Hos Rinkabyrör kan man köpa kompletta trekammarbrunnar från Uponor, på 2 m3. Är det tillräcklig storlek för en normal familj, eller hur stor behöver man? Hur svårt är det att få det godkänt som avloppslösning av kommunen (beror förstås på kommun gissar jag...)?

Vad kan det tänkas kosta att få en sådan installerad, med grävarbeten osv? Idag finns på fastigheten bara enkel infiltration (stenkista), dit går urin (vi har en separett) och gråvatten . Skulle det vara en omfattande operation att bygga om det så att avloppet istället går till en trekammarbrun och att det också dimensioneras för WC? Jag antar att befintliga ledningar från dusch, handfat och diskho kan vara kvar, men att det måste anslutas till en grövre ledning dit också WC-avloppet ansluts? Huset står på plint.

Någon som vågar sig på en kostnadsuppskattning mellan tumme och pekfinger?
 
  • Gilla
DueHansson
  • Laddar…
En tilläggsfråga: Om man installerar en WC med malpump, skulle man då kunna behålla den befintliga installationen i huset och bara koppla på en trekammarbrunn där ledningen går ut till infiltrationen idag? Eller är det olämpligt att göra så av någon anledning? Avfallet skulle då gå ut i samma ledning som vattnet från handfatet i badrummet? Det känns spontant lite otrevligt att trycka ut avföring i ett rör som leder upp till handfatet, men med vattenlås osv kanske det inte är ett problem i praktiken?
 
Börja med att kontakta Miljö- och Hälsoskyddsnämnden i din kommun. Det är inte alls säkert att dom tex tillåter anslutning av toalett till en trekammarbrunn. Kostnaden kan sedan variera kraftigt beroende på de lokala markförhållandena mm, du kan tex bli tvungen att anlägga en pumpbrunn om infiltrationen hamnar långt ifrån huset.
 
OM det är tillåtet med trekammarbrunn där du bor så är Rinkabys godkänd (nu gissar jag bara men jag kan inte tänka annat än att den är typgodkänd): Ibland vill kommunen att man skickar in någon slags kopia på typgodkännande. Jag hade från början tänkt att jag skulle använt Upnors kit, så jag angav det på min ansökan och det var helt OK.

Grävaren som grävde för mitt avlopp hade fast pris på att anlägga en trekammarbrunn - 25000:-. Då ingick även material, så därför blev det ingen Upnor för min del, utan nånting av betong. Men du kan ju gissa utifrån detta vad den ungefärliga arbetskostnaden är.
 
Vi betalade grävarn 45 000 för en veckas jobb, det priset var inkl en del rör och fiberdukar, även ca 100 ton med singel och sand och dyl... Vi anlade en markbädd + ett poleringsfilter som det så fint hette.... Förutom det så köpte vi paketet från uponoor (upo low tror jag den hette), den fick vi för 11 000....

Då grävarn gjorde lite andra jobb här samtidigt så kanske man kan dra av ca 5000 på infiltrationskostnaden, så då hamnar slutnotan på ca 51 000....

Men ett tips är att använda gjutna trekammarbrunnar istället, det kommer jag göra nästa gång jag gräver ner nån iaf....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.