Hejsan!

Jag har beställt ett "Tyr" från Älvsbyhus och håller som bäst på att gå igenom de tillval som finns.

Jag funderar på om jag ska kosta på mig lite större fönster i vardagsrummet än standardutförandet. Enligt tillvalslistan heter dessa fönster "FL 105 H" och enligt säljaren är de c:a 20 cm högre an de som medföljer i grundutförande. Kostar ungefär 2.000 extra per fönster

Är det någon som kan ge mig ett tips hur jag ska göra?

Kan någon säga mig hur höga standardfönstrena är?

Hoppas på tips!
 
Tillvalsfönstret FL 105 H är 1050x1500. Standardfönstret vete tusan. Tror du har rätt med att det skiljer 20 cm, alltså är det troligen 1050x1300.

Hursomhelst så tycker jag att du skall ta de höga tillvalsfönstret. Enda nackdelen skulla vara att det blir svårt att möblera mot fönstren. Detta får man ta då man får in mera ljus samt att det blir snyggare.

Vårt Tor kommer på Onsdag ;D
 
Tack så mycket för svaret!

Jo, jag låtar nog åt att välja de lite högre fönstren. Tror nog att jag ångrar mig annars i efterhand, och då är det ju liksom försent... ;-)

Vad roligt att ni får ert hus snart, själv får jag vänta i över ett år. Känns ju lite snopet, för nu när man bestämt sig så vill man ju att allt ska hända på en gång.

Förresten, eftersom ni bygger ett snarlikt hus, har ni några andra bra tips att ge angående tillval och annat?

 
Vi har valt till extra fönster i köket samt Fönster/balkongdörr i vardagsummet. Tycker dock inte att Tyr behöver fler fönster. Vi skall försöka få älvsbyhussnickarna att sätta en vindstrappa åt oss, jag har hört att detta inte skall vara något problem. Man måste dock ta det med snickarna direkt inte via älvsbyhus. Vidare så skall vi försöka få snickarna att isolera vissa innerväggar åt oss. Detta har vet jag ej om det går. Men lockar man med en pengabunt så tror jag att de ordnar det också.

 
Vi bygger ett Tyr som kommer den 15 juni. Orginalfönstren är 130 cm höga. Vi har valt högre fönster i vardagsrummet. Vi har också valt till ett extra fönster vid diskbänken, vilket jag tror blir snyggt. Annars kan den långa väggen med köksskåp te sig lite mörk, dessutom är det trevligt att kunna titta ut när man står och lagar mat. Att få ljus från tre väderstreck är inte heller så dumt.

Vi har också gjort en annan sak i köket nämligen tagit bort högskåpet vid det ordinarie lilla fönstret. Detta kommer vi att använda som skåp i hallen, så vi får två skåp där. I stället för högskåpet i köket bygger vi ut en bänk i 90 gr vinkel med hjälp av två underskåp, 60 cm och 40 cm. På detta sätt får vi en ytterligare arbetsbänk och en liten avgränsning av köksdelen mot matplatsen. Jah har mätt noggrant och det stämmer enl de standardmått som anges för kök.

I hallen ska vi dessutom bygga ut väggen mot köket med ytterligare 40 cm. Vi har sett detta i samma hus som tagit bort högskåpet. Vi får då plats med de två 60 cm skåpen och en ordentlig hatthylla. Det blev jättebra!

I samma hus tipsade de oss om att sätta in en vindslucka (vindstrappa), en sådan går att köpa på byggvaruhusen till en kostnad av ca 1500 kr. Vi ska be snickarna om hjälp när de kommer.
 
Kommer ni att köpa underskåpena eller gör ni dom själv och hur lång har ni beräknat att bänken blir? Tyckte att lösningen lät intressant! :)
 
Vi köper skåpen. Bänken blir 100 cm lång, räknar man från väggen blir den 160 cm. Vi har inget skåp i hörnan mot väggen (där blir det ett tomutrymme), vilket man i o för sig kan ha, men då vänder man dörren ut mot matplatsen. Vi kommer att ersätta Älvsbyhus bänkskivor med bokskivor från IKEA och då lägga dessa även på den nya bänken. Medan jag skriver kommer jag på att man skulle kunna sätta en hylla där det inte ska vara något skåp och förvara kokböcker där! På väggen ovanför bänken där högskåpet skulle stå ska vi sätta hyllor av bok inköpta på IKEA för gamla saker m m.
 
Även om man inte väljer de större fönstren är det ett lägre element under ord. fönster.
Ser jättetokigt ut, någon vi bistert fått erfara!!!

/Aja

Skulle inte tveka på de större....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.