Hej!
Min familj funderar på att bygga hus och vi vill av olika skäl ha en totalkostnad ej över 2 milj. Av vad vi sett hittills så verkar Älvsbyhus (Ägir) passa oss bäst. Drömtomten som snart blir till salu riskerar att bli lite dyr vid budgivning (för att vara i vårt samhälle alltså...) Vi måste alltså veta ganska precis vad allt det andra kommer att gå löst på så att vi vet hur långt vi kan sträcka oss.

För det första gäller det kalkylens "exploateringskostnader", dvs:
+ schakt
+ grovplanering
+ finplanering (ca 30 000 kr enligt Ä-hus)
+ utvändiga VA-arbeten (ca 85 000 kr enligt Ä-hus)

Tomten i fråga är en plan gräsmatta på 1100 kvm och ligger i ett villaområde. Jag tror inte att det ingår någon schaktmassa eller dylikt men Älvsbyhus står för grunden i sitt fasta pris.

Är det någon som kan hjälpa oss med bra gissningar på vad detta kommer att kosta?

Tacksam för svar,

bokmalarna Andreas och Helena
och busfröna Johannes och Ester

ps
Det här forumet är ju suveränt, snacka om konsumentupplysning -makt! Tänk hur det var för 10 år sedan, vad gjorde man då? Jo, man fick lita på hustillverkarna, bankerna och en och annan frågespalt. Jag ser fram emot att få dela med mig av erfarenheter den dagen jag har några!
 
Skulle gissa att en en krypgrund skulle kunna gå på ca 170 - 230 kkr. Men det är bara en gissning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.