Jag har lagt in byggamx 15mm parkett i ett sovrum för ca 3 månader sen med sådär resultat. Det blev väldigt snyggt men det sviktar ganska mycket på några ställen. Jag antar att underlaget inte var nog jämnt. Golvet är i en lägenhet med varma rum under och bestod av plastmatta på betong som jag lät ligga kvar. Visst måste det vara så att underlaget var dåligt, golvet ska väl inte svikta trotts att det är från byggmax?

Jag tänkte lägga samma golv i köket snart när jag ska renovera det. Jag ska ut med hela köket och tänkte riva ut plastmattan oxå eftersom den inte ligger under skåpen. Hur ska jag göra för att få ett bra golv som inte sviktar? Hur ska jag jämna till betongen om det behövs och vad ska jag lägga under golvet? Jag har aldrig flytspacklat och hoppas att slippa det... Om jag lyckas med köksgolvet funderar jag på att plocka upp sovrummsgolvet, jämna till underlaget och sedan lägga tillbaka golvet.

Jag är tacksam för tips!
 
Upptäckte detsamma när vi la Hornbach parkett i hallen... dock var det heltäckningsmatta som vi tog bort, men betongen under var inte "platt" för fem öre. Bara att ta bort den parketten vi hann lägga och flytspackla, tyvärr kommer du nog inte ifrån det.
 
Okey.
Flytspackla, är det svårt? Är det en sån sak man kan klara av även om man aldrig gjort det förut?
Hur blev resultatet,slutade golvet att svikta?
 
Hade aldrig flytspacklat innan heller, men det är lättare än man tror då du inte behöver tänka på ett fall mot brunn osv. Väldigt mycket finns beskrivet här i forumet.

Golvet slutade självklart svikta. Anledningen till vi flytspacklade hallen var att det fanns en "puckel" i betongen.
 
Golvet expanderar på sommaren. Augusti är fuktigast månaden. Har man inte tillräckligt med utrymme år golvet på sidorna så kommer det bli spänt och svikta. Kan givetvis bero på underlag också, speciellt i små/trånga utrymmen.
 
Ett alternativ till flytspackel är att fylla ut groparna efterhand du lägger golvet. Lagom många sidor ur någon kvällstidning duger för mindre hålor. Har dock inte provat själv.

Var dock noga med att välja pappersvarianten av tidningen, inte web-varianten. :D
 
Mellanbarn skrev:
Ett alternativ till flytspackel är att fylla ut groparna efterhand du lägger golvet. Lagom många sidor ur någon kvällstidning duger för mindre hålor. Har dock inte provat själv.

Var dock noga med att välja pappersvarianten av tidningen, inte web-varianten. :D
Har använt båda metoderna, på samma golv. Dock skulle jag vilja rekommendera att undvika tidningspapper och liknande som kan suga fukt och i stället använda remsor av tunn oljehärdad masonit eller liknande.
 
Asfaltsmatta is the thing att jämna ut mindre gropar, stumt och beständigt
 
Luktar inte asfaltsmatta?
 
Några extra varv lumppapp/foam funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.