Hej!

Jag behöver köpa mig en mindre kap. Ni vet sån där mindre variant som man kan ha på ställning. Vad skall man köpa utan att det kostar skjortan?
Kellen, Clas Olsson, ÖB mfl har ju dessa billigare varianter eller skall man satsa på B&D eller en Bosch??

Förslag mottages :)
 
Det finns väldigt många trådar i ämnet så det har avhandlats ur de flesta vinklar redan, du hittar nog mer information genom att söka än fråga. Är det något speciellt du undrar över som inte tagits upp?
 
Följ tidigare råd.
Dock så om du vill ha mer info utifrån dina behov så speca vad du skall göra.

mvh
Sture
 
Jo jag har sökt och hittat trådar mest om Dewalt och Bosch eller andra kapar som ligger från 3000 - 8000 kr.
Hittar dock inget om vad folk anser om de billigare modellerna runt 1000kr och om de duger.
Dessutom är många trådar gamla från 2004 - 2006.
 
Duger till vad?
 
Att kapa med såklart eller vad menar du? Hittade dock en tråd där man dömer ut allt Kina skit och hyllar de andra typ Dewalt och Bosch eftersom de är svensk tillverkade. Är verkligen Bosch tillverkad i Sverige?

Vart hittar man billiga sådana ?? På CO!??
 
Redigerat:
Jo, det är ju klart du ska kapa med den... Frågan är vad du ska kapa och vad du ställer för krav på snitten? Ska du gera taklister eller ska du bara kapa 90-graderssnitt i ett altanbygge? Det är ju uppenbart att det senare kräver mindre precision än finlir vid interiörbygge.
 
Det finns väl även del trådar där inte allt vad Kinasågar heter sågas ;)
Om jag minns rätt så var nåra stycken överrens om att vissa av Fermsågarna inte var så dåliga som de kan verka med tanke på priset.

Men visst, kostar en 'bra såg' från dryga 3000:- och uppåt så är de väl kanske inte så troligt att man får samma kvalitet för runt 1000:-

Men som i de flesta fall, frågan är väl vad du har för krav på gersågen.
 
Ok! Jag har en best tool kap och gersåg (fick en i julklapp, men hade jag valt själv hade jag nog köpt en ferm), jag är ren hobbypulare som när jag köpte kåk (snart tre år sedan) köpte jag de mesta från jula, har byggt ca 50kvm soldäck, en vedbod på ca 12kvm renoverat badrum, sovrum och ett allrum. maskinen är det inget fel på, MEN! köp en riktig klinga (bosch, hitachi osv), där har du en vinst. gerning har jag haft tur min fungerar klockrent.
En kompis som har en herkules maskin får inte till vinklarna riktigt bra utan har fått slipat (kanterna har fått "mage!?" buktar ut mitt på virket)
Min svåger har en power craft maskin, han är lantbrukare och har byggt ut boningshuset ca 40kvm, byggt ny veranda på ca 30kvm, gjorde om vinden till tv rum för ungarna mm, samma där orginal klingan skräp fungerade en kort stund sedan försvann härdningen. har inte sett någon konstig vinkel på hans byggen heller men jag vet att han fick en ny maskin en gång, vet ej orsaken... kanske taskig gerning.
Kontenta: 1: Lite "du får vad du betalar för" man kanske måste byta en eller två gånger (ja efter gång2 har man dömt ut junket), 2:man kan ha tur, 3: tänk nog "hur mycket kommer jag använda maskinen" jag kommer nog aldrig att röra sågen efter att jag har byggt klart, jag har andra intressen att såga och skruva på hus. 4: Tja punkt tre kanske avgör prisklassen och kommer då till punkt ett.

Ingen av det nämnda sågarna kostade över tusen kronor, bondens såg var någonting som han fick på köpet när han handlade annat på elmiamässan i jönköping.
Inte för att jag vet om du vart något klokare, men visst kan man köpa och använda budget sågar, men man kan få riktigt rappel också.
 
Det är väl som med alla andra saker som man köper. Ett exempel är ju Kellen skruvdragare. Den var sne i "skjucken" och var hopplös att skruva längre skruv. Fick en ny och den var bättre.
Köpte en annan skruvdragare på ÖB som jag byggde ett förråd med för mulltoa med isolering och allt = 1000 skruv. Fungerade hur bra som helst, men man fick ont av den. Sen dog batteriet och så var det med den :)
Kellen har ju billiga batterier till sina och det var väl därför jag valde en sådan. Duger att skruva med ,men den väger en del så det är ju inget jag skulle ha om jag hade detta som yrke.

Samma sak gäller säkert dessa sågar. Hur är Blck & Decker. Dem var ju bra en gång i tiden. Är det skit det oxå?

En billigare Bosch kanske är bättre då?

Poängen med denna diskussion är att jag vill inte betala 2500 och upptäcka att det är samma kvalitet som dessa Kinamärken för 1000kr. Betalar jag 2500 för Bosch så skall det fanimej vara bra.

Syftet med sågen är panelbyte på hus och andra snickerier. Underhåll och kanske någon tillbyggnad. Alltså inga jättebyggen och inte så mycket precision mer än 90 och 45 vinklar.
 
Jag väger alltid in tidsperspektivet när jag köper grejer. En kap/ger som jag kanske ha flera tiotal år, kanske livet ut, det gör inget om den kostar några tusen extra. Därför tar det emot mer att köpa feta Makita-dragare eller dylikt (batterimaskiner), medan en Bosch 10SD kändes helt rätt fastän jag bara är hempulare. En annan synvinkel är att ett proffs kan bygga rakt och snyggt med yxa och tumstock, som weekend warrior utan byggbakgrund är det svårare. Vi lekmän har extra mycket glädje av proffspryttlar alltså .. tycker jag.
 
Det blir inte lätt att få en bra Bosch för 2500 är ja rädd, om du inte hittar en GSM8, PCM8an verkvar lämna en del att önska,,,

Black&Decker verkar tyvärr ha blivit Glapp&Läcker i folkmun.. :(

Som 'importensketsig' skriver, jag är inte snickare i grunden, men snickrar mer eller mindre gärna, med bra maskiner som underlättar för mig som saknar en hel del kunskap. :)
 
Sedan beror det på hur många projekt du tänkt använda den till??? Jag var i samma tankar som du, la ner en massa tid dels här på forumet å ute i verkligheten. Kom fram att det är skillnad som tidigare talare sagt. dels klingan dels hur gejdrarna fungerar. Ska du bara bygga en mindre altan, jamen kör med cirkelsågen istället som du köper utav bra kvalitet. Jag klarade mig långt med den å fogsvans! Men men med tiden så å många projekt att hinna med så är det väldigt smutt med en kap- gersåg. Ba å slänga in brädan å dra till å snitten blir bättre än de som kommer från fabrik :)
Jag "fick" min blåa bosch för några hundralappar mer än den gröna, det var inte ett svårt val ;) Jag kommer att bygga en hel del de närmaste åren å det lär denna maskin hålla för (treårig garanti).

/Lill-snickar'n
 
Ja just det.. garantier... en del budgetmaskiner har ju bra garantier (bra och bra... bäst är väl om man aldrig behöver dem), kellen har väl 5år om jag inte minns fel, ferm tre år, men visst när går en maskin sönder... jo lördag kl 1701 när butiken är stängd och de har inte söndagsöppet, fast det händer oavsett maskin, men risken kan vara större med en budgett kap. å andra sidan då kanske man tänker "jaja, jag gav 695kr vad att vänta", om man hade en proffs snittare "VA FAN! 4000kr och junket håller inte"
Och efter som du själv räknade upp Kellen, ÖB, B&D och Bosch (gröna antog jag) röstar jag på Ferm (jula, men det hade du nog koll på) Jag har kanske haft tur med mina andra maskiner av det märket ,men de fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.