Skall till och sätta igång med markarbeten för mitt hus och garageprojekt. Husets byggyta är 182m2 och garagets är 55m2. Min markentreprenör har lämnat följande offert till mig:

Schakt, dränering och planering av tomten med befintliga massor. Stenkista med dagvattenledningar från hus och garage. Radonslang under huset. Trekammarbrunn med infiltration + avloppsledning från hus och garage (godkänd av kommunen). Framgrävning av el och tele från tomtgräns. Indragning av vatten från befintlig brunn till garage och hus.

Platta till hus:

Schakt: 182 ton stenkross ingår (1ton/m2)
182m2 Sundolitt 400mm kantelement, armerad, isolerad 300mm + gjutning.


Platta till garage:

Schakt 55 ton stenkross ingår (1ton/m2)
55m2 Sundolitt 300mm kantelement, armerad isolerad 200mm + gjutning


Omständigheterna är enligt följnade:

Tomten är 2700m2, f.d jordbruksmark d.v.s en gammal åker. Ett rejält lager med matjord samt pinnemo under detta. Tomten är jämn och fin och det finns inget berg som behöver sprängas.

Plattan till huset har 16 hörn (in- och utvändiga), Plattan till garaget är helt fyrkantig (4 hörn).

Jag har fått ett pris för detta exkl VVS i plattan 332 600:- inkl. moms

Hur ser ni på detta pris???? Vad kan jag förvänta mig att VVS i plattan (endast huset, golvvärme i plattan samt övrig VVS) kommer att gå på i runda slängar?

Tackar på förhand!
 
jag lyfter min egen tråd igen i hopp om att någon kan kommentera denna offert ;)

Börjar bli dags att tacka ja eller nej till den....


Tack på förhand!
 
jag tycker att priset på plattan låter helt ok. VVS jobbet beror helt på omständigheterna, hur mycket slang, antal grupper, antal avlopp, typ av avlopp, avstånd mm.....har bara dragit i garage så vet inte vad det kan gå på till ett helt hus. Sen antar jag att dom
ska koppla in en shunt också och det kostar en slant. Svårt att säga men klart värt att börja ta in offerter på vvs-jobbet med...för det kan skilja tusentals kronor.
Ska du inte ha golvvärme i garaget??Ingen golvbrunn heller??
/
M
 
Tack för ditt svar!

Jag skall ha två golvbrunnar + ett uppstick för ett handfat i förrådsdelen på garaget. om jag gör ett snabbt överslag så innebär priset 332 600:- / 182+55m2 = ca 1400:-/m2... vVilket jag tycker är ganska bra, men då ska man ha i åtanke att då ingår även avloppet i dom pengarna + stenkista och ingrävning av el&tele samt vatten, och sist men inte minst så ingår även grovplanering... Med de i åtanke tycker jag priset är riktigt bra men med tanke på att VVS:n tillkommer så är det svårt att veta hur man ställer sig till priset när den väl är inräknad...




trojlee skrev:
jag tycker att priset på plattan låter helt ok. VVS jobbet beror helt på omständigheterna, hur mycket slang, antal grupper, antal avlopp, typ av avlopp, avstånd mm.....har bara dragit i garage så vet inte vad det kan gå på till ett helt hus. Sen antar jag att dom
ska koppla in en shunt också och det kostar en slant. Svårt att säga men klart värt att börja ta in offerter på vvs-jobbet med...för det kan skilja tusentals kronor.
Ska du inte ha golvvärme i garaget??Ingen golvbrunn heller??
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.