Hej på er!

Gör mitt första inlägg här på bygghus.se, trevligt! :)

Jag och sambon har nyss köpt ett hus från -65 och befintliga rör är i gjutjärn. Som jag har förstått så är livslängden 40-60 år och har vi tur så återstår fortfarande lite livstid. Vi har 1½ plan med källare och rören är samlade i matkällaren för att sedan gå till toaletter och kök, tvättstuga och hobbyrum.

Nu har vi börjat med att renovera hobbyrummet i källaren och ska till att lägga nytt golv. Frågan är nu, ska vi byta ut gjutjärnsbrunnen mot en moderna i plast innan vi lägger t.ex klinkers. Eller måste vi byta ut hela stammen innan vi gör något övht?

Om vi bara ska byta ut själva brunnen, kan vi bila upp betongen själva och sedan be någon VVS människa komma hit och installera? Eller kan vi göra även det själva?

Tacksam för svar! :rolleyes:

//Tessan
 
Byt brunnar och helst hela avloppet om ni skall lägga klinker på golvet. Trist om systemet havererar och ni får bila upp golvet efter ni har lagt klinkern. Har varit med om det. Jobbat med rörspolning och filmning. Driver nu en egen rörfilmningsfirma.

Verkar vara rätt vanligt dock. Folk köper hus och har stora planer på hur det skall inredas och fixas men tyvärr så glömmer de ofta bort de grundläggande systemen såsom vatten och avlopp. Jag har varit på ställen där folk har renoverat för mycket pengar men har struntat i avloppet, blev dyrt.

Troligt att det ligger lergodsrör i plattan och med stor sannolikhet så finns där förskjutningar i skarvarna dvs det läcker. Brukar vara standard när man filmar hus från perioden, åtminstone i skåne.

Man kan byta brunn själv men det är inte så enkelt. Kan kräva rätt kraftiga don för att få väck den. Kan också vara knepigt att få den i rätt höjd. Har man ingen vvs-vana alls så skall man nog lämna detta till proffsen
 
Redigerat:
Jag vill påstå att det beror på hur mycket ni tänker ta i med golvet.
Lägger ni dit några billiga plattor för att snygga upp utrymmet så låt avloppet vara om det fungerar, skulle det strula till sig om ett par år så är det inte hela världen att slänga ett billigt golv.
Tar ni i med "fina" plattor, flytspacklar upp det hela osv, bila upp avloppet och byt brunn och rör först, så är det gjort.
 
Tack för svaren!

Vi har bestämt oss för att behålla golvet rent tills vi vet vad vi ska göra med avloppet. Vi tänker lägga klinkers när vi gjort något åt saken. :surprised:
 
Förnuftigt! Tänk efter först, det kan man tjäna stora slantar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.