Till den gård vi precis köpt så finns följande ickefungerande pumpsystem i ladugärden och jag undrar nu om det är någon här som vet något om detta pumpsystem och hur det är tänkt att fungera.

En djupborrad brunn (17 meter).
En botten-/backventil finns längs ned och därifrån går 2 slangar, en tunnare som går ut från ventilen sida och en tjockare som går ut i ventilens topp.
Slanfgarna/rören går separat berdiv varandra till strax innan pumpen där de går ihop och går sedan i 1 enda rör in i ringpumpen.

Lite svårförklarat med kolla in den skiss jag bifogat, den kanske kan förklara lite mer...

Någon som vet något om detta pumpsystem?
Hur ska man starta igång det efter 15 års stillastående? (jag har nu har bytt pump och "renoverat" bottenventilen)
 
  • pump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste vara en ejektor, genom den tunna slangen pumpar man NER vatten som driver upp vatten till pumpen. Om du nu renoverat, vet du inte VAD du renoverat??

Allt måste vara fullt med vatten+ en skvätt i hydroforen också för att få igång det hela.

Protte
 
  • Gilla
hjemgaard
  • Laddar…
Som prototypen säger, är det två slangar så är det en ejektorpump dock ser det inte riktigt ut så på din skiss? Normalt går bägge slangarna in i pumpen http://www.grundfos.com/web/homese.nsf/Grafikopslag/bro_crdw/$file/CR%20DW%20broschyrblad%20110622.pdf tex
 
Skrotade vår ejektorpump alldelles nyss. Bara problem med dem och drar en massa ström också. Men är du säker på att slangarna går ihop *före* pumpen? Men som sagt, tanka i vatten genom påfyllningen i pumpen tills det inte går i mer, be en bön, slå igång. Repetera tills det pumpar. Går det inte att fylla upp pumpen är bottenventilen inte tät och då kommer det inte att funka. Går pumpen torrt kolla bankkontot... ;)
 
pefo skrev:
Skrotade vår ejektorpump alldelles nyss. Bara problem med dem och drar en massa ström också. Men är du säker på att slangarna går ihop *före* pumpen? Men som sagt, tanka i vatten genom påfyllningen i pumpen tills det inte går i mer, be en bön, slå igång. Repetera tills det pumpar. Går det inte att fylla upp pumpen är bottenventilen inte tät och då kommer det inte att funka. Går pumpen torrt kolla bankkontot... ;)
Hejsan. Har varit utan Internet ett tag nu så därför bli svaret lite försenat.. Efter en stunds huvudkliande så kom jag fram till att den tunnare slangen har varit kopplad efter pumpen, på trycksidan alltså. Någon har tydligen tidigare plockat isär systemet och inte riktigt fåt ihop det korrekt igen. Efter ett tags plockande och svärande fick jag ihop den men pumpjäveln skar efter 1 minut av fungerande vattentillförsel..

Har nu köpt en begagnad dränkbar pump som jag skickar ned i hålet istället.. Men jag tror iof att vattentillförseln är så pass dålig att man ändå blir tvungen att borra nytt.

Vet någon om det är möjligt att borra vidare i det gamla hålet (c:a 20 cm diameter och 17 meter djupt)? Skulle vara skönt att slippa gräva om rören till hålet.
 
Av dina 17m brunn, hur lång sträcka är "vanliga brunnsringar" och när böjar stålröret eller berget? Var ligger normalt vattennivån för dig?

Om det finns utrymme kan det kanske fungera med en vanlig sugande pump som sänks ned på en brygga nere i brunnsringarna? Mycket billigare lösning än en djupbrunnspump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.