Vi bygger ett nytt hus i lättbetong - kolla in vår sajt om ni vill


Om någon är sugen att kolla på vårt "lilla" husprojekt så finns det till allmän beskådning här:

http://www.coolhouse.se

Känner någon sig dessutom manad att lämna kommentarer under tiden som bygget pågår så tas det tacksam emot (för att ge kommentarer kräver det registrering på sajten (ingen spam kommer att skickas!)).

Lite intro till huset (all denna info finns på sajten):

Huset är ett hus i modern funktionell stil med mycket ljus och rymd. Huset ska byggas i "beständiga" material i form av betong och lättbetong. Innerväggarna ska inte gipsas utan slätputsas. Golven ska vara i trä (= ekparkett) och sten (kalksten i entré och groventré samt klinker i badrum och källare).

Huset är på 210 kvm i plan 1 och 2 + har en källare på 72 kvm där vi placerar arbetsareor såsom tvättstuga, pannrum, arbetsrum och förvaring. Källaren har vi sparat från det hus som fanns där innan och som vi har rivit som en del av entreprenaden.

Vi kom på i ett ganska sent skede, innan vi lämnade in ritningen ihop med bygglovsansökan, att vi ville anlägga en takterass ovanpå den del av huset som är i ett plan (denna del av huset huserar för övrigt vårt vardagsrum och vår matplats vid köket). Det kommer att bli urläckert!

Huset ska vara snyggt, coolt, stilrent och stiligt, men trots detta är det en stor kostnadsmedvetenhet som styr. Varken jag eller min fru har några speciella "böjelser" åt amerikansk stil eller något annat som är väldigt vräkigt eller onödigt påkostat. Vi tycker snarare om dansk stil vilket vi uppfattar som naket, stilrent och modernt utan krussiduller.

Takterassen är ett sätt att ta vara på det utrymme som finns kopplat till huset samtidigt som det tar vara på kvällssolen lite längre. På takterassen hade vi tänkt att ha en murad grill. Takterassen blir för övrigt c:a 55 kvm.
 
Under länken "Dagbok från bygget" kommer dagligen uppdateringar i form av bild och text. Under "Diverse funderingar" redogörs hur vi har resonerat kring olika materialval, presentation av projektet, budgetering, den tröstlösa kampen att hitta en byggare som vill leverera osv.

Välkommen!
 
Det var inget litet projekt det där! Om jag ska bygga något i framtiden så kommer det definitivt inte bli lika avancerat .

Ska bli kul att se det färdigt :) Lycka till i fortsättningen
 
Ni borde ha en räknare med hur mycket pengar som ni gjort av med som uppdateras vartefter, med datum noterat. Lycka till.
 
Bra idé, det kanske vi nappar på. Jag har också funderat på att ha en slags grafisk indikator över hur pass nöjda vi är typ här och nu.

Jo, projektet är stort. Emellanåt (läs "nästan alltid" :) ) när jag går omkring på byggplatsen och fotograferar och granskar och ser vad som görs så inser jag vilket MEGAPROJEKT det är. Det är nästan lite skrämmande, men oj vad kul det är. Jag vet att det kan låta lite larvigt, men jag skulle önska att "alla som vill" kunde få känna den glädje som är kopplat till att få bygga sitt eget hus precis som man själv vill ha det. Glädjen är såklart kopplad till såväl att huset utgår ifrån våra behov utan några direkta kompromisser utformat i ett eget unikt hus, men givetvis också för att leverantören (hittills) har skött sig mycket bra. Hade vi haft en rad med "olösliga" och dyra problem, så hade nog glädjen drunknat i eländet.
Än är inte projektet slut så...
 
Ska bli kul att följa ert projekt!

Ni verkar vara mycket nogranna så det kommer säkert gå bra.

Vore bra om Ni kunde lägga ut ritningar på huset så att man förstår omfattningen och stilen i ert projekt.

Var det stor skillnad i pris mellan Aeroc och svenska LB leverantörer?
 
Redigerat:
Vi var inte de som avgjorde lättbetongleverantör, det gjorde byggentreprenören utifrån de krav vi hade på U-värden osv. Däremot är byggentreprenören mycket mån om att bygga med kvalitet så att det blev just Aeroc EcoTherm 375 är säkert en kombination av ekonomi (han gjorde säkert en bra deal) och kvalitet, om jag skulle gissa själv.

Ritningarna kommer, men det är bra att du påminner. Det finns fasadritningar under länken "Presentation av projektet", däremot finns ännu inga planritningar. Plan- och fasadritningar kommer att läggas upp under länken "Ritningar" sen.

Kul att så många är intresserade av vårt lilla projekt. Gör gärna kommentarer också, kanske ni kan se saker som görs fel under byggandet som vi kan påpeka för entreprenören, kanske har ni tips på lösningar osv osv. Alla kreativa synpunkter tas tacksamt emot!
 
En sak som du borde lägga till i dagboken är en länk längst ner till nästa bildserie.
 
Nu är ritningar och lite annat tillagt.

LLLVäxjö: ja, det är en bra synpunkt, men den orsakar mig än mer jobb med att hålla länkarna igång. Jag tackar dock för tipset!
 
Eftersom en hel del personer har frågat efter vår minst sagt omfattande byggkalkyl som vi använde för budgeteringen av vårt byggprojekt, så har jag faktiskt påbörjat en webbifiering av kalkylen. När allt är klart betyder det att de som vill (och är registrerade användare) kommer att kunna skapa sin egen byggkalkyl på http://www.coolhouse.se.

Stay tuned! :)
 
Vore ju inte dumt om du la ut hela excel-filen. Men då du integrerar det i sidan antar jag att du inte är så sugen på det?

Ser ut att bli ett riktigt fint bygge, kul med dokumentationen varje dag!
 
Njae, jag föredrar att webbifiera den. Då kan jag fixa buggar i den mycket snabbare och folk som använder den får buggarna fixade utan att behöva ladda ner en ny Excel-fil.
 
R
Huset ser kanon ut ,går allt som det skall med hantverkarna jag menar om det är något krongel.
 
Mycket intressant. Jag önskar er all lycka med bygget. Ser framemot kalkylen.
 
Hej coolhouse!

Bygger ett liknande projekt fast i leca! Bygger helt själv på lediga stunder enligt egen ritning så jag vet vilka frågeställningar du står inför med gjutning av bjälklag.
Har kommit lite längre( tak på) och är färdig med putsen utvändigt.
Svarar gärna på frågor.

Mvh Mattias.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.