Syllarna, ja det är två , ligger på muren parallellt skyddade av ett lager asfaboard.Nu har jag ju rensat hela grunden från asfaboard, men kommer inte åt den remsan som ligger på muren.

Då undrar jag: Kan man med hjälp av en stålbalk och domkraft, lyfta lite underifrån , joxa av klamrarna som skivan är fästad med, med hälp av en tigersåg och lägga dit något annat tex: http://www.isover.se/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=3315a&typ=bygg 15mm?

Problemet är ju då att man bara får med sig den inre syllen vid lyftet, hmmmm. Tips?

Eller ska jag nöja mig med att öppna upp i kanten mellan muren och inre syllen (in till mellanrummet alltså), och låta undertrycksventilationen göra sitt?

Bilder:
 
  • PICT0007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tjenare ! ytter väggarna står väl kvar ? lyfta med hjälp av sålbalkar o domkraft funkar,men inga leksaks grejor.jag tror inte det händer något om boarden ligger kvar.men lägg inte dit samma skräp som låg där tidigare,utan den vax behandlade bjälklags masoniten 7mm o skruva fast den,täta gärna mot bjälkarna så ingen luft kommer in.
 
Jag tror tyvärr att det är just den remsan och kanske också den yttre syllen som är det som luktar mest.Har öppnat upp golvet mot ytterväggen på den ena lilla toan och där(mellan syllarna) luktar det ganska otrevligt när man inte kör med undertrycksventilationen. På ett par ställen under badrummet och lilla toan så är delar av den inre syllen borttagen pga gamla rördragningar, så där kommer ventilationen åt.

Har asfaboard i hela ytterväggarna också, så där är kanske en luktkälla också Det finns ingen luftspalt mellan den liggande panelen och asfan, och det är väl inte så bra....

Kan man förresten alltid se på en syll om den är impregnerad eller måste man analysera den?


Bilder under toan:
 
  • PICT0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej nu ljög jag. På gavlarna så är det dubbla syllar och på långsidorna så är det en yttre syll och kortlingar mellan golvbjälkarna på innerkanten av muren. Så allt borde följa med om man lyfter , iaf på långsidorna.
 
Mer bilder utifrån.

Det satt asfaboard ned till underkant på den liggande regeln och en plastremsa utanpå mellan underkant syll och uppåt ca 30cm hög. Asfaboarden i väggen luktade starkt och det har smittat isoleringen och delar av träet, dock inte syllen:) Ska byta det som luktar och sätta dit fasadboard istället. Tror inte att det är så illa i hela huset utan det är i rummet innanför som det har varit lite luktproblem.

Isoleringen är fläckvis mörk pga damm från asfaboarden när jag sågade spikarna till fasadbrädorna. Alltså inte från fukt.

När ventilerna i grunden var öppna i början, så fanns det ett stråk av kondens från ventilen och ett par meter in under detta rummet. Ventilerna har dock varit stängda ett par år nu+ avfuktare och undertrycksventilation.


Nu var det ju ingen luftspalt mellan asfaboard och fasad. Hur smal luftspalt kan man ha utan att det bli förkastligt? 4-5mm? Vill helst inte krångla till det i onödan....


Andra synpunkter?
 
  • asfabort1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • asfabort2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.