3 318 läst · 35 svar
3k läst
35 svar
Enkel styrning av elementen
Sida 1 av 3
Har direkt-el och klurat på en enkel styrning av elementen.
Vill helst inte byta central utan hade tänkt sätta ihop en låda med DIN skena och reläer som styrs av 12V=.
Som reläer har jag tänkt dessa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=7286.htm
med anpassad sockel för DIN skena. Dessa skall styras av en dator och ett USB I/O kort.
Proppskåpet har grupper av element (master och slave) per propp, totalt sett 5st proppar.
Men hur (och får man?) skarvar man kabeln som kommer efter proppen för att gå till ett relä och sedan elementet?
Vill helst inte byta central utan hade tänkt sätta ihop en låda med DIN skena och reläer som styrs av 12V=.
Som reläer har jag tänkt dessa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=7286.htm
med anpassad sockel för DIN skena. Dessa skall styras av en dator och ett USB I/O kort.
Proppskåpet har grupper av element (master och slave) per propp, totalt sett 5st proppar.
Men hur (och får man?) skarvar man kabeln som kommer efter proppen för att gå till ett relä och sedan elementet?
Moderator
· Stockholm
· 52 068 inlägg
Reläet verkar ju ha en sockel som tillbehör, med skruvanslutning. Med den borde du klara anslutningsproblemet. Jag tycker att reläet är i klenaset laget, det har max brytförmåga 10A, det "känns" som att du borde ha större marginal, men jag vet inte om det är formellt nödvändigt.
Däremost så behöver du nog fundera lite över hur du skall separera 12V och 230V sidan. 12V trådarna måste hållas fysiskt åtskillda från 230V trådarna. De får inte kunna komma i kontakt med varandra. Om de kan komma i kontakt med varandra så måste de vara dubbelsiolerade med starkströms krav. Dvs kablar, typ EKK eller liknande. Kan ev. vara godkänt om 12V ledningen är ex. FK överdragen ned en isolationsslang.
Däremost så behöver du nog fundera lite över hur du skall separera 12V och 230V sidan. 12V trådarna måste hållas fysiskt åtskillda från 230V trådarna. De får inte kunna komma i kontakt med varandra. Om de kan komma i kontakt med varandra så måste de vara dubbelsiolerade med starkströms krav. Dvs kablar, typ EKK eller liknande. Kan ev. vara godkänt om 12V ledningen är ex. FK överdragen ned en isolationsslang.
Fel!hempularen skrev:Däremost så behöver du nog fundera lite över hur du skall separera 12V och 230V sidan. 12V trådarna måste hållas fysiskt åtskillda från 230V trådarna. De får inte kunna komma i kontakt med varandra. Om de kan komma i kontakt med varandra så måste de vara dubbelsiolerade med starkströms krav. Dvs kablar, typ EKK eller liknande. Kan ev. vara godkänt om 12V ledningen är ex. FK överdragen ned en isolationsslang.
Inget som helst fel i att blanda olika spänningar i en central / styrskåp.
Moderator
· Stockholm
· 52 068 inlägg
Det där var ett lite väl kategoriskt och tvärsäkert svar.Daniel H skrev:
Som jag skrev så visst får man blanda, men då gäller det att hålla koll på isolationskraven. Det räcker inte med att 12V ledningarna är enkelisolerade mot 230V. Det måste vara dubbelisolerade. Detta efterssom man ju inte vet om de apparater som finns inkopplade i andra änden på tråden har någon isolering alls. Det måste alltid finnas dubbel isolering mellan en tänkbar beröringspunkt och strömförande ledning.
Vet inte hur du direkt tänkt styra el-elementen men kan säga så att vanliga relä har en tendens att inte hålla för många till/från-slga om du vill ha någon form av "steglös" reglering.
I mer proffsiga lösningar använder man ofta "halvledarreäer" t.ex. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=3887.htm
I mer proffsiga lösningar använder man ofta "halvledarreäer" t.ex. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=3887.htm
FrittDrag;
Principen till att börja med är möjlighet att stänga av element under vissa tidpunkter, så reläerna kommer inte att slå av/på mer än två-tre ggr per dag. Men då det bara är fem så skall man kanske satsa på de halvledarreäer.
Som gammal ELTele styr®ler är man helt med på dubbelisolering etc och anledningen till det. Men hur skarvar man kablarna i centralen då? Skala, löda och krympslang eller finns det mer "säkrare metoder" utöver att ta bort den gamla kabeln och byta till en ny längre?
Principen till att börja med är möjlighet att stänga av element under vissa tidpunkter, så reläerna kommer inte att slå av/på mer än två-tre ggr per dag. Men då det bara är fem så skall man kanske satsa på de halvledarreäer.
Som gammal ELTele styr®ler är man helt med på dubbelisolering etc och anledningen till det. Men hur skarvar man kablarna i centralen då? Skala, löda och krympslang eller finns det mer "säkrare metoder" utöver att ta bort den gamla kabeln och byta till en ny längre?
Satsa dina surt förvärvade pengar på en luftvärmepump istället. Svårt att tjäna speciellt mycket på en sådan här anläggning (nattsänkning osv hade du tänkt?).
Jag har kopplat BORT många sådana anläggningar som installerades under 70/80talet just för att de inte gav så mycket och mest bara strulade.
Jag har kopplat BORT många sådana anläggningar som installerades under 70/80talet just för att de inte gav så mycket och mest bara strulade.
Det är ok att skarva med en isolerad skarvhylsa.gadu^ skrev:
Ledare behöver ej vara dubbelisolerade inom ett beröringsskydd(central/apparatskåp). Alltså ledare som endast går inom detta beröringsskydd. Är det till något (rumsgivare etc) som sticker iväg utanför beröringsskydded så ska den vara dubbelisolerad så långt som möjligt.hempularen skrev:Däremost så behöver du nog fundera lite över hur du skall separera 12V och 230V sidan. 12V trådarna måste hållas fysiskt åtskillda från 230V trådarna. De får inte kunna komma i kontakt med varandra. Om de kan komma i kontakt med varandra så måste de vara dubbelsiolerade med starkströms krav. Dvs kablar, typ EKK eller liknande. Kan ev. vara godkänt om 12V ledningen är ex. FK överdragen ned en isolationsslang.
Å andra sidan så i färdiga apparatskåp så sitter det plintar längst upp där man ansluter alla kablar (230V + lågvolt) sedan går det FK/RK kors å tvärs inne i skåpet, dvs blandat utan att vara dubbelisolerat.
Är nog ingen fara med strömmen men se till att ha ett skydd mot spänningstransienter som du får vid induktiv last.. Har du 12v dc spolar på reläna som du ska styra elementen med kan du skydda I/O kortet med en frihjulsdiod..