Finns det dubbla vägguttag med separata ansutningar för varje uttag? alltså ett helt vanligt vägguttag där man kan ha en separat matning till vart av de 2 uttagen?:confused:
 
Ja.
 
Brukar kallas för separat brunntändning. Används vanligen då man vill kunna styra det ena uttaget med väggströmbrytare för att kunna tända och släcka exvis bordslampor.
 
dessa får tyvärr ej användas i bostäder.... Dock om man har samma fas/säkring till båda brunnarna, inte 2 olika säkringar till samma vägguttag..

Så enkelt är det.
 
Har tagit den ena brunnen med fast spänning och den andra styrs via timer i central på ett par ställen för fönsterlampor, dock samma grupp :) Inte blanda ihop 2 olika grupper.
En gammal kollega monterade ett antal lägenheter med dessa uttag av misstag eftersom dom ser exakt ut som vanliga 2v uttag och då kan det gå av bara farten och man tänker inte på kopplingsbilden på baksidan. Han fick bakläxa vid senare tillfälle att byta allihop eller om han byglade dom, minns inte vilket :)
 
el_richard skrev:
dessa får tyvärr ej användas i bostäder.... Dock om man har samma fas/säkring till båda brunnarna, inte 2 olika säkringar till samma vägguttag..

Så enkelt är det.
Hur ska du ha det egentligen?! :D

Skriv: "får användas i bostäder under förutsättning att bägge brunnarna matas från samma grupp och fas" så blir det tydligt och bra. Denna typ av uttag används mycket av de som installerar någon form av 'smart hus' system.
 
ha ha ha, tyvärr så skriver man först tänker sedan, orkar inte ändra text, trycker på "skicka", typ.
 
ok om jag förstår rätt så måste man ha samma säkring/fas till båda brunnarna - så är det i mitt hus förutom uttaget för kyl och frys - där har elektrikern kopplat brunnarna i samma uttag till olika säkringar fas 2 och fas 3.

Detta är alltså fel?
 
Tycker det känns rätt om jordfelsbrytare finns. Eventuellt måste en tvåpolig dvärgbrytare till också. Sålänge matningen är den samma, alltså tvåfas som leds samma väg.
 
Och han har naturligtvis märkt upp noggrant hur det förhåller sig? Inte OK och förenligt med god elsäkerhetsmässig praxis IMO. Sätt två olika uttag.
 
Hmm...vill påstå att det olämpliga i att ha två faser i ett uttag med sep brunntändning i bostad delvis har att göra med att "vemsomhelst" får byta uttag. Lätt att gå vilse...
 
ok som jag förstår det så ser ni inget farligt så länge man inte är inne i uttaget?

jag får se till vid tillfälle att båda trådarna flyttas till samma säkring i centralen.
 
Undra sa flundra hur det ser ut med äldre regler här om det är en befintlig installation. Har sett några liknade 80-tals lösningar. Både för kyl/frys men vanligast för motorvärmare. Då inte stolpe utan ett dubbelt utanpåligande uttag med separata faser till resp brunn
 
Mikael_L
el_richard skrev:
ha ha ha, tyvärr så skriver man först tänker sedan, orkar inte ändra text, trycker på "skicka", typ.
Det borde finnas en "rätta" -knapp ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.