Hejsan!
Har lite planer på att göra min brunn ca 2meter djupare för att ha en lite större vattenreserv.
Hörde av en att jag bara behövde gräva ut nere i brunnen & sätta ner lite mindre rör typ 400-500mm i diameter istället för att gräva upp hela brunnen. Så jag undrar om någon har ett bra tips på hur jag ska få all sand upp till ytan? har själv tänkt på att sätta en talja & rep ner till en murarhink men det är ju inte mycket man får upp åt gången & det kommer ju ta sin lilla tid samt så blir de ju trångt att samsas med hink & pump nere i en 90cm brunn.
brunnen jag har nu är bara ca 4 meter djup & idag var det bara ca 70cm med vatten i den å de é ju lite väl lite. i den andra brunnen är det ca 140cm men vad jag har hört så brukar den sina när det är somrar med lite nederbörd så den har jag inga planer på att fixa.

Tacksam för alla tips jag kan få. har ju inte så mycket pengar så jag vill ju gärna slippa att hyra grävmaskin & gräva upp hela.

Mvh. Kempa
 
Sitter också och funderar lite om det där.... Våran brunn är 6 meter djup nu, och har ca 170 cm vatten.....Ett alternativ är ju att borra i brunnen som jag fattar det, men då drar det ju iväg ordentligt...
 
Tekniska kontoret/Allmännyttan kan ha en slamskopa liggandes. Har använt sådana för att skopa slam ur dagvattenbrunnar. Dock tror jag bara de är tre meter långa, men det kan kanske gå?
 
Vi använde slamsugningsbil.

Dom hade en speciel för ändamålet så dom spolade och sög så vi fick ner en ring till innuti dom andra.

Kostade ca 2000 kronor allt ihopa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.