Nu startar jag också mitt källarprojekt som kommer att framskrida i väldigt låg takt, men jag tänkte att det är bra att starta en tråd redan nu för att kunna fylla på den var efter framsteg görs.

Förutsättningarna är ett outgrävt utrymme påungefär 3*6 meter som skall grävas ur och bli tvättstuga och badrum. Förhoppningsvis kommer det att bli golvvärme oxå men det får vi se vilka förutsättningarna är.

Första delen i arbetet som jag redan börjat med är att gräva ut massor, jag har grävt ur c:a 3 ? kubik. Jag kommer att fortsätta gräva i mitten av rummet för att inte påverka stödet som massorna ger väggen, för att senare gräva en till två meter i taget och gjuta upp nya väggdelar som stöder stenarna vilka grundmuren står på.

Har haft en geotekninker hemma som kikat och han tyckte att det såg lovande ut men man kan inte gräva under de stenar som ligger i botten utan man får anpassa sig efter de förutsättningar som ges.


Bifogar bilder som visar förutsättningarna.
 
  • P5140120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5140131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5140124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5140130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tips på hur man skall göra för att på ett snyggt sätt leda tappvatten och värmerör genom detta rum, jag har planer på att gjuta in dem i golvet och sedan låta det gå upp utmed väggen. Har funderat på att gjuta in det i den nedre delen av väggen som kommer att bli som en invädig sockel men jag är rädd för att uppvärmningen från rören kommer att värma grundmuren och öka fuktvandringen i väggen. Vad tror ni hur skulle ni gjort ?
 
Har nu gjutit tre etapper efter att jag burit ut de mesta massorna med hinkar, det är endast material som stöder kanterna som är kvar att bära ut så det återtår säkert 10-15 släpkärror att fylla....1-2 st per gjutetapp.

Jag har lite funderingar på hur man skall göra runt skorstenen, den är uppmurad på sprängsten, troligen har man grävt ett hål fyllt detta med sprängsten och sedan murat skorstenen uppepå detta. Jag hoppas att det går att se på bilden hur det ser ut. Är det någon som har några förslag på hur man skall bära sig åt ? Tror ni att det går att hälla i löst blandad betong för att fixera stenarna och sedan ta bort fyllet som ligger emot skorstenen eller hur skulle ni göra ?

/Mvh Carla
 
  • P7250034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7250033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7180020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7250037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vilket jobb:D!!...kommer följa tråden med spänning, har själv källare...dock inte lika lågt i tak...men det är kul med inspiration..
Varför har du inte tänkt ha golvvärme??..då slipper du sätta in element.
/
M
 
Hej Trojlee !

Jag har som målsättning att lägga in golvvärme, men jag vet redan nu att jag inte kommer att lägga det enda ut mot den nya grundmuren eftersom jag inte kan gräva djupare än jag gjort där, men jag ska försöka att gräva djupare in mot mitten av rummet och lägga golvvärme där.
Jag har dock mycket rördragning i detta rum som försörjer element i angränsande rum och ovanvåningen och dessa rör vill jag ju bli av med på ett snyggt sätt.
 
Jag har nu blandat betong av sand och cement och blandat den väldigt tunnt och hällt det så at det runnit ned bland sprängstenarna som skorstenen står på för att få det att fixeras och hålla ihop när jag fortsätter att ta bort material runt skorstenen, jag hoppas att detr ska fungera, det måste dock stå och brinna länge för att allt vatten skall torka ut.
 
Ser det ut som din plan fungerar Carla?
eller du kanske inte har känt nått på det än.
 
Såhär långt ser det ut att fungera men jag måste gå varligt fram, jag gjorde ytterligare en fyllning med löst blandad betong i lördags. Jag plockade bort lite mer material utmed skorstenen och hittade då fler håligheter som jag fyllde.

Håller samtidigt på att förbereda för ettapp fyra av gjutningen utmed ytterväggen.
 
Trevligt Carla.
Skönt att det verkar fungera.
Har du några fler bilder att lägga ut?
Det är skoj och nyttigt att det är flera som håller på med liknande projekt för då kan vi dra nytta av varandras erfarenhet.
Nu har inte jag någon skorsten i mitt utrymme men om jag skulle ha haft det så skulle jag ha använt mig av din ide, det verkar vara en smidig och bra lösning faktiskt.

Keep up the good work.
 
Hej.
Hur gick det med ditt projekt?
 
Hej !

Faktum är att det legat still i nästan 2 år nu, har haft andra projekt att ägna mig åt istället. Jag har gjutit runt nästan hela rummet det återstår c:a 2 meter att gjuta, sista å¨tgärden jag gjorde var att ägna en vecka åt att borra och med spräckkilar dela på en sten som var c:a 1 meter i diameter och bära ut densamma. Planen är att starta med detta arbete igen under våren, så då kommer jag att rapportera igen om hur det ser ut och kommer behöva hjälp och råd.. ;)
 
Hej,
Det låter som du har en spännande tid framför dig :)
Ska följa tråden när du drar igång igen.
 
Nu har det hänt en del i mitt källarprojekt, jag har gjutit alla väggelements etapper runt hela rummet och dessutom gjort en ytterligare förlängning nedåt på de väggdelar jag gjöt tidigt, var lite för försiktig då så jag har förlängt ytterligare 20-30 cm nedåt. Använde mig då av den metod som Kent.82 här på forumet använde. Dessutom har rörmokaren varit här och förberett med avlopp och flytt av inkomande vatten samt rör för bergvärme brine slang inför golvgjutning. Vi bestämde oss för att placera bergvärmepumpen i detta rum också så kan vi riva det gamla pannrummet sedan (vi hade inte planerat för bergvärme från början). CIMG2186.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG2187.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG2188.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska lägga dit markduk i efterhand innan utjämning med singel och lecakulor.

Så nu behöver jag bestämma om jag ska köpa Byggmax EPS eller XPS 100 frigolit för golvisolering vilken skulle ni satsat på ?
 
Några av alla de stenar som plockats bort fån utrymmet. De största fick dock spräckas med spräckkilar innan jag kunde få ut dem ur rummet. Kopia av P5260022.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har nu gjutit igen väggen där rören går ut ur huset och återfyllt hålet utanför med gruset som grävts bort. Har även varit på Byggmax och köpt frigolit, det blev EPS S100 100 mm tjocklek. Skall även ha 50 mm tjocklek så det blir totalt 150 mm isolering men de hade inte det på Byggmax, får åka till Bauhaus nästa gång skall även ha 10 mm att lägga utmed väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.