ska göra ett vvsjobb och har fått pris på 450kr i timmen a 160 timmar, dvs 2 veckor för två pers
tot 72 000 kr... bara för jobbet (vvs installation i ett nybygge) dock så är bara den ena av dem
utbildad rörmokare vilket får mig att fundera om det är rimligt att medhjälparen som han behövde
för att rören var så långa och "byngliga" verkligen ska kosta lika mycket?

"Är det för dyrt kan vi köra "mörkerjobb" istället" sa han och då skulle dem ha 350 kr i timmen...
Vilket känns VÄLDIGT dyrt, dem skulle alltså få 28 lax var rakt i handen för två veckors jobb
som enligt tidigare samtal inte skulle vara några som helst problem med.

Visserligen är det i stockholms län men ändå!?

Vad tycker ni??
 
sinnessjukt...men om inte du tackar ja så gör väl någon annan det, det ska tydligen fungera så efter åtskilliga spaltmetrar av foruminlägg...
 
jo, förmodligen... dock så ljusnade förhandlignsläget lite då jag nyss pratade med entrepenören som sa att det vore jättebra om dom fick det här jobbet för dom har inget annat inbokat dessa veckorna och ville helst inte ta massa smått.

Ska nog dra till med att dom får 15.000 kr var istället. take it or leave it, annars får jag fasiken ställa mig och dra rör själv och sedan låta en riktig vvsare koppla in element och dom sista bitarna och provtrycka.
 
swecul skrev:
jo, förmodligen... dock så ljusnade förhandlignsläget lite då jag nyss pratade med entrepenören som sa att det vore jättebra om dom fick det här jobbet för dom har inget annat inbokat dessa veckorna och ville helst inte ta massa smått.

Ska nog dra till med att dom får 15.000 kr var istället. take it or leave it, annars får jag fasiken ställa mig och dra rör själv och sedan låta en riktig vvsare koppla in element och dom sista bitarna och provtrycka.
Vad menar du egentligen? Är det du som bestämmer vad ett jobb ska kosta? Varför ens höra av dig till en hantverkare om du ändå inte vill betala vad ett jobb kostar? Tänk på att det ska betalas skatter, sociala avgifter och moms på priset. Jag skulle känna mig förnedrad om jag har begärt ett pris på 72.000 :- och kunden säger att du får 15.000 :-, take it or leave it. En sån kund skulle jag ALDRIG göra jobb åt!
 
Eh.. Ja det är klart jag bestämmer vad ett jobb får kosta?? blir det för dyrt kan jag ju inte få jobbet utfört... Alla som inte badar i pengar har väl nån form av budget att hålla sig inom.
Klart jag inte skulle säga att dom får 30.000 (15 tkr var) om det bara varit offerten på 72 tkr, nu var dem ju öppna för svart betalning som dem mycket hellre skulle ha och då är vore jag ju dum om jag inte försöker förhandla ner priset!

Jag är beredd att betala mer för ett "vitt" jobb men dock inte så mkt som 72tkr, då letar jag hellre upp en annan entrepenör.

Som jämförelse kan jag dra priserna på jobbet med elen jag fick; 50tkr, 65 tkr, 85,tkr och 96 tkr...
Det skiljer alltså 46.000 kr mellan den billigaste och dyraste, därför är det värt att jämföra och förhandla.
Nu tog jag dock inte den som var billigast här för billigast är inte alltid bäst.
 
Det jag reagerade emot var din "attityd" mot hantverkaren. Ta kontakt med flera rörisar och se vad dom lämnar för pris, så ser du vad jobbet är värt. Om ni sen kommer överens om ett pris med eller utan kvitto är upp till er.
 
Jo. men den ursprungliga frågan var ju om det är rimligt att en outbildad medhjälpare (rörisen son) ska få samma timlön som den utbildade rörmokaren??
 
Jag tycker att det låter som ett fastpris jobb,och då kanske han räknar på 160 timmar,och vem han har till hjälp är ju upp till honom.
Vill han ha en praktikant med sig är det ju upp till honom ,han får väll jobba över om praktikanten är slö.
är det ett jobb per timme skulle jag inte vilja betala fult pris.
Som sakt var tag in fler offerter jämför ,det spelar ju egentligen inte så stor roll vem som gör jobbet det viktiga är att det blir bra och klart i tid....
 
Redigerat:
H
Om jag vet att någon är dåligt belagd med jobb under en viss tid skulle jag också dra till med skambud svart. Sen om han har svältande fru, skulder,spelberoende, mm det skulle jag skita blankt i.
 
Näe, precis som en del entrepenörer chansar och tar överpriser ( och skiter i om jag har skulder, svältande fru etc) så ska jag chansa med ett underpris.
 
dompan skrev:
Vad menar du egentligen? Är det du som bestämmer vad ett jobb ska kosta? Varför ens höra av dig till en hantverkare om du ändå inte vill betala vad ett jobb kostar? Tänk på att det ska betalas skatter, sociala avgifter och moms på priset. Jag skulle känna mig förnedrad om jag har begärt ett pris på 72.000 :- och kunden säger att du får 15.000 :-, take it or leave it. En sån kund skulle jag ALDRIG göra jobb åt!
VVS-firman har faktiskt lagt ner tid för att skapa offerten, så lite seriös bör man som beställare vara! Det är faktiskt oförskämt annars!
 
aedwall skrev:
VVS-firman har faktiskt lagt ner tid för att skapa offerten, så lite seriös bör man som beställare vara! Det är faktiskt oförskämt annars!
Det är i sånt fall minst lika oförskämt att ge en offert som är helt upp åt väggarna för att man inte vill ha jobbet. Bättre att säga det rakt ut. Med detta inte sagt att det är så i detta fallet.
Det brukar funka bättre om bägge parter vill "leka"...
 
H
aedwall skrev:
VVS-firman har faktiskt lagt ner tid för att skapa offerten, så lite seriös bör man som beställare vara! Det är faktiskt oförskämt annars!
Jaja de kostnaderna som de har för att ta göra offerter finns nog pålagt på jobben de får, i det aktuella eller i nåt annat. Sen i vilken post den hamnar är en annan sak.
 
dompan skrev:
Vad menar du egentligen? Är det du som bestämmer vad ett jobb ska kosta? Varför ens höra av dig till en hantverkare om du ändå inte vill betala vad ett jobb kostar? Tänk på att det ska betalas skatter, sociala avgifter och moms på priset. Jag skulle känna mig förnedrad om jag har begärt ett pris på 72.000 :- och kunden säger att du får 15.000 :-, take it or leave it. En sån kund skulle jag ALDRIG göra jobb åt!
Tolkar nog som TS menar att dra till med 15000kr per gubbe svart..
där erbjöd dom ju 28 000:- dvs 28-15 =13tusen kr prut svart..
take it o leave it..
MEn så tolkar jag det..=)dvs att offerten på 72 000 är inte relevant när vi pratar svart jobb.
 
Jag misstänker att många hantverkare har sååå mycket jobb att de sållar friskt och kan höja priserna om de inte riktigt har tid. De testar vattnet lite, det gör väl alla. Vi byggde badrum i vår vill och fick in offerter på VVS arbetet alltifrån 10.000 ink allt till 90.000 ink allt. Killen som offererade 90.000 ville uppenbarligen egentligen inte göra det men om vi var "dumma" nog att betala kanske han kunde försena något annat. Sen är min erfarenhet att byggena alltid drar ut på tiden så med ett kontrakt med förseningsviten så kan det bli billigt. Vårt badrum hade pris ca 150.000 ink i princip allt och vi betalade 71.000 i slutändan. dock en del andra små bekymmer men........förseningsvitesklausulen gör sitt på popriset.


Fasst det börjar nog dippa i branchen. bra tycker jag. Det behövs en upprensning bland indre seriösa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.