Funderar på jordvärme till huset,men nu hörde jag om en som borrade ett större hål till sin bergvärme som han även tar dricksvattnet ur ? Jag tänkte borra en brunn för dricksvatten och då har jag ju redan ett hål för bergvärme slangen ? Några erfarenheter av detta ? Killen som har gjort detta är nöjd menar han ...?
 
Lyfter denna tråd då jag också undrar lite över detta. Finns det pengar att spara om man gör detta samtidigt?
 
jo det ska gå, läste på en del brunnsborrares sidor när vi skulle borra vatten att man även kunde "få" bergvärme ur samma hål.
 
Nu har jag aldrig joxat med bergvärme i praktiken men om man skulle råka ta lite för mycket och hålet fryser, har man vatten då??
 
Tar man vatten ur hålet så tillförs ju ny energi i vattnet som kommer fram ur omgivande berg så i princip borde hålet fungera bättre än om vattnet stod still. Beror ju naturligtvis på hur mycket vatten man tar upp förstås.
 
Har man dessutom sprit i slingan kan det ju bli riktigt kul ;)
 
Alla har vi väl nån gång önskat att vi haft 'renat' i kranen! :D
 
Har pratat med som pysslar med detta och han rekommenderade det inte. Vad jag förstod så får man sämre verkningsgrad om man använder samma hål samt om det går sönder så får man massor av kemikalir i dricksvattnet.
 
Det stämmer om man har dåligt tillflöde så vattennivån i brunnen sjunker mycket lågt. Har man bra tillflöde så blir verkningsgraden bättre. Högsta vinsten är om man får ett hål med så stort flöde att det flödar över (heter nånting som jag inte kommer på nu) då det hela tiden tillförs varmare vatten än vad som skulle varit i hålet om vattnet stod still.

Går slangen sönder får man kemikalier i vattnet likförbaskat. Så tät är sällan berggrunden. Bättre klarar man sig väl om det är långt mellan vattenbrunn och energibrunn. Vet inte hur vanligt det är med trasiga slangar men det kan säkert hända. En av anledningarna till att man inte får borra energibrunnar i vattenskyddsområden.
 
Man skickar ner en dränkbar pump och pumpar upp vattnet, dels till värmepumpen och dels till ev. dricksvatten. Det optimala är visst att skicka tillbaka vattnet som inte förbrukats i ett annat hål. Har själv bergvärme, 154 m djupt borrhål. Gick genom en vattenåder på 52 meters djup. Vattnet steg upp 7 m under markytan. Detta var drygt 20 år sedan det gjordes. Värmepumpstillverkaren vill skicka ner en pump och pumpa upp vattnet men brunnsborraren avrådde från detta p.g.a att vattenådern passerats på 52 m djup och risken för ras var enl. hans bedömning överhängande. Tydligen kan det följa med småsten, grus i vattnet. Det skulle då vara omöjligt att få upp pumpen om den la av. Den skulle kilas fast och borrhålet skulle vara värdelöst.
 
  • Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.