Jag undrar vilka grundläggningar som finns.

Jag vill veta alla, finns det någon hemsida som beskriver alla grundläggningar?

Vilken grundläggning föredrar du och varför?
För- och nackdelarna med respektive grundläggning.

Tack på förhand.
 
Är det ingen som kan svara?

Vad heter det när huset inte har en källare?

Pappa gissade på torpargrund men jag såg att det fanns en gård med källare och torpargrund. Då betyder det väl att torpargrund inte utan källare, eller?

Tacksam på förhand!
 
Mikael_L
Rebecka90 skrev:
Är det ingen som kan svara?

Vad heter det när huset inte har en källare?
Källarlöst är nog en vanlig benämning .... :surprised:

OK.
Torpargrund (görs nog knappast idag...)
...men är ersatt av krypgrund. Finns i varianterna uteluftsventilarad, inneluftsventilarad, varmgrund.
Plintgrund
Platta på mark.
Lite fler obskyra grundläggningsmetoder finns nog, men det här är nog de vanligaste.

Här finns lite att läsa:
http://w1.476.telia.com/~u47603307/Teknikprogrammet/Specialarbete.htm

Även här finns lite att läsa, men detta är nedslående läsning då det mest tar upp allt som kan gå fel, med bilder och exempel. PDFen är ca 8 MB stor.
http://www.ts.mah.se/utbild/by7501/grundlaggning.pdf
 
Vilken grund är bäst (om man inte ska tänka på pris) och bara ta hänsyn till hållbarhet/stabilitet?

Varför jag vill ha källarlöst hus är för det lättare bli fuktigt med källare som kan fördärva hela huset. Dessutom är källa ett utrymme som jag inte alls ha anvädning för. (samma gäller vind)
 
Redigerat:
Skulle säga att det inte finns ett entydigt svar på den frågan utan det beror på förutsättningarna för det huset. Riktigt dränerade och isolerade plattor är bra men kräver plana ytor.
Krypgrunder ställer mindre krav på ytan men är känsligare för fukt.
Plintgrunder bryr sig inte om fukt iom att det är fri luftströmning under huset. Dock behöver den grunden tillräckligt bra mark för plintarna. Bart berg är ju idealiskt
 
mats_o skrev:
Bart berg är ju idealiskt
Vad menar du med det? :confused:
 
Att berg är det bästa underlaget för en plintgrund.
ett berg kan ju inte sätta sig eller röra sig vid tjällossning eller så utan är ju det absolut stadigast tänkbara underlaget. Sen är det lätt att fästa plintarna också. Man brukar borra några hål i berget per plint som man sätter armeringsjärn i. Dessa gjuter man sen in i plinten så att plinten på så sätt blir förankrad i berget.
 
Rebecka90 skrev:
Är det ingen som kan svara?

Vad heter det när huset inte har en källare?

Pappa gissade på torpargrund men jag såg att det fanns en gård med källare och torpargrund. Då betyder det väl att torpargrund inte utan källare, eller?

Tacksam på förhand!
Ett hus behöver ju inte ha källare under hela huset, då blir det torpargrund och källare! Enkelt va.

Jag tycker att källaren har fått oförtjänt dåligt rykte. Oavsett grundtyp MÅSTE dränering vara bra, om det ska hålla i längden.
Jag har också varit notorisk motståndare till källare, tills jag bott i ett hus med källare några år. Visst var det lite fukgenomslag på vissa ställen. Men den var heller inte omdränerad på nästan 60 år. Huset vinner lite höjd på samma gång. Opraktiskt om man är handikappad. Men fint för utsikten och propotionerna på huset.
Dyrt? Ja, men vad kostar det att bygga dom extra kvadratmetrarna man får då, som man får på köpet?

Oavsett grundtyp, ska man vara noga med att inte dagvatten leds mot grunden. Det ska tydligt och klart rinna bort regnvatten från huset. Minst 3-4 meter bort. Rejäl lutning ska det vara också. 5-10 cm/m

Mats
 
Hur är det med betongplatta? Är de känsliga för fukt? Kräver de plan mark?
 
Mikael_L
Rebecka90 skrev:
Hur är det med betongplatta? Är de känsliga för fukt? Kräver de plan mark?
Betongplattan i sig är inte fuktkänslig (i princip iaf), men allt byggmaterial som sätts mot betongen är däremot känsligt.
Det idag förhärskande sättet är att isolera plattan mot marken med cellplast. Detta ger en god förutsättning att erhålla en betong med tillräckligt låg rH för att slippa problem. Tekniken är än så länge bara använd i större skala i ett par tre tiotal år, så om det finns oväntade långtidsproblem runt hörnet kan man väl ännu inte 100% uttala sig om. Men än så länge verkar konstruktionen rätt bra.

Om marken inte är jämn brukar man börja med att gräva ur /fylla upp, till att man har en jämn vågrät yta (lite större än det blivande huset) att anlägga platta på. Med stora höjdskillnader så ökar kostnaden.
Runt omkring oss finns det dom som haft mellan en och två meters höjdskillnad, dom har fått fylla flera hundra ton fyllnadsmassor. Så ett par hundra tusen extra kan det bli ifall marken lutar hyfsat.
 
Ok.

Tack för alla snabba svar. :)

Jag undrar dock vad jag bör tänka på vid köp av ett äldre hus med källare. Vad kan man göra för undvika fuktproblem (eller om det nu går undvika fuktproblem helt)?
 
Redigerat:
Hur är det med natursten? Jag läste att ett hus hade natursten som grund. För- och nackdelar med natursten? Vad har den för krav på marken och är den känslig för fukt?
 
Torpargrund är vad jag förstått en gammal grund. Men hur är torpargrunden, känslig för fukt? Krav på marken?
 
natursten är en torpargrund av gammalt slag. Problemet är egentligen hur man använder huset. Den typen av grund var till för relativ oisolerade hus så fukten ventilerade igenom rätt bra på egen hand. Dessutom eldade man ju varje dag och sög på så vis ur mer fukt. Idag isolerar man ju tyvärr dessa hus vilket stänger in fukten och eldningen ersätts med element eller golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.