Hej, jag har i mitt torp tyvärr inte det gamla golvet kvar (om det inte är det som hamnat på vinden;) ).
Jag har tagit bort målade masonitskivor från golvet och det verkar som de brädor som ligger därunder inte
var tänkta att synas. Jag vill gärna ha ett rejält gammalt skurgolv där också och funderar på om man
kan låta det byta plats med vindsgolvet. Skulle det vara möjligt praktiskt eller är det ett jätteprojekt?
Bifogar bilder på köksgolv och dito på vinden.
 
nähä de ville inte följa med :(
 
  • köksgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind-(9).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt klart ett rejält projekt. Har du mycket tid och lite pengar är det nog ett bra alternativ. Är vindsgolvet spontat? Själv tycker jag att det senare golvet är fint det också, är det inte i väldigt dåligt skick skulle jag behålla det. Ska ni inreda vinden såsmåningom har ni ju ett vackert golv där på direkten.
 
Jo så är det nog, mycket tid och lite pengar ;)
Golvet i köket ärganska mjukt och flisar lätt upp sig men det kanske blir bättre efter ett par (tusen) omgångar
med såpskurning.
Vet inte om golvet på vinden är spontat men ska kolla det i slutet på veckan när jag ska dit igen.
Alternativet är ju förstås att måla det.
 
testa något år eller två med såpskurning, blir det inte bättre och du tröttnar kan du ju alltid måla eller fernissa det.
 
Det är nog lättare att kolla ett begagnat golv....
Ditt vindsgolv behöver exvis inte vara plant i underkant (har inte åldern på huset/golvet för att sia) utan skulle kunna ha urtag i bjälklaget om det vill sig illa (då blir det stort jobb)
 
Viktigt - Glöm inte märka brädorna då dom är slitna efter varandra.
Om de är uryxade individuellt för varje regel så kan man köra baksidan av plankan genom en hyvel.
Annars kan man förstås fortsätta med yxan det går åt lite tid men ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.