Ska i stugan bygga en tröskel mellan två skärmväggar och som ska kläs med klinker. Lite fundersam på hur man bäst bygger denna tröskel. Tänkte först lägga en träregel på golvspånet och klä in den i gips för att sedan spackla, tätskikta och klinkra. Nu är jag fundersam till om det är svårt att få en sådan konstruktion helt bra och hur man bäst bygger en sådan typ av tröskel.

Flyta en tröskel i omgångar mellan två avstängningslister?
 
Ovan eller under tätskitket? Är det inte enklare att få bra om du sätter den på tätskitktet istället och bygger av någon "stenmaterial" som tål att kontinuerligt vara vått, dvs som mer eller mindre blir ett med fix, fog, klinker osv?
 
Jag har bygg en tröskel runt duchhörnan i lättbetong "multiblock" innan jag la tätskikt i mitt badrum. Tröskeln har jag klätt in i samma klinkers som det övriga golvet.

Eftersom jag byggde in golvbrunnen vid duchen med en tröskel så har jag satt en golvbrunn till i badrummet som fungerar som en slags säkerhets brunn. Kanske lite överskurs, men jag brukar ha både hängslen och livrem.
 
Eluffe: kan du inte knäppa ett kort på din lösning ? vore ju jättesnält isf :)
 
Så här ser det ut!

Byggde en sarg av multiblock som jag limmade på golvet. Tanken är att jag skall sätta glasblock som en vägg till vänste om duch hörnan ovan på sargen. Tröttnade på att alltid ha vatten som rann iväg över hela det gamla badrumsgolvet.

Golvbrunnarna är Unidrains så de ser lite konstiga ut i ämförelse med vanliga brunnar. Håller på och läger klinker för fullt men jag skall lägga upp en bild när det är färdigt.
 
  • Badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den såg ju riktig rejäl ut, hur stor är den? :)
 
Den är 90cm bred och 80 cm djup. Kunde inte göra den 90x90 eftersom jag skall ha en glas dörr framför den och då hade dörren slagit i väggen på motsatta sidan.

Det var busenkelt att göra i varjefall, bara att limma med lim för multi plattor. Enda nackdelen är väl att det limmet är dyrt som ocker.
 
Sargen klädd med klinkers, ser lite tråkigt ut innan mjukfogarna kommer på plats bara.
 
  • duchörna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.