Okej, då kanske det var erat kakel-öde som jag hörde om? Nej, det var inte så bright!

Det tror jag med, jag tror att det blir ett toppen område!

Måste bara kolla med dig, vi var inne i nån av era grannars hus (min pappa kände tydligen killen =) och dom var väldigt missnöjda med tvättstugan... Den var inte i närheten så bra planerad som i visningshuset... Kommer dom att åtgärda det? Har ni hört ngt?
/Jennie
 
Det ser likadant ut hos oss, men jag har varit inne i erat hus och sett att man dragit om rören för golvvärmen på ett sätt som gör att dom kan disponera ytan bättre, så ni kommer nog få det betydligt bättre än vad vi har.

Jag tror inte att dom kommer/kan åtgärda det i våra hus, det lär bli en rätt stor operation i så fall.
 
Okej, det låter ju bra (för oss iaf).
Dåligt att dom inte tänkte på det innan, för eran skull menar jag.
Sa inte besiktningsmannen nåt om det? Eller kan ni inte få det kompenserat på ngt vis?
 
Tror vi ska hyra in en egen besiktningsman sen, även om det kostar en slant så tror jag det är värt att ha någon helt partisk...
 
Mycket klokt, vi kommer nog att göra det samma nu i efterhand.

Besiktningsmän ska vara opartiska men man undrar hur sugna PEAB skulle vara att anlita en besiktningsman som är tok nitisk.....

Det första besiktningsmannen frågade PEAB, var om dom själva hade något att anmärka på, svaret var givetvist kort och gott nej (listan på åtgärdspunkter var dock inte så kort) ;o)

Vi tyckte först att vår besiktningsman var nitiskt, han anmärkte på minsta lilla smutsfläck, men när vi väl flyttade in så har vi hittat felmonterade fönsterbläck, skeva väggar och viklar, golv som knarrar (plastigt ljud under), trä utvändigt som inte är målat, för korta plastmattor under vitvaror (vi hade en läcka från diskmaskinen som hade kunnat blivit en riktig tråkig historia), ja listan är kan göras lång.

Så med facit i hand så hade han kunna sluppit kommentarer om smutsiga väggar och gjort sitt jobb. När besiktningsmannen noterade smuts och stötskador så tar jag som kund för givet att det är p.g.a att han inte hittat något alvarligare att anmärka på.

Visst kan en besiktningsman missa saker, det är därför man bl.a har en 2års besiktning, men det här är saker som han borde ha sett.
 
Jag blir alldeles matt när jag läser det här...

Jag är jätte orolig att man ska få nån "tomte" som inte kan sitt jobb eller är tillräckligt noggrann!
Kan tänka mig att PEAB inte kommer gilla att man tar in sin egen besiktningsman, men när man betalar så mycket pengar för huset så känns det som att man vill ha stenkoll på att allt är som det ska!

Åtgärdar dom alla dom noterade felen och under vilken tidsperiod?? Man vill ju inte ha massa byggjobbare springades runt benen när man flyttat in!

Vi som flyttar in så här i efterhand hoppas ju så klart att dom redan avklarat sina fel, och lär sig av sina misstag... ;o)
 
Kul att det tagit lite fart i tråden. Eftersom ni båda skrev erat första inlägg på detta forum just i denna tråden så antar jag att ni googlat på "steningehöjden":)
Fler hittar väl hit allteftersom får vi hoppas!

Angående våra tillval så gick det rätt bra. Vi höll oss mest till tillvalslistan som ju var bra mycket tunnare än vad vi hade räknat med. Intrycket av PEAB som vi fick var att det var listan som gällde men att det såklart gick att ordna annat också. Orkade inte fråga om andra badkar eftersom jag förmodar att de lägger på minst 30% så då byter vi ut det själva och kan välja fritt från marknaden. Vi valde dock till en fondvägg och det blev faktiskt billigare än vi hade räknat med.

Att det inte gick att välja till garage förstår jag inte. Kollar man på Björkbacka strand så verkar det inte vara några problem bara man är ute i tid. Ett tag trodde jag att det var detaljplanen/antagandehandlingen för Steningehöjden etapp 1 men när jag väl fick tag på den (kan maila ifall någon vill ha) så är det knappast den som är problemet. Vi får bygga sjukt mycket på våra små tomter.

Jennies: Då blir vi grannar (tvärs över gatan). Såg att erat hus är stomrest, vi har bara plattan än så länge men vi flyttar ju in en månad senare också. Har ni fått något besked om vad som gäller för gräset. Blir det sådd gräsmatta eller färdig?
I kontraktet vårat står det ju sådd men det verkar som att det kan bli färdig ändå, vi hoppas ju på det. Sår de i oktober/november så lär det ju inte se så snyggt ut i maj om man vill gå på tomten innan dess...

Edgren: Det där med att byta ut kakelplattor låter inte så trevligt, vad sa besiktningsmannen om det? Så fort fuktspärren är skadad ska ju rubbet ut. Kaklade de i 80 st nya plattor bara?
Du får hemskt gärna rabbla upp åtgärdspunkterna, ja de som var lite allvarligare så man vet lite vad man ska kolla på.
Hur har ni löst det med förskola? Vi hoppas ju på att de ska dra igång bygget snart så att de kan starta en ny i höst men frågan är om den tidsplanen håller. Vi har behov av minst en plats och snart två platser.
 
Jennie: Jag vill inte gå in på det men vi har en hel del kvar från besiktningsprokollet.

Stenback: Besiktningsmannen sa inte så mycket, det är en tråkig historia som jag inte vill gå in på, vi kan bara säga att det inte skötes snyggt från PEAB. De flesta plattorna satt så dåligt i fixen att det var endast fogen som höll dom på plats, golvläggaren gjorde sitt bästa men kunde inte lämna några garantier att det håller.

Jag fotat och bett PEAB dokumentera.....

Vad gäller förskola så har vi inte hört något, våran tjej går på en förskola i närheten (Saturnus), men vi byter så fort det blir klart i höjden. Vi kommer också att vara i behov av två platser, har en till liten tjej på 5månader, så man hoppas att det blir klart inför hösten 09.

Nu är det svart här i höjden, dom flesta har gått och lagt sig, tror jag gör dé samma......zzZZZzzzZZZzzz
 
Godmorgon!

Stenback: Vad trevligt! =) Jag försökte få PEAB att dra ihop ett litet möte så man kunde få träffa sina blivande grannar men jag tror det rann ut i sanden... Lite synd.
Ja, vårt är stomrest! Vi åker förbi flera ggr i veckan för att hinna fota alla förändringar, dom som redan bor måste tro att jag är nån stalker...haha!
Angående gräsmattan så tänker jag stå på mig, om alla andra fått utrullat gräs så ska ju vi åxå det! (Tycker jag iaf).

Edgren: Nej, förstår. Tråkigt att det blev så iaf =(

Verkar som dom flesta som flyttar till steningehöjden är i vår ålder, trevligt!
 
Vad gäller gräsmattan så var det sagt att dom skulle så, men i vårat fall så drog dom ut på tiden vad gällde markarbeten, jag tror att det var lite goodwill, samt att dom i eget intresse vill att området ska se inbjudande ut, dom har trots allt inte sålt alla objekt ännu.

Jag skulle tro att dom som flyttar in i höst/vinter får sådd gräsmatta.
 
Jag pratade med tillvalstanten och på henne lät det som att dom skulle rulla på alla hus... Man kan ju alltid försöka!
Men gör dom inte det så får man väl göra det själv. =)
 
Edgren skrev:
Vad gäller förskola så har vi inte hört något, våran tjej går på en förskola i närheten (Saturnus), men vi byter så fort det blir klart i höjden. Vi kommer också att vara i behov av två platser, har en till liten tjej på 5månader, så man hoppas att det blir klart inför hösten 09.
Ok, vi har en tjej på drygt två och en kille som snart blir en månad så vi står i valet och kvalet med hur vi ska göra. Om de ska få vara hemma båda två till hösten då det förhoppningsvis startar en ny eller om vi ska skola in henne i januari på någon annan för att sedan byta till höjden... vore trevligt med ett definitivt besked om när det blir start.

Jennies skrev:
Stenback: Vad trevligt! =) Jag försökte få PEAB att dra ihop ett litet möte så man kunde få träffa sina blivande grannar men jag tror det rann ut i sanden... Lite synd.
Ja, vårt är stomrest! Vi åker förbi flera ggr i veckan för att hinna fota alla förändringar, dom som redan bor måste tro att jag är nån stalker...haha!
Angående gräsmattan så tänker jag stå på mig, om alla andra fått utrullat gräs så ska ju vi åxå det! (Tycker jag iaf).
Ja något möte lär väl tyvärr inte bli av innan det är dags att bilda samfälligheten. Det lär väl bli efter att nästa deletapp är inflyttad och då snackar vi ju ganska lång tid från första inflytt till sista. Men sånt går iofs att lösa på annat sätt än via PEAB med...
 
Stenback: Jag frågade Ulla på peab om gräset och så här svarade hon:
"Betr. gräset så beror det helt och hållet på vädret om det finns gräs att lägga i mitten av oktober. Är vädret så bra att det finns gräs att tillgå så lägger vi gräs annars blir det till våren/försommaren."

Låter ju toppen! =)
 
Ok, det låter ju toppen!

Jag förstår ju att man först valde att ge det som kompensation men nu har det ju inte sålts speciellt många hus sedan juni och det ser ju så mycket finare ut med gröna fina gräsmattor. Det är ju bara att jämföra området kring våra hus med längre ner på Kastanjevägen. Nu har det ju gått två månader, har ni fått något mer definitivt besked om hur det blir med gräset?

Nu har ju även vårat hus kommit en bit på vägen så vårat helgnöje är att åka förbi Steningehöjden och ta en massa bilder :)
 
Redigerat:
Stenback: Hej hej!
Nja, vi vet fortfarande inte om dom kommer lägga gräset innan vi flyttar in, om inte annat så kommer dom rulla ut det i vår... (men vi hoppas på nu!).
Nu är det bara några dagar kvar, imorgon har vi besiktning och på Fredag flyttar vi! Längtar! =D
När har ni inflyttning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.