H
Som rubriken säjer, handlade Weibulls Super gramino gräsmattegödsel idag och tänkte sprida det ikväll. Men nu var det här med dosering. Det står hur mycket man ska ha i volym per 100 kvm, hur vet jag vad jag ska ställa in spridarvagnen på? Nån som har gödslat nyligen och kan komma med tips? Jag har en Gardena spridarvagn med inställning upp till 10.
 
Har ingen aning om vilken inställning som du skall ha, men Supergramino är ganska småkornig så du lär nog inte använda största öppningen. Är det en stor gräsmatta? Vi kör med en handspridare och jag brukar använda en liten öppning och gå över fler gånger (men så har vi bara 50 kvm att sprida). Om ytan inte är alltför stor skulle jag göra detsamma, köra flergånger över ytan (mindre risk för överdosering och ränder)
 
H
Hej, jag har ca 1000 m2 gräsmatta. Nu har jag kört vagnen. Precis som du nämnde så var det väldigt fina korn. Var tvungen att köra med väldigt liten öppning flera gånger (steg 4 på vagnen) Höjde jag den till 5, ja då vid stopp blev det en rejäl hög med gödsel som rann ut. Måste nog inhandla en ny spridarvagn, några tips? Är inte så sugen på handspridare när det är så pass stor matta.
 
H
Såg nu på lite andra sidor att de rekommenderar just en handspridare till Super gramino, ska tydligen vara det bästa. Får testa sådan till höstgödslet.
 
Det är nog snarare så att man rekommenderar centrifugalspridare eftersom risken för att det rinner ut massa gödsel på gräsmattan minskar då. Det finns riktigt bra och prisvärda på centrifugalspridarvagnar på Plantagen för ca 250 kr, så slipper man handspridarna om man har en stor gräsmatta.
 
H
Ok, de jag har läst hittills verkar det vara handspridare som gäller. Det ska inte rinna ut en massa gödsel med dem sägs det, men jag ska absolut åka och klämma på en centrifugalspridare, för det verkar vara lite lättare för stora mattor. Någon som har testa båda och som kan säga buu eller bää?
 
Jag kan då säga BUU för Weibulls egna handragna spridare, fyller jag den full med gödsel så blir det så tungt så matarhjulet står still och inget alls kommer ur den.... Dessutom är inställningsspaken för mängden totalt kass och lossnade andra gången jag använde spridaren...
En annan irriterande grej är att vagnen inte går att lyfta i draghandtaget utan att detta lossnar....inte skoj att få en hel hög med gödsel där man hade tänkt att lyfta upp vagnen...

Det som stör mig mest är att Weibulls vagn var den dyraste som fanns där jag köpte den och jag trodde därför att jag skulle få en bra fungerande vagn i hög kvalitet.....i verkligheten verkar det vara tvärt om, att det var den sämsta skitvagnen i butiken.....

Jag rekomenderar en centrifugalspridare med andra ord, grannarna har en sådan och den verkar kanonbra!
 
H
Härligt, tack för inputen. Verkar ju onekligen luta åt centrifugal typen, helvete att jag inte köpte den innan jag spred idag, är förjävla missnöjd över mitt spridande....
 
Har testat Gardenas spridarvagn, som tenderade att tappa en massa gödsel när man stannade (jobbigt med alla kala fläckar sen), och dessutom kändes alltför klen när man fyllde på ordentligt. Köpte en handspridare för gräskombispridning (den har ju också centrifugalmekanism), billigast på Bauhaus - vilken skillnad (har 1200 m2, inga problem) ! Kolla in www.Olleberg.nu - han kör en likadan handspridare, och den mattan är rätt ok...

/A
 
H
Ja Gardena vagnen kommer att hamna på Majbrasan nästa år.. Japp var på Olles sida som jag såg att han rekommenderade handspridare, men sen kan ju han ha betalt för att säga det också. Men du får vell inte pynt för att använda handspridaren ? ;) Får vell bli att köpa båda och testa, handlar ju inte om så mycket pengar.

Jag måste ha varit full igår när jag spred gödslet, såg ingen vidare ut i morse... (nej det var Gardena vagnen)
Så nu är det bevattning för hela slanten för att rädda dagen.
 
Redigerat:
Jag köpte en handvevad Handygreen, fungerar bra. Dock har vi så smal "tomt" att det blir svårt att styra spridningen på bredden. Eftersom du själv öppnar spridaren med en avtryckare så är det inget problem med spill (så länge man kommer ihåg att släppa knappen när man slutar veva...). När man väl får in snitsen så är det inget problem. Brukar dock köra en liten öppning och gå flera gånger, men då har vi ju endast 50 kvm.
Såg den på Bauhaus för under 150:- om jag kommer ihåg rätt. Alla andra handvevare som jag sett ser riktigt usla ut (köp för bövelen inte Plantagens egna ,riktigt sunkig och till överpris (som allt på Plantagen))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.