Eftersom vissa anser att det inte blir varmt vid golvet så släng på lite varmt eller kokande vatten från aggregatet på det.
Det lär ånga en del och varför i hela världen skall man dra i sig det frivilligt?
Jämförelserna med uteplatser i sol haltar en hel del för det är inga slutna utrymmen där och på inglasade uteplatser så häller man normalt inte kokande vatten på golvet. Sen kan man undra varför man har tryckt för om det är under tak?

Avser ovan om nån får för sig att ha tryckt som det rena trägolvet i en bastu.

/Kent
 
Vet inte hur du bastar men slänge kokkande vatten på golvet. Varför då och hur får du det att ånga. Det är kallt vatten som man slänger på aggregatets stenar och sedan avnjuder dess välgörande effekt. Golvet i en bastu blir ca 30 grader annars så skulle du inte gå på det men i en bastu ska du kunna vaska dig och då är ett val av virke som inte blir mögligt att föredra.
 
Hehe.. det här verkar vara ett "hett" diskussionsämne. :)

Jag hade personligen inte använt tryckt virke. Bygger man det rätt, så ska det inte behövas. Och kan man undvika virke med ohälsosamma ämnen, så gör man det. Är inte ett gjutet golv ett bra alternativ?

Enligt den tradition jag är van vid, så använder man en balja där man blandar kallt vatten med hett vatten från en uppvärmd tank för att tvätta sig med och ljummet/kallt vatten för att kasta på hällen.. och en (eller två) öl att fylla på vätska i kroppen. Lite björkris är inte heller helt fel... På vintern kan man ta ett dopp i snön, men man ska passa sig för skare och eventuellt galler som finns utanför entrén som används för att skrapa av skorna. ;)
 
tussee skrev:
Golvet i en bastu blir ca 30 grader annars så skulle du inte gå på det men i en bastu ska du kunna vaska dig och då är ett val av virke som inte blir mögligt att föredra.
Tryckt virke har inte ett särskilt bra skydd mot mögel, det är röta det står emot.
 
Finns det obehandlat trallvirke och i så fall var? Beijers hade bara svindyr lärk. Jag skulle vilja ha 28x95 i hyvlad, fasad gran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.