Lite frågor i sista stund i plattgjutningen. Isolerat och armerat.

1) Folk säger att springor mellan cellplasten kan göra att betongen rinner ner och lyfter upp isoleringen. Springor är det ju alltid, men hur stora kan det vara utan att man ska oroa sig? Upp till 2 mm? 5? Tejpa för?

2a) Pumpa ut betongen
2b) Vibrera och dra ut betongen mot de ingjutna stålrören
3c) Nudå? Sloda, helikopter, slipa, glätta? Vad behöver göras, och vad slipper man? När allt är klart ska det läggas någon form av klickgolv och klinkers på plattan.

Hur jämn måste ytan bli och hur når jag dit? Måste man flytspackla eller kan man få betongen tillräckligt jämn?
 
Glömde en viktig detalj, när?

När man ska riva av/glätta så måste väl betongen blivit så hårt att man inte lämnar spår när man kryper omkring, eller?
Hur lång tid tar detta? 1h 2h?

Och när är det för sent, 3h 4?

Förstår att detta beror lite på temperaturer osv. Men om vi räknar med 20 grader utan direkt sol vid gjutning inomhus.
 
hur stort?
sk synliga springor fogskummas

vid utläggning vibbas betongen såklart

strax efter betongen lagts ut slodas den..helst åt två håll

när det börjat brunnit efter någon timme..detta beror alldeles på betongkvalité, väder, vind, temperatur, tjocklek på golvet..man kan aldrig säga någon exakt tid..inomhus tar längre tid..säkert fyra-fem-sex-sju timmar..mycket svårt att säga som sagt, skuras ytan, därefter glättas den.

parkett brukar kräva planare golv än vid klinkerläggning

ytan skall ju bli så jämn som möjligt

lycka till:)



en liten fråga bara..varför tar du inte hjälp av proffs att gjuta?..betong är ju ett material och har ett förfaringssätt som gör att du måste veta vad du gör i exakt rätt tid
många hemmapulare gjuter själv..sen när resultatet blir dåligt kostar det ju en slant att få golvet i skick med allt vad det innebär av slipning och spackling, antagligen skulle kostnaden för att ta in kunnigt folk inte överstiga kostaden för att få ett schysst golv

ursäkta bara en liten undran ..då jag varit inne och läst i vissa trådar och sett bilder där man blir mörkrädd över resultatet :confused:
 
Redigerat:
Milkshaken
Håller med maysan, där.. låt proffsen göra det om du inte kan... Betong är inget man leker med precis... kan bli dyrt i längden om det blir fel, och precis som maysan säger... Betong har en egen karaktär....
Jag hade slopat stålrören iaf.... Dom tar alldeles för lång tid att följa med rätskiva och allt... Om det är utomhus så har du inte lång tid på dig att räta av hela ytan, och det kan dessutom bli dyrt med en betongbil som står och väntar på att kunna ränna ut.... För du släpper väl inte allt på en ggn på måfå???

Om du trots allt ska göra jobbet så föreslår jag att du hyr en laser med platta...... Busenkelt att lägga betongen 1 cm högre hela vägen och sen jämna av med en sloda .....

Glöm för alltivärlden inte att vibrera (Valv-vibro) om du inte ska ha vibrationsfri betong.....
 
F
Vibron i ena handen och laser med platta i den andra. Ta med sig rätt eller så rätt höjd som möjligt hela vägen. Det är ett helvete att kontrollera och fixa till höjden efteråt då man inte gjärna ger sig ut på långa promenader i betongen. Peta i ordentligt med flyt så kanske det blir lättare att få det jämnt. Ju mer flyt desto längre får du vänta med helikoptern. Var försiktig med slodan, den skall glida uppe på betongen, inte skrapa i den. "Jucka" slodan fram och tillbaka med små korta rörelser. Jag gjöt källardelen helt utan flyt (C28/30) pga att vi fick betong på eftermiddagen och inte ville vänta halva natten med att gå på med helikoptern, trots ganska stadigt regn i ca 1 h (täckte med presenning) så kunde jag glätta efter ca 3,5-4h. Med flyt så hade det tagit betydligt längre tid.
 
  • Gilla
Mörkahult68
  • Laddar…
Mikael_L
Maysan skrev:
en liten fråga bara..varför tar du inte hjälp av proffs att gjuta?..betong är ju ett material och har ett förfaringssätt som gör att du måste veta vad du gör i exakt rätt tid
många hemmapulare gjuter själv..sen när resultatet blir dåligt kostar det ju en slant att få golvet i skick med allt vad det innebär av slipning och spackling, antagligen skulle kostnaden för att ta in kunnigt folk inte överstiga kostaden för att få ett schysst golv

ursäkta bara en liten undran ..då jag varit inne och läst i vissa trådar och sett bilder där man blir mörkrädd över resultatet :confused:
Det kan väl vara rätt svårt att hitta en betonggubbe som har tid att ta sig an en sån här liten gjutning ....

Men jag håller med dig.
Lyckas jag anlita en, till en inte allt för vansinnig kostnad, så betalar jag gärna för ett mer garanterat resultat.
 
Mikael_L
Bnicke skrev:
Lite frågor i sista stund i plattgjutningen. Isolerat och armerat.
Den enda gång jag varit med på gjutning så var vi tre totala noviser (dom fick inte heller tag i någon betongkunnig som kunde ställa upp).
Han med bilen la ut betongen allteftersom med rännan, lite för högt hela tiden. Vi sprang omkring med vibrator, lasermottagaren och sloda. Där nylagd betong låg så satt vi mottagarens betongbricka på ytan, sen vibrerade vi ner nivån till den rätta. strax efter det så slodade vi. Slodan drar man sakta mot sig samtidigt som man gungar den lite fram back.

Till gjutingen användes halvflyt (jag minns inte sättmåttet). Tyckte den konsistensen fungerade mycket bra att jobba med, "jämnade nästan" ut sig själv. Nä, man måste jobba fram rätt nivå, även med halvflyt, men den rörde sig dit man ville ganska lätt.

När några timmar hade gått (men tiden kan variera enormt har jag fått för mig) så kröp vi ut på plattan knäståendes på några kvarblivna frigolitblock och skurade plattan med en sån där trä/plast grej och sen drog av ytan jämn och fin med stål.

Plattan blev inte helt perfekt, det blir aningens vattenpöl på något ställe när det regnat. Men vi var väldigt nöjda med tanke på vilka newbies vi var (är).

Tips, hyr (eller köp om du nu vill det) sloda, vibrator och roterande laser + mottagare, stång och betongbricka till mottageren. Se till att mottagaren har pip-läge, med olika pip för högt resp lågt.

Vibrera relativt ordentligt i kantbalkar, där är det viktigast. Det sägs att man kan vibrera för mycket så betongen separerar. Jag vet inte hur känsligt det är, men när ni börjar, lägg märke till hur luftbubblor kommer upp, när dom slutar komma så ska det inte vibreras mer. Jag tyckte det gick att få känsla för det.

Var minst tre st om ni är amatörer. Vi var tre, och det var fullt sjå precis hela tiden.
 
Redigerat:
jag gjöt min första platta förra fredagen och som Mikael säger så bör man nog vara tre personer. Betongen som jag fick var relativt blöt så vi höll på från 7 på morgonen och var klar runt 3-tiden. Direkt efter betonngbilen dumpat av 5kubik betong
så började vi köra med vibrobalk efter fastgjutna dragbanor. Så balken täckte ~halva plattan då jag satt en golvränna i mitten
och ville ha fallet ditåt. Tror vi körde runt 5ggr på varje sida innan vi var nöjda. Sen var det en låååååång väntan då betongen
jag fick var extremt blöt(även fast det var sol och 24grader ute). När betongen är så pass "torr" att man kan gå på den och det
fortfarande blir fotspår som om man går i lite lätt gegga:D...då kan man börja köra med helikoptern för att få en finare yta. Först med tallriken på, sen kan man även köre med vingarna men det skippade jag eftersom jag blev tillräckligt nöjd ändå:D. Sen är det ett långt putsande fram och tillbaka som gäller, råkar det bli för torrt på ngt ställe kan man blöta på lite med vattenslangen. sen när vi var nöjda så tog vi frigolitskivor och la oss och snickrade fram avloppen.....sen lite slutputs och sen var den bara att
vänta på att plattan brann och vattna den med jämna mellanrum så den inte spricker:).

Jag gjöt ihop min platta med huset, isoleringen "slog" jag fast med armeringsjärn längs alla kanter...som jag slog genom bägge skickten isolering och ner i backen om du förstår...då slipper man få dessa uppflytande...sen så hade jag så rejäla kantbalkar med 8cm massiv betong hela vägen upp och sen ner i vinkel samt isolering(~120kg/meter) i dessa var det utvikbara armeringsjärn som man bara vek ut och najade fast i övriga armeringsnät...detta höll ner allt.
Något jag lärde mig var att om du sätter golvvärmeslang så snåla inte med kattstryparna..jag satte mellan 20-100cm mellan...skulle nog ha satt minst ~20cm hela vägen....fick najja ner en under gjutning då man såg konturen av slangen på ytan....så det är ett tips:D!!...
Lycka till och be gärna betongbilen att lämna en lite hög betong på sidan om plattan innan han drar....för det får verkligen inte bli för lite......bättre att ha lite till övers om det skulle bli så!!
/
M
 
  • Gilla
nomis
  • Laddar…
Se upp när det är så varmt som det är just nu, betongen bränner fort som h-lsike.
 
Bnicke skrev:
Hur jämn måste ytan bli och hur når jag dit? Måste man flytspackla eller kan man få betongen tillräckligt jämn?

Vilket golv man än vill ha ska man försöka få den super slät.
Har man lite koll fixar man att gjuta själv, visst man kanske får knacka bort någon högkant eller flytspackla igen någon liten håla.
Nu har jag iofs aldrig gjutit med en betong bil ståendes jämte, men jag och 4pers till gjöt min källare på 120kvm och det blev ett toppen resultat med fall och allt.
Igår gjöt jag och min fru 8kvm platta till verandan. Jag blandade och körde fram och hon vibrerade och fixade.
Det är viktigt att ha alla saker och allt förberett innan man börjar. För har betongen väl lagst ut kan man inte sticka iväg och handla nåt
 
som tips också, vissa maskiner typ helikoptern går på trefas så du har uttag till det....
/
M
 
trojlee skrev:
som tips också, vissa maskiner typ helikoptern går på trefas så du har uttag till det....
/
M
glättare man hyr brukar vara bensindrivna iofs..i annat fall kan man ju även hyra en omformare

Mikael_L skrev:
Det kan väl vara rätt svårt att hitta en betonggubbe som har tid att ta sig an en sån här liten gjutning ....

Men jag håller med dig.
Lyckas jag anlita en, till en inte allt för vansinnig kostnad, så betalar jag gärna för ett mer garanterat resultat.
man kan även ta ett snack med betongleverantören..dom brukar alltid ha kontakter och kan tipsa om någon som kan gjuta



för övrigt

imorrn gjuter vi 250 m2..det lär bli varmt som i helvetet, betongen kommer att komma som ett skott i arslet (vanligt citat vid gjutning :D ), vi är tre man..eller ja två och en kvinna då..och vi kommer få fasligt sjå att hinna med..
 
Jag gjöt inte själv. Anlitade en betonggjutare som var mycket skicklig, hade bra erfarenhet av allt från stora svinstallar till små garageplattor. Jag har två plattor 120 kvm + 22 kvm. Det var betongkillen och hans far som gjöt. De tog med sig all utrustning som behövdes (sloda, nivålaser, vibrator, glättare, helikopter etc.). Det enda jag gjorde var att ta foto. För detta betalade jag 5000 kr vitt. Reultatet blev mycket bra, plan platta och fint fall mot de tre brunnar jag har.
Har man aldrig varit med vid gjutning innan ska man nog tänka sig för några gånger innan man vågar sig på det själv. Man kan liksom inte ångra sig när man väl börjat hälla i betongen...
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
Om du har cellplastisolering och flytbetong så se till att cellplasten sitter fast oredentligt och/eller är täkt med duk. Inge kul om plasten flyter upp mitt i gjutningen. :)
 
Milkshaken
fn76. vi var två ringrostiga snickare som la ut 196kvm betong på 2,5 timme,,, då hade vi dessutom matrast i 20 min.... laser och sloda var det vi hade, ja inklusive valvvibro förstås.... blev suveränt, fallen till dom 4 avloppen fixade vi sista halvtimmen.... bara skrapade av så vi hittade dom...
När det senblevdags för avloppen, så knackade vi bara till med hammaren så att vi hittade dom, sen var locket uppe.... vi hade då skurat ned till ett bra fall ,,,(med slodan under gjutning,)

Vi är ju inga betongare, men ser saker färdigt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.