Hejsan alla,

Fick hör av en vän följande:

Om man har utfört elinstallationer själv (icke behörig) och man sen tar dit en elektriker för att installera tex en AC och han drar en ny säkring från centralen så har han tagit över ansvaret för all el i huset är korrekt, samt godkänt den icke behörigas arbete och tagit över det ansvaret oxå.

Stämmer verkligen detta?

//Anders
 
Såklart det inte gör. Det finns inget som säger att hela anläggningen ska besiktigas bara för att en ny grupp installeras.
Och även om du så beställer en elbesiktning och den inte hittar några fel, är du fortfarande ansvarig för din olagliga installation.
 
Han har ansvar för den installation han har gjort att den fungerar och fyller alla krav. Om jag skulle åka till Ikea och installera ett vägguttag för första gången så kan jag ju omöjligt ta över elansvaret och att allt är säkert och fungerar bara så där. Då skulle ingen vilja åka hem till folk och göra eljobb.
Man kan däremot om man är hemma hos kund påpeka om man ser något som är galet och är en säkerthetsrisk, då får kund avgöra om elektrikern ska göra något åt det på plats eller om kunden själv tar hand om det. Då kan det vara vara bra för elektrikern att skriva en notis om att "kunden åtgärdar själv" på orderlappen han fått för jobbet.

Från Starkströmsföreskrifterna

C21

Ansvar för elanläggning.

Det åligger anläggningens innehavare
- Att se till att anläggningen är så utförd och hålls i ett sådant skick att den ger nödvändig säkerget för personer, husdjur och egendom
-att utöva en tillsyn av anläggningen enligt del C3
 
hehe, vore det på det viset så skulle jag ju anlita en elektriker till nån liten småsak, typ byta huvudsäkring, och på så vis få alltihop godkänt.. men nog är det inte riktigt så det funkar.. (som tur är för då hade ingen velat bli elektriker)
 
Använda elektriker som "målvakt", det var nytt ...
 
Elektrikern ansvarar enbart för det han själv gjort och brukar speca noggrant på fakturan vad det är.
 
Och det är fortfarande anläggningsägararen som har huvudansvaret
 
ungefär som med bilprovningen, du kan åka in och få blankt papper sedan blir du stoppad av snuten 200meter därifrån och dom ger dig ett par tvåor.. och lik förbaskat kan du inte kräva SBP på pengarna då dom inte har nån garanti.
(är väl enda företaget i världen som inte lämnar garantier)
 
"Hederliga Harrys Begagnade Bilar" ? :D
 
Dock så har dom faktiskt uppföljning på sina misstag, var en bil som gick igenom med blankt papper på lokala stationen, en vecka senare gick ett fjäderben rakt igenom motorhuven. Efter det fick hela personalen på stationen utbildning på modellen i fråga.
 
Tack för alla svar! Jag tänkte väl att det inte stod rätt till.

Anledningen att jag frågade var att min vän har precis byggt om köket och när elektrikern skulle koppla in ny el i köket så krävde han att få göra en fullständig elbesiktning av huset eftersom han påstod ovanstående, att han tog över hela husets elansvar. Han sa att alla elektriker krävde detta! Min vän hade inget val utan ta en fullständig elbesiktning som kostade honom 7 000:- extra + felen han hitta och sne tillkom köksjobbet.

Då har han helt klart blivit blåst! Just det Elbesiktningen visade att han var tvungen att byta ca 150 meter elkabel och 27 st nya jack och de är inte inräknade i de 7 000:-! Jag tror allt slutade på 25 000:- och då skulle han egentligen bara kopplat in elen i det nybyggda köket!

Kul med hederliga och ärliga elektriker, tack för hederliga och ärliga elektriker? Man borde egentligen anmäla det svinet!

//Anders
 
Jag tycker din vän ska vara väldigt glad att elektrikern hittade felen. 25000 är inte mycket pengar om man ser till vad det kostar att bygga ett nytt hus när det brunnit ner, eller för att inte tala om någons liv som går förlorat, vägverket värderar ett människoliv till 8 miljoner....
 
Det är väl bra att felen hittades, det säger jag inte emot. Men "marknadsföringen" är rent bondfångeri eller bedrägeri.
Kräva en elbesiktning är fel, men man kan ju starkt rekommendera (att det var fel på 27 eluttag anades väl tidigt??!!).
 
mrfrenzy skrev:
Jag tycker din vän ska vara väldigt glad att elektrikern hittade felen. 25000 är inte mycket pengar om man ser till vad det kostar att bygga ett nytt hus när det brunnit ner, eller för att inte tala om någons liv som går förlorat, vägverket värderar ett människoliv till 8 miljoner....
Hur skall min vän veta att felen verkligen existerade? Om han ljuger om det andra så kanske han ljuger om detta. Huset är byggt -79 och det har aldrig förekommit elarbete där tidigare sedan det byggdes.

//Anders
 
27 eluttag!? Hur stort är huset egentligen? Och vad var det för fel på dessa uttag som uppenbarligen fungerat i nästan 30 år? Nä, jag tror också att han åkt på en ordentlig blåsning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.