Går i tankarna byta fönster i hela huset, huset är från 77, trä fönster två glas..
del fönster har sett sina bästa dagar..därför tänkte jag nystart med helt nya fönster.
har totalt 23 fönster i huset, med 3 olika storlekar, 10X13 6X13 samt 6X6, flest fönster är 10X13
en hel del fönster kommer bli fasta på nedre plan, totalt kommer 12st bli fasta och 11 öppningsbara.

fick detta här erbjudandet idag av en byggare.
dock utan montage, men det ordnar jag för runt 13000:-

ELIT fönster 3 glas Vit ALU/ Vitmålad insida U=1,2
99375:- inklusive moms


Är detta ett schysst pris?då jag aldrig handlat fönster så hade det varit bra veta..
Vet man kan få billigare fönster, vill ha 3glas dock, gärna elit

Har någon annan förslag?

Mvh
Fredrik
 
Jag köpte 24 fönster från Elite med olika storlekar, varav 3 altandörar . Landa på ca 90.000:-
 
glömde tillägga i detta priset ingår 2 st altandörrar..
+23 fönster.. :-/ sorry..
 
Svårt att värdera din offert när man inte vet hur många som är öppningsbara samt vilka storlekar det handlar om. Fasta fönster är nästan halva priset mot öppningsbart så det blir ganska väsentligt med antalet.
 
tack för ditt svar import anders

står 11 öppningsbara, 12 fasta lite högre upp.

Var av 7 fasta är 10x13 , 3st är 6x13 och 2st är 6x6

11 öppningsbara där är storlekarna 10st är 10x13 och ett fönster är 6x13
 
Lämna en en offert till ett par bygghandlare. Det kan skilja mycket i pris. Vi fick tex ner vår nya ytterdörr från 19400 till 14200 på att bara höra runt lite. Nu var faktiskt optimera billigast.
 
En annan fråga är då..
Är det värt satsa på Elite fönster för nästan 100 000kr!? finns ju en hel del andra fönster..
Är elite så pass bra?

Vad funkar som är likvärdigt?ungefärligt pris?
 
beijer bygg har än så länge lämnat offert på 87000kr
 
Defenitivt ska du ta offerter från flera säljare/tillverkare, det är ju bara att skicka runt. Det behöver inte alls vara så att de mest kända är de bästa. Vad gälller u-värde så håller de flesta ju 1,1-1,3, och däremellan är det bara marginell skillnad i effektivitet. Däremot kan du kanske få bidrag från kommunen eller länsstyrelsen ner du byter till energieffektiva fönster, men då får de ha högst 1,2 i u-värde har jag för mig.

Dock kan det finnas skillnad i konstruktion vad gäller förmåga att hålla vindtätt och hur fönstren hanterar vatten (regn) vilken få betydelse på många års sikt. Du kan hittat lite tester och priser på Råd och Röns hemsida.
 
Det finns firmor som gör kompletteringar till 2-glasfönster där man monterar en tredje ruta. Det kanske inte är aktuellt om dina fönster är i dåligt skick och i så fall även måste renoveras. Men vad jag har hört blir det fakiskt bra och kostar betydligt mindre än att köpa nya och du får ett rätt bra u-värde. Har tyvärr inte namn på någon.
 
hejsan Nilfyr!

Väntar på offerter från minst 2 till så får vi se..
vad som slog mig var att byggahemma.se deras fönster kostade 97000:- modell allmoge
dvs 2000kr billigare än min tidigare offert, dessutom påstår dom att dom 25% rabatt på den modellen..
Allmoge till hör elite koncernen..

Föredrar då absolut elite fönsterna.. för 87000

Energi bidrag så läste jag någonstans att där är inlämnat folk som vill ha 25.5 mille
men där är bara 18 mille kvar i potten så det är inte lönt=)

Tack för ditt svar !
 
köpte lenhovda fönster.
landade på 177000 kr.
38 fönster varav 3 balkongdörrar.
sen tillkom 2 st apelsin föster 8500kr/st
fick kittet för 106K
har genomgående poster å kryss spröjs, här det kostar pengar.
givetvis 3 glas energie.

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
köpte lenhovda fönster.
landade på 177000 kr.
38 fönster varav 3 balkongdörrar.
sen tillkom 2 st apelsin föster 8500kr/st
fick kittet för 106K
har genomgående poster å kryss spröjs, här det kostar pengar.
givetvis 3 glas energie.

mvh
snickar estwing
Delge gärna för mig hur man pressar priset från 177 000 ;- till 106k dvs nästan 60 % av orginal priset. =)
 
kan väl återkoppla med att det blev beijer bygg som får äran leverera fönster o balkongdörrar till mig:p
87k i grund offerten som jag ev kommer revidera något, dvs ta bort två små fönster, lägga till stort.
Eller ta bort två små fönster och sätta dit X antal glasblock.
Kommer även komplettera med 8 persienner.

Mycket proffsigt bemötande, ställde snällt upp på mina "dumma" frågor, tog sig tid, samt var allmänt jäkligt trevlig.
Återkommer när jag fått dom och hur allt gått.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.