Tänkte höra om någon här inne kan ha en bra aning om varför min ac strular. Det är en Climaveneta Delonghi. Den är precis fylld och vacumsugen. Kompressorn slår igång och kör en stund för att sedan stanna och det kommer bara varmluft ur innedelen. Efter 5 min startar kompressorn igen och det kommer kyla i nån minut osv.

Kan ta en fråga om elen samtidigt. Innedelen styr utedelen och enligt elschemat ska fasen och nollan vara inkopplade mellan utedelen och innedelen men då går fläkten i utedelen hela tiden. Ska inte fasen vara urkopplad?( Utedelen ska väl gå igång av en tillslagssladd( vet inte namnet på den men ni förstår säkert. ) Fläkten går inte heller igång när fasen är ur. bara kompressorn.

Just nu har jag fas nolla och jord till innedelen. nolla tillslad och jord från innedel till utedel.
 
Redigerat:
fyld och vacuumsugen? du menar väll tvärtom?
Climaveneta/Delonghi är bara fabrikat finns det ingen typbeteckning på aggregaten?

Brukar vara 3 kablar mellan innerdel och utedel: nolla, fast fas, signal fas. ... har du ingen montageinstruktion.
Plintarna i inne/ute-del brukar vara numrerade 1,2,3.

Om kompressorn går av och på kan det bero på för lite gas i maskinen (lågtryckspressostat), eller så fungerar inte fläkten i utedelen rätt och då löser högtryckspressostat eller temperaturskydd.
 
Ja tvärtomdå. :D Kommer inte ihåg redigt. Kylgubben donade och sen försvann han. Men men. Du säger att det brukar vara tre kablar. nolla, fast fas och signalfas och det är så det står i montageinstruktionen med men kylgubben kopplade ur fast fasen för att annars gick fläkten i utedelen hela tiden. ?? Men nu när fastfasen är urkopplad startar ju aldrig fläkten och då är det kanske som du säger att den blir för varm.


utedel
123J
| | | |
KABEL
| | | |
123J
innedel.

Så ser kopplingsschemat ut i manualen.
Nummer 3 på innedelen har kylgubben kopplat ur för att annars går det ström till utedelen hela tiden. (strömmen från proppskåpet är kopplat till 1,2 o Jord på innerdelen.)
 
är den ny instalerad, eller varför är den ny fyld?
är den fyld med rätt mängd gas i anläggningen?
går fläkten på ute delen
 
Den är begagnad så det är därför den påfylld och vacumsugen. Fläkten går inte om jag har fastfasen urkopplad. Med den inkopplad går den hela tiden. Provat i 10 min med fastfasen inkopplad och den stannar inte.
 
men när fasta fasen är inkopplad så får jag bra med kyla
 
Troligtvis är fläkten i utedelen "vinterkopplad" ... följ kablarna från fläkten går troligtvis till en låda.
Denna låda skall styra fläkten i utedelen som så att när utedelen blir varmare skall fläkten varva upp, kan vara fel på denna låda.
Eller så har någon fulkopplat och kört fläkten alltid för att slippa problem med driften.
 
Har kollat o tänkt. Kopplade in den fasta fasen på innerdelen igen. Fläkten går för fullt och kompressorn körs nångång ibland. Hmm. Bytte plats på den fasta fasen och den fas som ger signal. Kompressorn går nästan hela tiden. Stängs av ibland. Fläkten hoppar igång och körs ett tag för att sedan stängas av. Kyla kommer HELA tiden. Stänger jag av innerdelen stängs fläkten av och kompressorn körs bara några minuter efter och stängs sedan av den med. Verkar som att det funkar rätt nu. Troligtvis nån som "flyttat" kablarna så dom inte stämmer överens med numren, varför man nu gör så. Hmm. Tack för all hjälp iaf. Nu e det svalt :D
 
CHEMAS skrev:
Stänger jag av innerdelen stängs fläkten av och kompressorn körs bara några minuter efter och stängs sedan av den med.
Kompressorn borde stanna med en gång när du stänger av innerdelen.
 
jasså? Verkar det som att något är problem ändå? Även att den "verkar" funka så att säga.
 
Alltså fläkten går bara igång nu när "kylaren" blir varm. Och ac:n ger kyla hela tiden nu vilket inte funkade förut.
 
CHEMAS skrev:
Alltså fläkten går bara igång nu när "kylaren" blir varm.
om du med kylaren menar utedelen är det helt rätt, men du nämnde något om att du stängde av innerdelen och kompressorn gick vidare ... den borde stanna direkt.
 
Kylaren i utedelen ja.
När jag stänger av innerdelen så tar det en en liten stund innan kompressorn stannar. Men det funkar ju? Vad tycker du jag bör göra?
 
Tja verkar det funka så kör, vet inte helt hur din maskin fungerar men normalt stannar kompressorn direkt.
Verkar som att någon pillat lite med maskinen.
 
Hej igen. Kollat och skruvat. Nu är det kopplat så här(bilden). Ström från väggen är kopplad på innerdelen. jord på jord nolla på nolla och fas på fas. Thats it. Fläkten i utedelen körs hela tiden och kyla kommer. Stänger jag av ac:n stängs kompressorn av direkt. Dock inte fläkten. Den snurrar hejdlöst. Vad menar du med att den är vinterkopplad FrittDrag_II?
 
  • cc.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.