Vi har köp ett hus och kommer att flytta dit i april. Detta blir vår första trädgård så vi har inga kunskaper om trädgård ännu. Tomten är inget roligt... det är fullt av mossa och gräsmattan är väldigt ojämn (gropar och kullar under gräsmattan:rolleyes:)

Hur ska vi få en fin och "barnvänlig" gräsmatta? När ska det göras?
 
Ojämnheterna får du bort genom att toppdressa, om du läser trådarna i detta ämne så kan du läsa en hel del matnyttigt. Om du göder mattan med ett gödsel innehållandes järn så mår gräset bra och mossan dåligt.
 
Precis vad jag också undrade... Flyttade in i vårt nyköpta hus i början av april och gräsmattan är inte välvårdad...

Att läsa på om gödsel är en bra start. Vi har nu gödslat vår matta två gånger. Avsevärd skillnad after den andra gången. Gräset tokväxer och tar förhoppningsvis över mer. 1:a gången använde jag typ billig blåkorn, gav viss effekt. 2:a gången Algomin gräsmattegödsel, då tog det fart. Framförallt de delar som var hyffsat nyplanterade...

Ojämnheter och gropar är det som jag funderar över nu... Allt från små svackor typ 20-30 cm breda och 40-50 långa till försänkningar på kanske 1,5 m i diameter. Rör sig om ca 1 till 6-7 cm djup som ska fyllas.

Min plan är att ta bort ogräset som finns där, slänga på ett par cm matjord/planteringsjord, på toppen av detta lite gräsmattedress. Sedan sår jag i nytt gräs. Kan det funka?
 
Nu har jag en ganska stor matta som var ojämn.
Jag lånade en ringvält av en snäll bonde och körde runt på mattan ganska många varv. Det jämnade ut fint och nu är den slät och fin.
Detta var bra att göra när mattan var lite blöt så den gick att knåda.Men då måste man ju ha lite plats och något att dra välten med..
 
Använd gräsvallgödsel (som bönder använder, finns på Granngården till en rimlig penning) lägg på små givor med spridarvagn (var noga med att sprida kant i kant så det inte blir "trasmattor" )
Då kommer Du snart att upptäcka att gräset kvävs ihjäl. När Du klipper så sätt klipparen så lågt det bara går, med uppsamlare naturligtvis. (typ Klippo)
PS Glöm inte att vatten är lika viktig som gödsel.
Good Luck
 
  • Gilla
ingeborgm
  • Laddar…
Det ska ju naturligtvis vara Ogräset, sry..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.