Hej alla,
Nu har vi köpt ett hus, och kommer att flytta in i mitten av augusti :)
Det är lite att göra med huset (nytt kök, lägga om taket och nya golv).
Huset är två hela plans utan källare (på betongplatta). Stora delar av bottenplanet är laminat golv, som besiktningsmannen anmärkte (fuktrisk). Besiktningsmannen rekommenderade att vi tar bort all laminat golv och ersätta det med klinkers, han tyckte att vi ska ha flytgolv.
Nu till mina frågor:
1- Vad är det bästa att ha på bottenplanet (alltså på betongplatta)? Stämmer det att klinkers är bäst?
2- Vad är flytgolv?
3- Är det något speciell klinkers sort vi bör ha?
4- Om vi ska ha klinkers, ska den sitta direkt på betongplatta? blir det inte kallt på vintrar :confused: (fick veta att golvvärme inget bra på betongplatta)?
5- Fick veta att man kan också ha trä (laminat/parkett) men då måste vi ha platåmatta????

Tacksam för alla tips/rekommendationer/svar…
 
Svårt att säga utan att veta exakt, varför inte fråga besiktningsmannen.
Är bottenvåningen ovan mark brukar det inte vara något bekymmer med s.k. tillskjutande fukt från plattan. Då funkar laminat/trägolv med ångspärr under. Om det är problem med tillskjutande fukt i en platta ovan mark behöver nog dräneringen ses över.
Under marknivå i källare och delar av suteränghus kan dock ventlierade undergolv krävas typ. Platon, Nivell m.fl.
Klinkers utan golvvärme blir kallt året om, då behövs mycket mattor eller inneskor. Klinker funkar fint med golvvärme, men är plattan dåligt isolerad kan det bli dyrt att värma golvet eftersom du samtidigt kommer värma marken under huset.
 
Jo jag frågade besiktningsmannen, men han var långt från hjälpsam.
Det som är viktig för oss nu är att välja golv för det är det första vi kommer att göra när vi får huset. flytgolv, klinkers direkt på betongplatta?? plattan ligger ovar mark!
 
Jag tror ni kommer ångra klinkers utan golvvärme på större ytor. Det upplevs som både kallt och hårt. Visst har besiktningsmannen rätt i att ett laminatgolv direkt på plattan är någon form av riskkonstruktion och att klinkers är bättre, men det betyder ju inte att man måste slänga in klinkers överallt.

Två frågor:

Vill ni byta golv eller är det bara för att besiktningsmannen sagt det?

Sa han att de befintliga golven var fuktskadade eller bara att det är en riskkonstruktion?

Vill ni egentligen inte byta och det inte är något fel på golven kan de ju lika bra ligga där tills vidare.
 
Nej han sa faktiskt att det är en riskkonstruktion, och att det ser bra ut just nu, men det kan uppstå problem i framtiden! Vi vill gärna behålla nuvarande golv och minimera kostnaderna.. Men vi tänkte att när vi ändå igång nu och utför renoveringar, kan vi passa på och ha detta gjort.
 
Han sitter ju i en sits där han måste påpeka att det är en riskkonstruktion för att ha ryggen fri om ni får fuktproblem. Jag skulle ha avvaktat tills jag upptäckte tecken på fuktproblem, alternativt låtit någon utföra en riktig fuktmätning.
 
Väldigt mycket i ett äldre hus klassas idag som riskkonstruktioner eftersom normer ändras och byggmetoder visar sig vara bra/dåliga. Jag tycker ni kan behålla golvet, att riva ut det och lägga klinkers "bara för att" känns otroligt meningslöst. Att dessutom lägga klinkers utan att ha planerat för golvvärme "bara för att" är ju ännu sämre.

Byt golven när ni känner för det, passa då på och antingen lägga organiska golv på ett korrekt sätt (det är möjligt) eller ta er en funderare på de kalla klinkersgolven.
 
Ja, Jag tycker också det. Vi får avvakta med golvet tills det verkligen är dags att byta det (då har vi förhoppningsvis bestämt oss för vad exakt vi vill ha). En fråga bara för nyfikenhets skull: Vad är flyt/flytande golv?
 
Ett flytande golv är ett golv som ligger löst ovanpå undergolvet/stombeklädnaden. T.ex. 15 mm lamellparkett ovanpå ett fastskruvat spångolv, eller ovanpå en platonmatta (som vore en lämplig lösning vid markfuktsproblem).
 
Jag har precis gått igenom mycket av det du funderar över.

Om du har oisolerad platta på mark och vill ha golvvärme så har du i praktiken 2 alternativ:

ALT 1. Bila bort plattan nedåt och gjut en ny platta innehållande golvvärmen med 300 mm isolering under. Det finns många källarprojekt här på forumet som kan vara till mer hjälp.

ALT 2. Lägga ett flytande golv med luftspaltbildande diffusionspärr, typ platon blå: http://www.isola.se/products/underlayer_for_floors/platon_golv

För Wirsbos konstruktionsanvisning för golvvärme i flytande golv, se sidan 9 i detta dokument (Golvvärme i flytande förläggning): detta dokument

Du kan även kolla i läggningsanvisningarna för flytande konstruktion hos Thermotech: http://www.thermotech.se/files/409.212.pdf


Det är viktigt att du inte har en fuktspärr i botten som är helt diffusionstät (bl.a. åldersbeständig byggplast) om du har en konstant fukttillförsel. Detta har du om du har en oisolerad platta på mark. Det som händer är att fukten vandrar till andra delar av konstruktionen som blir än fuktigare.
Om du har golvvärme i konstruktionen som du stänger av på sommaren så kan du få en s.k. omvänd fuktvandring, marken blir varmare än betongplattan. Fukten kryper då uppåt in i konstruktionen.

A och O i sättet att tänka ar att du absolut inte vill utsätta några biologiska material för konstant fuktbelastning, då du kan få mögelproblem. Så du skall i all möjlig mån att undvika uppreglade konstruktioner och trägolv, men även vara uppmärksam med bokhyllor och garderober som kan stänga in fukt.

Om du håller dig till plast och betongmaterial som släpper igenom fukt, så att denna kan vädras bort med rumsventilationen, så bör du vara "safe".
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.