Hej !

Precis som rubriken lyder. Någon som har tips på någon bra stenläggare i kävlinge kommun eller i närheten här i Skåne ?

Eller någon som har lagt ca 140-150 kvm o kan berätta ungefär hur mycket ni lagt i arbetskostnader respektive kostnad för sten.

Vi har redan hårdgjort marken där stenen ska ligga. Ska lägga sten på uppfart och gångar runt huset.
Tips på snygg o bra sten ? eller nåt snyggt sätt att lägga dem ? :)
Alla tips o trix mottages gärna :)
 
Hej!

Jag skulle vilja tipsa om dem som la sten utanför gamla "Runes Radio" i Lödde mitt emot Centrum. Jag vet inte vad firman heter men det är nog bara att knacka på i en av lägenheterna och be att få namnet till han som äger huset (är ett stort vitt hus med flera marklägenheter), han vet med all säkerhet. Jag tyckte resultatet var felfritt och jag är kräsen ;)
 
kävlinge sten och entreprenad (osäker på namnet)

är grym på lägga sten!§
 
Grannarna har just använt sig av kävlige sten och markentreprenad och tyvärr körde de med fasonerna att starta upp stenläggningen några dagar för att sedan vara väck i 3 veckor, komma igen och arbeta 1 dag vara borta 2 veckor osv. Totalt la de ca 200kvm sten och fick bakläxa på ca 130kvm som köparen inte var nöjd med. Slutresultatet var väl så där, en mur gjord av murblock är det redan lite svaj på. Jag skulle inte vara nöjd med det jobbet om jag betalat 150 000kr som grannarna gjort och som var lovat att vara klart innan midsommar, men som först blev klart för någon vecka sedan...

En annan granne har också anlitat dem, och de gjorde precis lika dant med dem, de startade upp bygget några dagar, försvann, kom tillbaka osv. Här anlade de också gräsmatta, men med det vädret som varit är det mer mollamatta( kanske vattnade grannen för lite, men killarna har varit här massor av gånger för att fixa till gräsmattan som aldrig tar sig). Man satte även en stenmur på 40 cm från en tujahäck drabant, och rekommendarat avstånd är väl en meter från denna häck för att den är så kraftigväxande.
 
Redigerat:
hemma hos mig skulle dom lägga sten på 120kvm, bygga mur av leca putsa den, sätta grind
tog totalt 3 vecka, var i från 1 dag.
Muren står som berget, stenen blev perfekt.
Men det är ju vad jag anser, styrde upp i detalj hur jag ville ha det.

Antar det finns lika många åsikter om ett bra utfört jobb, som det finns folk som tycker nått om det.
Sen kan jag tycka det är märkligt..bakläxa på 60% av jobbet..? vad gick så galet?kommunikations miss?
Är rent amatör på gräs, men man kan väl bara lägga det?sen är det upp till köparen att sköta det?(och vädret råder ju ingen över)
Hur mycket rek avstånd till en tuja häck låter jag vara osagt, men var ville grannen ha muren?
Du skriver inte så mycket om muren mer än svajig, men min mur la dom efter mina direktiv, leca block, armeringsjärn, samt en gjuten platta som är 30cm bred 30cm djup, 5 block högt. För då visste jag det skulle bli stabilt.

Jag tycker man ska styra upp arbetet, oavsett vad det är för entreprenörer.
Gör jag det och det inte blir bra har jag rätt och klaga.
Styr jag däremot inte upp det, utan man låter dom göra vad dom anser är bra, så anser jag personligen att det är svårare klaga efter utfört arbete ex varför gjorde ni så? men så ska det inte se ut.

Men det är min personliga åsikt!=)
Har själv varit entreprenör därför jag undrar, många gånger saknar man riktiga direktiv och gör efter egen förmåga, sen i efterhand så kommer kunden och klagar på varför gjorde jag inte så? men så här ville jag hadet, varför frågade du inte?
 
Varför de fick bakläxa? För att stenarna låg inte i linje, var ojämna,sluttade mm.. Men visst de rättade till sina fel, men hattandet vara väl det som grannarna blev mest less på. Men kunde ju inte använda uppfarten mm, stenläggningenskulle ju bara ta max en vecka, och det segade ut med mer än 8 veckor.

Jag frågade entreprenadern om man pratade med kunden att man vara tvungen att ha bygglov för att bygga murar som var högre än 60 cm ( 4 murblock synliga i höjd är mer än 60 cm), och fick till svara att man utgår från att kunden vet vad som gäller!!! Men hallå vem är proffs på att göra stenbyggnationer, kunden eller anläggningsentreprenaden? Sedan sa anläggningsfirman att det är inget problem att sätta en mur av murblock med lite klister med lagomt mellanrum 30 cm från en tujahäck, och innanför muren ska en häck av aronia planteras. Minsta rekommendation från en trädgårdshandel är 1m, men kävlige hävdar att det inte blir något problem i framtiden. Vi får se vem som har rätt trabanten är storväxande...

Du Frodda visste vad du ville ha, men dessa grannar frågade firman och fick till förslag på hur man skulle göra och man ska väl kunna lita på dem som säger sig vara proffs eller...

Tyvärr verkade de ha lite för mycket att göra och kunde inte ro iland projektena ordentligt,
 
maggan9 skrev:
Varför de fick bakläxa? För att stenarna låg inte i linje, var ojämna,sluttade mm.. Men visst de rättade till sina fel, men hattandet vara väl det som grannarna blev mest less på. Men kunde ju inte använda uppfarten mm, stenläggningenskulle ju bara ta max en vecka, och det segade ut med mer än 8 veckor.

Jag frågade entreprenadern om man pratade med kunden att man vara tvungen att ha bygglov för att bygga murar som var högre än 60 cm ( 4 murblock synliga i höjd är mer än 60 cm), och fick till svara att man utgår från att kunden vet vad som gäller!!! Men hallå vem är proffs på att göra stenbyggnationer, kunden eller anläggningsentreprenaden? Sedan sa anläggningsfirman att det är inget problem att sätta en mur av murblock med lite klister med lagomt mellanrum 30 cm från en tujahäck, och innanför muren ska en häck av aronia planteras. Minsta rekommendation från en trädgårdshandel är 1m, men kävlige hävdar att det inte blir något problem i framtiden. Vi får se vem som har rätt trabanten är storväxande...

Du Frodda visste vad du ville ha, men dessa grannar frågade firman och fick till förslag på hur man skulle göra och man ska väl kunna lita på dem som säger sig vara proffs eller...

Tyvärr verkade de ha lite för mycket att göra och kunde inte ro iland projektena ordentligt,
Hejsan

Om det skulle ta en vecka o tog 8, så hoppas jag din granne begärde prisavdrag?
Måhända dom är proffs på det dom gör, men att söka om bygglov eller ens fråga om det får man väl förutsätta att kunden tagit reda på?! har man hus/radhus så får man väl åtminstone ta sig tid och sätta sig ner och kolla OM det behövs bygg lov.

När det kommer till växter är jag nollställd, dom kan säga vad dom vill,för jag förstår itne ändå..=)(läs inte intresserad)

Givetvis ska man kunna lita på en firma, samtidigt anser jag som står mellan ett entreprenör skap och privatperson och jag anser vill man göra nått så får man även ta reda på lite fakta själv, frågasätta, eller rent av bara fråga?
Man kan vända o vrida på diskutionen hur man vill , och ex ställa frågan, varför frågade inte din granne om det krävdes bygglov?bara för man är bra på att anlägga saker så betyder det inte man kan alla krav för bygglov?

Anlitade grannen firman på referenser? För jag antar inte grannen hög tag i första bästa företag?

Du får ju absolut tycka att dom hade för mycket o göra för att inte kunna ro hem projektet ordentligt!
Jag anser mig själv super nöjd, dessutom i utsatt tid.
Men så är det väl med dom flesta företag?vissa har negativ vissa har positivt kritik.
jag rekommenderade dom på det jobbet dom gjorde hos oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.