Hej,

Tänkte bara höra om det finns fler här på forumet som är på väg att flytta till det nya området Steningehöjden i Sigtuna kommun.

Vi har precis skrivit kontrakt och väntar nu med spänning på inflyttningen!
 
Hej,

Vi har bott i Steningehöjden sedan 2,5 månader, trivs klockrent, men det är lite jobbigt med all byggtrafik....

Bor i ett B hus (1:4), vilket hus har ni köpt, när flyttar ni in?
 
Ok, jo det kommer väl vara en del byggtrafik framöver. Blir väl bättre i takt med att fler och fler hus iordningsställs.

Vi velade lite och efter att ha trott på 1:27 och 1:10 så bestämde vi oss slutligen för 1:22 (pga solläget). Det blir alltså ett F-hus.

Inflyttning blir i mitten av november!
 
Ja 1:22 ligger fint, själv har jag inte bästa solläget men tomten är rätt stor, så något ska man kunna hitta på.

Känner era blivande grannar i 1:26, jättetrevlig famlij.

//W
 
Ni har väl den här etappens största tomt och det är väl inte helt fel =).

A och B husen har ju två altandörrar. Vi har ju bara en och då känns solläget extra viktigt.

Såg att de justerat priserna lite nu från 1 juli, när jag pratat med Mäklarhuset sist sa de att de drar igång del två av första etappen i höst så ni lär väl få dras med lite bilar i krypfart ett bra tag framöver =)
 
Hej! E det nån kvar i forumet? Vi har åxå köpt hus i Steningehöjden med inflyttning Oktober =)
 
Grattis!

Vi är inne på steningehojden.se då och då, och det är kul att se när något nytt hus har blivit såld eller uppbokat, det börjar hända lite nu.

Vilket hus har ni köpt?
 
Tack =) Grattis själv! Trivs ni bra?
A där brukar vi med "hänga" på den sidan vi med... men det var ett tag sen dom uppdaterade sidan nu....
Vi har köpt hus 1:25... Så det var ni som hann före oss.. haha, tror det var rätt många som hade önskat eran tomt! När bokade ni, ni måste ha varit sjukt tidigt ute?
 
Vi trivs bra, det är som sagt lite byggtrafik (inte så kul när man har en 3-åring som springer omkring), men det blir bättre med tiden.

B-hus är trevliga, bra planlösning förutom att dom i stort sett saknar förvaringsmöjligheter (vi offrade iofs klädkammaren när vi tog bastu som tillval).

Vi har varit med från starten Dec 2006, vi hade först ett annat hus men låg som reserv på 1:4an, och när det blev ett återbud så var det bara att klippa till......
 
Jag har sett att det är massor med bygg-grejjer överallt.
Det går sjukt fort nu tycker jag, såg att dom rullat ut gräsmattor och satt buskar på dom färdiga husen! Det måste ju ha varit jobbigt innan! Speciellt för er som har barn!

Ja, förvaring har vi åxå funderat över... Vi valde också bort garderoben, för att få ett stort badrum (dock utan bastu)...
Hur tycker ni att det var med tillvalen? Vi har haft så mycket strul!
 
Redigerat:
Det är bara att stå på sig vad gäller tillvalen, den tillvalskatalog som vi hade att tillgå var under all kritik, kändes som en draft som aldrig vart klar.

Jag har full förståelse att det inte går att tillfredställa allas önskemål, men om man håller sig till dom leverantörer som PEAB använder sig av, så kan jag tycka att det borde finnas lite flexibilitet.

Det är en svår balansgång, som kund vill man kunna göra egna tillval och sätta sin personliga prägel, samtidigt som det innebär en massa merjobb i form av specialbeställningar, ökad logistik, arbete m.m för PEAB.

Vår granne beställde kakel som bara dagarna innan det skulle monteras visade sig hade utgått ur sortiment, sådana saker gör att inflyttningen risker bli försenat, som kund kan man visserligen köpa att inflyttning blir framskjutet bara man får det man vill ha, men PEAB har trots allt en tidsplan för området i stort.

Nu har vi som sagt varit med från start och haft god tid på oss vad gäller tillvalsbeställningen, men visst har man fått komprimissa, men är det "need to have" så tycker jag man kan stå på sig.

Som exempel så ville vi ha en 70cm induktionshäll istället för 60cm, PEABs montörer menade på att det var för stort, det blev många mailvändor, till slut fick jag skaka fram installationsmanualen, då blev dom överbevista, och nu sitter jag med en skön 70cm häll ;o)
 
Jag håller med dig, och jag har full förståelse för att PEAB måste försöka hålla tillvalen innom rimliga ramar.
Direktiven vi fick från början var att "så länge ni beställer saker från VEDUM och HÖGANÄS så är det absolut genomförbart".

Det började med att vi ville byta ut köksbänken till en granitskiva, och även specialbeställa en annan diskho.
PEAB hävdade att diskhon vi valt inte gick att montera i skivan (?). Varpå jag ringde VEDUM och frågade, "det går jättebra" säger Vedum "det är vi som monterar diskhon i skivan innan den skickas till PEAB så jag kan inte förstå varför det skulle vara ngt problem".
När jag ringer tillbaka till Peab så blir tanten så ställd av att jag ringt Vedum att hon bara säger "Jaha, ja då går det väl då"...??? Sånna saker gör mig galen! Det betyder ju att hon inte kollat upp saken, utan bara tyckt att det verkade vara för mycket jobb...
En annan sak var när vi valt kakel till badrummet på nedreplan (det lite större badrummet) så fick jag en offert på att kaklet skulle kosta 55 000:- BARA för kaklet... (sen skulle ytterligare 36 000:- tillkomma för ombyggnaden). När jag ringde henne å frågade om det verkligen stämde så sa hon " Ja med du vet ingenting är gratis nu för tiden"... Jag blev riktigt arg å bad henne kolla det en gång till då kaklet kostade 700:- kvadraten (det var ju inte guld vi ville ha på väggarna!). Det visade sig att hon själv kalkulerat på saken och räknat fel på 25 000:-!!!! Det är bara exempel på vad vi har "tjafsat om"... skulle kunna skriva en bok om det här... haha....
 
Ja det är mitt generella intryck, att dom inte kollar upp saker ordentligt, man får kämpa en hel del för att få sin sak igenom.

Räknat fel på 25.000 kul ;o) är det sånt som bygger tillit och förtroende?

Vad gäller offerterna så får man ibland känslan att dom drar till i hopp att kunden ska "lägga ner"........jag har hört andra exempel på hutlösa offerter.


Men PEAB behöver inte vara billigast, dom säljer hus, inte vitvaror och kakel ;o)
 
Redigerat:
Håller med, man måste verkligen vara på sin vakt.

En annan "rolig grej" var att vi inte fick välja kakel som var över 15*15 cm... hörde att det var någon som hade valt större kakel och att det ramlat ner?!

Jag är inte så negativ som jag låter, det ska faktiskt bli jätte roligt att flytta och jag hoppas att allt klaffar till slut så att man får sitt "drömboende"!
 
Inget jag har hört, men om kaklet ramlar ner så är det nog snarare fel på kakelläggaren än kaklet.

Vi fick tyvärr riva upp 80 plattor i badrummet (dom lossnade) tre dagar efter att vi flyttat in, dom monterade bastun en halvdag efter kakelläggaren var där, gå på nylagt golv.......inte så smart....

Vi har haft våra perioder där vi har varit ganska uppgivna och negativa, men vi tror på området, det kommer att bli riktigt bra till slut.


//Warren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.