Vi har ett fullt belånat fritidshus som vi funderar på att bygga ut på ett eller annat vis för att ha som permanentboende.

Hur fungerar det med lån när man bygger ut? Jag har förstått att det finns något som heter byggkredit eller liknande, där man tar ett lån utan säkerhet under byggtiden, som sedan omvandlas till bolån när det är klart. Har alla banker det? Vi har DNBnor och jag hittar inget om det på deras hemsida i alla fall.

Jag antar att en förutsättning då är att banken går med på att husets värde höjs med motsvarande byggkostnaden, hur säker kan man vara på att de gör det?

Vad är alternativet annars, är det bara vanligt lån utan säkerhet (dvs blancolån) som gäller?
 
Byggkreditiv brukar man använda sig av. Prata med din bank om vad de kan erbjuda, och hur de ser på värderingar. Det finns ju inte hugget i sten att värdet blir lika högt som byggkostnaden, men då brukar bankerna vara hyggliga och berätta om den risken redan innan man börjar bygga.

Att finansiera större byggen med blankolån är jobbigt. Räntekostnaderna springer lätt iväg till hisnande belopp.
 
Men vad händer om värdet inte går upp till det lånade beloppet? Förfaller lånet till betalning direkt då, eller omvandlas det till ett vanligt blancolån?

Edit: En fråga till, om nu min bank (DnB NOR) inte erbjuder någon form av byggkreditiv, är det då möjligt att få det hos en annan bank som sedan ger bolån på den nybyggda delen? Eller är bankerna ovilliga att göra så?
 
Redigerat:
hej!

Vi håller precis på att bygga ut vårt hus. Vi pratade först med den bank vi då hade (Swedbank) och blev erbjuden ett sk byggkreditiv. Nackdelen med detta (tyckte vi) är att det blir ohyggligt mycket spring till banken eftersom man måste in med alla fakturor/kvitton för att få ut pengarna.

Vi kontaktade därför Nordea som har ett annat alternativ som i stort sett innebär en checkkredit. Dvs. man får alla pengar på ett konto där ränta dras efter hur mycket pengar som tagits ut. Dessa pengar kommer jag åt via min internetbank och kan flytta runt precis som jag vill! Vi tyckte detta kändes ohyggligt mycket smidigare så vi gjorde slag i saken och bytte bank!

Vi lånar relativt (för oss!) mycket pengar och risken finns att dessa inte kommer att kunna bakas in i framtida bottenlån. Överskjutande del blir isåfall ett sk. "topplån" och har därmed lite högre ränta. Hur mycket som kommer kunna bakas in i bottenlånet avgörs efter att vår utbyggnad är klar och banken gjort en ny värdering av huset!
 
Flyttade ni då över alla bolån till Nordea? Fick ni isåfall betala något för det?

Jag pratade just ned DnB NOR i alla fall och fick bekräftat att de inte erbjuder någon form av byggkreditiv, bara att man lånar upp till 90% av husets värde, vilket inte är aktuellt i vårt fall då vi redan har huset fullt belånat.
 
Hej!

Vi hade våra bostadslån på swedbank obundna så det kostade oss inget alls att byta bank. Det var faktiskt mycket mer smidigt än jag hade förväntat mig, Nordea skötte allt! :D

Vi flyttade över alla lån samt lönekonton till Nordea. Vi lyckades även baka in det lilla billån vi hade i huslånet plus att vi fick så bra ränta att vår månadskostnad bara kommer höjas marginellt trots att vi lånar relativt mycket.!
 
Ok, med obundet, menar du då att ni hade rörlig ränta, eller kan lånen vara bundna på annat vis? Vi har rörliga räntor, men jag har pinsamt dålig koll på hur sånt här fungerar känner jag.

Vi har idag SEB som "vår" bank, dvs där har vi våra bankkonton och övriga lån, men vi valde DnB NOR för bolånet eftersom de hade bra räntor och fungerade smidigt ihop med Svensk Fastighetsförmedling. Men kanske är det dags att ta sig ett snack med SEB, det kanske finns anledning att betala lite högre räntor för lite mer heltäckande utbud.
 
Precis, rörlig ränta! (har man istället bundit lånen så kostar det ju en slant att lösa dem i förtid...)

Kolla även Nordea! Kom ihåg att det är NI som är kunden så låt dem få krusa lite....:D
 
ulricac

Swedbank har väl samma typ av lösning som ni har hos Nordea?
En kontokredit där man betalar ränta för utnyttjad del samt 1% i kreditkostnad per år eller liknande.
 
Hejsan!

FredrikR: Den bankman vi träffade på Swedbank (vi hann få lån beviljat där innan vi bytte bank) påstod att det enda alternativet de hade var ett sk Byggnadskreditiv och att man då måste komma in med kvitton/fakturor. Jag frågade då om detta verkligen var det enda alternativet eftersom det kändes "bökigt" men fick svaret att andra alternativ INTE fanns. Fast iof vet jag ju inte om det verkligen är så eller om vår bankman inte ville ge oss nåt annat alternativ.... :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.