jag använda en varmluft pistol och en spackel för att ta ner färgen. Det kanske finns bättre metoder, men det funkade. Fast det var ju ganska slitsamt :)
 
jon_h skrev:
Jo, det anses inte vara fackmässigt att behålla färgen under. Det finns förvisso specialprimers som ger riktigt bra hugg i färg, men i badrum bör man riva och göra det ordentligt. Särskilt som att färgen ofta sitter på ett limbundet sandspackel som inte är starkt nog att klara keramik i längden.
Fast putsen som sitter under all färg är fruktansvärt poröst! Jag tycker att all färg borde hålla upp keramiken. Huset är som sagt från 1929 och putsen kanske är sådant sandspackel du nämner. Om jagt ar bort all färg kommer även putsen att trilla ner till stora delar. Då får jag putsa upp väggen igen med betong eller? Phuu... det är ju mycket arbete.

Om jag har förstått det hela rätt så är det våtrummsskyddet som har svårt att "bita" på målad vägg? Men om man ruggar upp ytan rejält och sedan använder en primer, kanske det borde räcka? Jag tänkte ringa och kolla med leverantörerna. Vilka rekommenderar ni? Bostik, Casco? Fler bra märken?

Tack för alla tips och kommentarer så länge!
 
Om putsen är så dålig som det låter så duger den antagligen inte till att bära keramik, färg eller inte. Det är dels tätskiktets vidhäftning mot färgen som kan vara osäker, men i huvudsak färgens vidhäftning mot underlaget som är problematisk. Det föreskrivs en draghållfasthet på 0,5 Mp i underlaget. Det motsvarar en större personbil på en yta av 20x20 cm.

Chansa inte när det kommer till våtrum.
 
håller med jon...det man snålar in på först..kan man få betala dyrt senare..
 
Ok, tackar för alla svar. Jag kommer inte att kakla direkt på slipad, målad vägg (efter våtrummsskydd).

(Jag kommer troligtvis göra som det står i andra trådar, sätta upp "Minerit VT" eller "Masterboard" på väggen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.