Hej!

Har precis putsat en tillbyggnad med Finja Puts & Murbruk C både invändigt och utvändigt. Byggnaden är gjord i Porotherm (isolerande tegel) på en betongplatta med golvvärme. Nu är det snart dags för måleri och i vanlig ordning får jag olika svar beronde på vem jag frågar... :confused: tänkte jag kunde höra med er också för tips inför snacket med färghandlaren.

Arkitekten rekommenderar Silikatfärg in- och utvändigt. Byggarna fnyser och tycker det är idioti för att det är svindyrt. Någon har nämnt att Silikatfärg är vacker och andas men får du skit på den är det svårt att tvätta bort samt att den är dyr. Jag har kollat upp priset och tror det var Beckers på Bauhaus som låg kring 895:- för 9l vilket inte är jättebilligt.

Vad finns det för alternativ för mig utvändigt och invändigt och vad är för och nackdelarna? Vad hade ni valt? Stället ligger ca 100m från havet någorlunda skyddat.

Läste också på färgburken att putsen skall vila 2 månader innan målning. Kan detta stämma för en nyputsad byggnad som stått utan fönster/dörrar i ok väder?

På förhand tack!

- Måns
 
kalkcementfärg? Måste vara biligare
Ang att silikatfärg är svår att tvätta håller jag inte med. I källaren tar jag en vattenslang och svamp eller borste och skrubdar rent vid behov utan att färgen följer med :).
Man kan dock inte behandla kalkcementfärgen på samma hårda sätt utan att färgen följer med, misstänker jag.

Billigast: om du tycker om den gråa nyansen av råputs så kan du bara pensla på kaliumvattenglas så att putsen håller sej torrt ( släper inte in vatten) och inte dammar. Putsfärgen ändras inte men får en skyddande och tålig ytsikt som är vattenavvisande och andas :). På insidan skulle jag kosta på silikatfärg som kan köpas i många nyanser. Helmatt och dryggt att måla med :).
Vad än du väljer så välj inte någon tätt plastfärg eller annan konstig blandning som kan förstöra din puts efter några kalla och fuktiga vintrar.
gaia
 
Tack för ditt svar!

Jag pratade runt med folk och färghandlare och alla verkar säga silikatfärg. Skönt att höra om tvättbarheten också.

Vad det gäller priset så landar det på knappt 1000:- för 10L och grund ligger på ungefär hälften. 3 strykningar.

Det vrickade var att jag hittade silikatfärg på Woody för 600:- för 10L från PP Mester Maling som ingår i Flügger -koncernen. Blev misstänksam och kollade upp det och historien går att distibutörens marknadschef prissatte den fel så nu fick det vara så tills nästa prislista går ut. Skall man som jag dra iväg 350L så är detta ca 15000:- billigare. Är det någon som läser detta sommaren 2008 så kolla upp det.

OCH, om någon känner till något om PP för ni gärna skriva en rad!
 
Läs på burken hur mycket och vilka tillsatser det finns i färgen utöver pigmenter och kalivattenglas. Ju mindre dess bättre :).
Själva kalivattenglas är inte dyrt så dom tjänar på färgen trots lägre prissättning, tror jag :).
Grundningvätska är inget annat än ren kalivattenglas. Lägger man till lite krita , pigment och emulgeringsmedel så får man en färg :).
Är grundningsvätska i samma pris eller dyrare än färg så skulle jag hellre grunda med något utspädd färg i stället :).
gaia
 
Hej!

Förvirringen ökar för mig. Pratade precis med en människa som var väldigt insatt som rekommenderade mig att köra på silikonhartsfärg istället för Silikat. Hans argument som följer:

- Silikat har närmare 100% vattengenomsläpplighet. Enligt honom förångas 5-10% utåt och resten inåt pga av skillnaden i luftfuktigheten inomhus/utomhus. Detta gör att man lätt kan öka uppvärmingskostnaderna genom att fasaden är blöt, speciellt illa i områden som har höst/vintrar som södra Svergie - blåst och regn. Silikonhartsfärg släpper in väldigt lite men släpper ut mycket. Detta tyckte han var huvudanledningen. Han hade jobbat mycket med isolering och tyckte det var hål i huvudet att ha en blöt fasad stora delar av året och att folk stirrar sig blinda på att fasaden skall andas. Han menade att det är väl bra att den inte släpper i vatten till att börja med...

- Silikatfärger kan vara trixiga att måla med, lätt att det blir väldigt flammigt. Silikonhartsfärg är väldigt lättmålat.

- Risken för frostsprängningar ökar med vattengenomsläppliga färger.

Vad tror ni om dessa argument? Är valet av Silkatfärg främst estetiskt om detta stämmer?

- Måns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.