Jag skulle behöva tips och råd kring renovering av en lägenhet (andelslägenhet).

Det är en lägenhet i city beläget 100-200 m från torget/mittpunkten på ca 80 kvm (vet inte exakt hur stor den är). Det är en trea, två rum och kök, toalett, hall, gång, klädkammare och vardagsrum plus balkong.

Den har en annorlunda planlösning då det är ett äldre hus, vilket är både positivt och negativt. Det positiva är att jag inte gillar tråkiga fyrkantiga rum och vardagsrummet är väldigt originellt. Det negativa är ett litet badrum samt att jag inte riktigt gillar gången.

För övrigt gillar jag att det är varmt inne när det är kallt ute och kallt inne när det är varmt ute. Det är även högt i tak och troligen billigaste hyran i hela stan (billigare än lägenheter som är mindre).

Alla rum behöver mer eller mindre göras i ordning!

Hallen
Nu: Plastmatta på golvet och tapet på väggarna.

Vill göra: Riva bort plastmattan och slipa. Ta bort tapeten (och om det är mer lager under). Måla väggarna. Det är troligen parkett under plastmattan.

Gången
Nu: Tre garderober (som är inbyggda). Rivit bort plastmattan, numera ett fult trägolv (blivit lite fuktigt så det är lite bukligt samt springor och ogjort). Tapet på väggarna.

Vill göra: Tips på golvet? Det är springor jag inte vet hur man rätta till. Annars slipa och lacka. Ta bort tapeten (och om det är mer lager under). Måla väggarna.

Köket
Nu: Samma golv som gången (plastmattan har tagits bort, fult trägolv). Målade väggar.

Vill göra: Tips på golvet? Det är springor jag inte vet hur man rätta till. Annars slippa och lacka. Måla om (om det inte är lager med tapet under). Sen vill jag ta bort HELA köket (skåp, spis, kyl och frys, bänk, skafferi) då det är gammalt, trasig kran, dåligt utformat för kökets form, låg bänk osv.

Toaletten
Nu: Kakel på halva väggen, resten målat. Stengolv.

Vill göra: Egentligen ta bort det fula gamla gröna kaklet och kakla om hela, men då det kostar så vill jag bara ta bort kaklet och istället måla (om inga lager av tapet finns under) samt måla stengolvet. Slänga vask, toalettstol och badkar. Vask och toalettstol krånglar, badkaret fult och gammalt, söndrigt.

Sovrum 1
Nu: Plastmatta på golvet. Tapet på väggarna.

Vill göra: Riva bort plastmattan, troligen trä som gången och köket. Slipa och lacka om det räcker. Ta bort tapeten (och om det är lager under). Måla väggarna.

Sovrum 2
Nu: Plastmatta på golvet. Tapet på väggarna. Några korta garderober i taket (inbyggda).

Vill göra: Samma som i sovrum 1 förutom att garderoberna i taket ska rivas.

Vardagsrummet
Nu: Plastmatta på golvet. Tarpet på väggarna.

Vill göra: Riva bort plastmattan. Det är parkett under - slipas och lackas. Ta bort tapeten (och om det är lager under). Måla väggarna.

------------------------------------
Som ni läser är det mycket som behöver göras. Vi kan dessutom inte göra något själva förutom måla. Men ta bort tapeten och slipa väggarna, slipa golven (lacka golven kan vi nog själva), riva golven, byta ut köket och toaletten, riva garderoberna i taket, ta bort kaklet osv. behöver vi hjälp med.

Tips på hur vi ska göra med begränsad ekonomi? Billigaste och effektivaste sättet? Behöver absolut inte vara något lyxigt eller nytt kök och toalett utan helt och rent.

Behöver alla tips och råd i världen! :(

Balkongen är mindre viktig och den vi lägger vår energi på allra sist. Det är ett bart golv. Tips på hur man fräscha upp det? Obehagligt att gå på. Vår granne under har tygmatta men det bara fördärvas då det inte är inglasat. Tips på golv eller något behagligt att gå på?
 
Redigerat:
Jag ser att jag glömde nämna klädkammaren!

Jag är sällan i den (mest massa skräp samlat) men den har troligen plastmatta och tapet också. Så där vill jag riva plastmattan (trägolv under tror jag och samma dilemma som gång, kök och sovrum). Ta bort tapeten (och om det är mer lager under). Måla väggarna.
 
Redigerat:
Har ni några tips på tröga dörrar? De är svåra att stänga. Kanske bör slipas?

Ett annat dilemma är våran ytterdörr. Den smäller så hemskt när vi stänger den att pappa satt något gummi vid listen. Problemet är att det inte riktigt är täppt/stängt så att om du pratar högt så ekar det i trappan. :eek:

Vill även har tips på butiker som säljer billiga möbler, förvaringar osv. IKEA eller? :p Vi bruka inte handla där (har nästan aldrig gjort det). Men är de billigast? Klart, kvaliten ska ju vara något också men inte exklusiva saker vill vi ha (eftersom ekonomin inte tillåter det och vi slänger hellre så mycket vi kan på renovering eftersom det gör lägenheten en större tjänst).
 
Har ni inga tips eller råd?

Vilken firma tycker ni jag bör vända mig till? Jag föredrar självklart den firman som gör det billigast men jag vill ju att det gör ett bra jobb också.

Jag bor i Halmstad i Hallands län.
 
Redigerat:
Inga tips eller råd? :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.